Har en Husqvarna Ballerina (QW1167K) som börjat bete sig lite. Ibland fastnar den i programmet tömning av maskinen. Den spolar samtidigt in vatten, alltså både fyller och tömmer samtidigt. Stänger jag av tillförsel av vattnet så går den vidare. Så det verkar som att den väntar på att maskinen ska tömmas (nivågivare?) för att sedan kunna gå vidare, men eftersom den fylls på samtidigt så kommer den aldrig dit.

Först tänkte jag att det är fel i magnetventilen så att den fastnat i öppet läge och inte stänger korrekt. Men magnetventilen verkar fungera så till vida att den inte har helt fastnat i öppet läge, efter avslutat varv så är den stängd och vi behöver inte hålla tillförseln stängd efter körning.

På kuppen så är det ett lite intermittent fel som inte kommer varje gång. Idag gick den igenom programmet utan fel.

Lutar lite åt att det skulle kunna vara något glapp eller problem i programverket, tidbrytaren, är det en rimlig teori? Det måste ju vara den som styr när det ska fyllas på vatten och om där är något som gör att den fastnar med påfyllning så..

Några inspel, kan det finnas annat som strular?

Elektromekanisk tidräknare, inställningsratt, kontaktflikar, industrimaskiner, komponent, blå och brun, åldrad, isolerad på vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskinen körde nu sista dagarna ett par gånger lite slumpmässigt med värmning av även sköljvattnet.

Rev ut hela styrningen igår, blåste rent programverket, körde kontaktspray i den, vevade runt den hundratals varv och så blåsa rent igen. Det är en helt elektromekanisk apparat så jag får hoppas att det varit lite mikrokorrosion, någon vippa som blivit trög eller liknande som nu släppt.

Nu gick den i alla fall prickfritt i morse.

Skulle den fortsätta strula får jag beställa ett nytt programverk då den finns ännu att beställa. För en extremt simpel maskin där allt annat fungerar och ser fint ut, är det klart kul att kunna livstidsförlänga den ännu lite till.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.