Hej!
Har en cylinda ft 5186 som gått klockrent. Plötsligt tömmer den inte vattnet. Vi har kollat dräneringsslangen. Inget stopp. Damask inget. Rensventil inget. Om jag kör ett helt program kör den normalt fram till tömning och stannar. Jag har öppnat ventilen och tömt manuellt. Då har den fortsatt på programmet. Gjort så på alla sköljningar. Sen haft luckan öppen vid centrifugering. Pump-propellern snurrar. Kan den ändå vara defekt? Ringde cylinda då jag har garanti. De uppgav att jag kommer få betala besöket om det är stopp. Så tänkte kolla om nån av er vet vad det kan vara? Mvh Bitte Närbild av öppen rensventil på en tvättmaskin Cylinda FT 5186, pump-propellern synlig inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var tömmer maskinen? Inte ovanligt att det blir stopp där ifall det är som ett rör som går upp från golvbrunnen.

• Gilla
Ronja64
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Var tömmer maskinen? Inte ovanligt att det blir stopp där ifall det är som ett rör som går upp från golvbrunnen.
Avloppsröret är kopplat till handfatet. Har inte stopp där. Handfatet ok. Även rensat där men var inget.

Vi hade en femkrona i vår en gång, ibland ställde den sig så den helt blockerade röret för avtappningen, ibland ställde den sig så den släppte igenom vattnet. Var en tid med funderingar över varför tvättmaskin fungerade ibland och reparatörer fick komma ett par gånger innan myntet hittades.

• Gilla
Yehaw och 1 till
  • Laddar…
S Solskiftet skrev:
Vi hade en femkrona i vår en gång, ibland ställde den sig så den helt blockerade röret för avtappningen, ibland ställde den sig så den släppte igenom vattnet. Var en tid med funderingar över varför tvättmaskin fungerade ibland och reparatörer fick komma ett par gånger innan myntet hittades.
Ok. Var låg myntet menar du? För det ligger ju inget i rensröret.

• Gilla
Ronja64
  • Laddar…
K knipo skrev:
Innan jag kastade ut vår gamla tvättmaskin försökte jag fixa den. Bland annat rensade jag alla slangar grundligt.
Jag rensade där bälgen går in i trumman, och där låg en hel del.
Så mitt tips är att rensa hela slangen ända in till trumman.

[länk]
Vi kopplade loss dräneringsslangen. Den var ren. Är det längre in i tvättmaskinen?

Där jag hittade alla mynten var i en bälg som var nära trumman.
Jag öppnade upp maskinen (tror det var bakstycket) och skruvade loss slangen från bälgen.
Det var inte alls särskilt svårt.
Silen sitter ju i slutet av slangen. Detta var mer i början. I silen hittade jag lite prylar, men längre in mycket mer som sagt.

(Mycket redigeringar i detta inlägget.:rolleyes:)

• Gilla
Ronja64
  • Laddar…
I filtret ligger inget. Du menar där jag kan tömma ur vattnet och ser propellern? Kan avloppspumpen gått sönder fast propellern ändå snurrar?

Nu är jag ingen tvättmaskinsreparatör så jag är inte helt säker på vad du menar.
Men jag menar där slangen kommer från trumman, typ i början av slangen.
Så om du följer din slang så kommer du säkert dit.
Skruva bort locket o titta ned, eller luta maskinen på sidan o titta underifrån så ser du säkert det.

• Gilla
Ronja64
  • Laddar…
K knipo skrev:
Nu är jag ingen tvättmaskinsreparatör så jag är inte helt säker på vad du menar.
Men jag menar där slangen kommer från trumman, typ i början av slangen.
Så om du följer din slang så kommer du säkert dit.
Skruva bort locket o titta ned, eller luta maskinen på sidan o titta underifrån så ser du säkert det.
Nu skruvade vi bort bälgen. Det som jag kallar damask! men den är ren.

K knipo skrev:
Där jag hittade alla mynten var i en bälg som var nära trumman.
Jag öppnade upp maskinen (tror det var bakstycket) och skruvade loss slangen från bälgen.
Det var inte alls särskilt svårt.
Silen sitter ju i slutet av slangen. Detta var mer i början. I silen hittade jag lite prylar, men längre in mycket mer som sagt.

(Mycket redigeringar i detta inlägget.:rolleyes:)
Damasken är ren.. bälgen. Sen når jag ju inte in i själva trumman. Märkligt då det ju kommer ut vatten fram till avloppspumpen. Undrar om det ändå kan vara pumpen även om propellern snurrar. Kanske den inte orkar?

Precis innan "propellern" så är där hål in i maskinen om man säger så. Där hade vi en peng som satt fast

• Gilla
Ronja64
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Precis innan "propellern" så är där hål in i maskinen om man säger så. Där hade vi en peng som satt fast
Ok. Men verkar ju ändå komma igenom vatten. Du menar åt vänster om propellern? Ser inget som ligger där.

R Ronja64 skrev:
Hej!
Har en cylinda ft 5186 som gått klockrent. Plötsligt tömmer den inte vattnet. Vi har kollat dräneringsslangen. Inget stopp. Damask inget. Rensventil inget. Om jag kör ett helt program kör den normalt fram till tömning och stannar. Jag har öppnat ventilen och tömt manuellt. Då har den fortsatt på programmet. Gjort så på alla sköljningar. Sen haft luckan öppen vid centrifugering. Pump-propellern snurrar. Kan den ändå vara defekt? Ringde cylinda då jag har garanti. De uppgav att jag kommer få betala besöket om det är stopp. Så tänkte kolla om nån av er vet vad det kan vara? Mvh Bitte [bild]
R Ronja64 skrev:
Hej!
Har en cylinda ft 5186 som gått klockrent. Plötsligt tömmer den inte vattnet. Vi har kollat dräneringsslangen. Inget stopp. Damask inget. Rensventil inget. Om jag kör ett helt program kör den normalt fram till tömning och stannar. Jag har öppnat ventilen och tömt manuellt. Då har den fortsatt på programmet. Gjort så på alla sköljningar. Sen haft luckan öppen vid centrifugering. Pump-propellern snurrar. Kan den ändå vara defekt? Ringde cylinda då jag har garanti. De uppgav att jag kommer få betala besöket om det är stopp. Så tänkte kolla om nån av er vet vad det kan vara?

Mvh Bitte [bild]
R Ronja64 skrev:
Hej!
Har en cylinda ft 5186 som gått klockrent. Plötsligt tömmer den inte vattnet. Vi har kollat dräneringsslangen. Inget stopp. Damask inget. Rensventil inget. Om jag kör ett helt program kör den normalt fram till tömning och stannar. Jag har öppnat ventilen och tömt manuellt. Då har den fortsatt på programmet. Gjort så på alla sköljningar. Sen haft luckan öppen vid centrifugering. Pump-propellern snurrar. Kan den ändå vara defekt? Ringde cylinda då jag har garanti. De uppgav att jag kommer få betala besöket om det är stopp. Så tänkte kolla om nån av er vet vad det kan vara? Kan avloppspumpen vara trasig trots att propellern snurrar? Bifogar video.[video] Mvh Bitte [bild]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.