9 137 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Tvättmaskiner - hur bra sköljer de
Idag är det väldigt lite fokus på hur bra en tvättmaskin sköljer. Det läggs bara fokus på tvättresultat och energiåtgång. Men nu har vi på kort tid haft en ny cylinda ft776 och en samsung w9000 och på båda två hittat tvättmedelstester i vattnet om vi väljer att skölja plagget en extra gång för hand efteråt. Hur är det för er? Hur bra sköljer er maskin? Vill gärna ha tips på bra maskin som vi kan köpa där vi inte behöver oroa oss för tvättmedelsrester i plagget. Tacksam för alla förslag och tips!
Välkommen hit!
De flesta moderna maskiner sköljer väldigt bra. Problemet är att många lägger alldeles för mycket tvättpulver i kombination med att de kör för korta program.
Hårdheten på vattnet spelar en stor roll också för mängden tvättmedel som ska i.
Jag har också upplevt tvättpulver kvar i tvätten men då med "billigare" storpack. Vi brukar köra med Neutral eller ICA Skona och det fungerar bra för oss...
Prova flytande tvättmedel och dosera i nedre skalan.
De flesta moderna maskiner sköljer väldigt bra. Problemet är att många lägger alldeles för mycket tvättpulver i kombination med att de kör för korta program.
Hårdheten på vattnet spelar en stor roll också för mängden tvättmedel som ska i.
Jag har också upplevt tvättpulver kvar i tvätten men då med "billigare" storpack. Vi brukar köra med Neutral eller ICA Skona och det fungerar bra för oss...
Prova flytande tvättmedel och dosera i nedre skalan.
Vår maskin sköljer bra, en Bosch med några år på nacken. Överdosering av tvättmedel, och framförallt överfylld med tvätt, fixar den inte. Programmen vi kör för 40 och 60 brukar ligga på drygt 2½h. Kortare program för ull och skontvätt kör vi med flytande tvättmedel.
Vi har provat många olika tvättmedel och vi brukade köra på cylindas allergiprogram med sju sköljningar. Trots detta och rekommenderad mängd tvättmedel plus två extra sköljningar efteråt så fanns det tvättmedelsrester kvar i vattnet när man sköljde för hand efteråt. Enligt Cylinda så berodde det på att vi använde Grumme tvättmedel (de rekommenderade Via) men vi har provat många olika som sagt. Bosch eller Miele kanske är bättre?
En tumregel jag har är att ta den på paketen rekommenderade mängden tvättmedel till hälften.max!
Om det blir skum i maskinen under tvätt är det för mycket tvättmedel.
En annan bra regel är att bara köra maskinen halvfull till 3/4delar.
Tvätten måste bli genomblöt och under gång i maskin sjunka ihop så att man ser "ovankanten" igenom trummglaset
Om det blir skum i maskinen under tvätt är det för mycket tvättmedel.
En annan bra regel är att bara köra maskinen halvfull till 3/4delar.
Tvätten måste bli genomblöt och under gång i maskin sjunka ihop så att man ser "ovankanten" igenom trummglaset
Det låter ju väldigt märkligt... Antingen har ni extremt mjukt vatten, alltför mycket tvätt i maskinen i kombination med för mycket tvättmedel eller en defekt maskin...seericssop skrev:Vi har provat många olika tvättmedel och vi brukade köra på cylindas allergiprogram med sju sköljningar. Trots detta och rekommenderad mängd tvättmedel plus två extra sköljningar efteråt så fanns det tvättmedelsrester kvar i vattnet när man sköljde för hand efteråt. Enligt Cylinda så berodde det på att vi använde Grumme tvättmedel (de rekommenderade Via) men vi har provat många olika som sagt. Bosch eller Miele kanske är bättre?
Denna är iofs från 2009 men bekräftar att moderna maskiner faktiskt sköljer dåligt:
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Tvattmaskiner/
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Tvattmaskiner/
Zeolit som finns i tvättmedel idag löser sej inte i vatten och kan fastna i textilier och damma efter man har torkat tvätt
.
Det som TS tycker är tvättmedelrester kan vara zeolitpulver ....
Mitt råd är att använda tvättmedel utan zeoliter typ flytande eller Ocean.
gaia
Det som TS tycker är tvättmedelrester kan vara zeolitpulver ....
Mitt råd är att använda tvättmedel utan zeoliter typ flytande eller Ocean.
gaia
Klicka här för att svara