Hej,

Ska renovera en nyköpt lägenhet och har lite svårt att få ihop allt. Vill ha en tvättmaskin men den får inte plats i badrummet. Däremot har jag lyckats få till en lösning som innebär att den hamnar under induktionshällen i köket.

Är det tillåtet? Tänker mest ur ett försäkringsperspektiv?

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning, Daniel

Det är väl inte värre än en diskmaskin, men inte ett bra ställe. Matrester och stänk från spisen där tvätten blir ren. Det måste finnas något skåp den kan gå in i istället?

J
Nog inte så bra , en indu-häll tål inte fukten som kan bli från tvättm. , visserligen en frontmatad men kan ånga upp väta ändå.
Kanske med någon form av avbärning för fukt , men det avstår jag om att spekulera i

Det verkar ju enkelt uttryckt lite udda.
Var sitter ugnen?
Vad har tvättmaskinen för mått?
Hur ser badrummet ut?

Köket är väl inte ett våtrum med golvbrunn och tät golvbeläggning?

Många som har tvättmaskinen i köket, men inte under hällen, finns det något krav på golvbrunn?

Ugnen kommer sitta i ett högskåp som ligger på andra sidan om ingången till vardagsrummet. .Får inte plats med en tvättmaskin i badrummet. Man får lägga tvättmaskiner i kök, det vet jag sen tidigare. Däremot vet jag inte om det är tillåtet att ha den under en induktionshällen. Därav min fråga.

Halva världen har tvättmaskin i köket, satte min under induktionshällen i England. Fungerade prima, inte värre en en diskmaskin skulle jag tro. Finns inbyggda så du kan sätta kökslucka på men de är dyrare och med lite sämre specs. Dock väldigt viktigt att du får den helt i våg åt alla håll annars kan hela köket skaka vid centrifugering.

Helt enig! Den lösningen jag tittar på nu. Hur menar du med "helt i våg"? Det enda jag måste försäkra mig om är att försäkringen fortsätter gälla vid en sådan lösning.

5
J jojo123 skrev:
Nog inte så bra , en indu-häll tål inte fukten som kan bli från tvättm. , visserligen en frontmatad men kan ånga upp väta ändå.
Kanske med någon form av avbärning för fukt , men det avstår jag om att spekulera i
Äum, vet inte vad du har för tvätt respektive diskmaskin men nog ångar det mer från min diskmaskin jämtemot min tvättmaskin när den är klar.:thinking:

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det brukar finnas ett min mått som måste vara fritt under hällen. Kolla bara så det uppfylls så bör det inte vara några konstigheter.

BirgitS
Dani86 Dani86 skrev:
Det enda jag måste försäkra mig om är att försäkringen fortsätter gälla vid en sådan lösning.
Det måste du kolla med ditt försäkringsbolag, de kan ha särskilda krav för en tvättmaskin i kök.
Samt lusläs specifikationer och manualer för häll och tvätt så att de inte skriver något som inte passar in i hur du tänkt dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.