electroluxaren skrev:
Helsvetsad är den
Håller ditt lagerbyte fortfarande?
Jodå den snurrar på. Har gått i 1 år sedan jag bytte lager så det fungerar fint.

P
martin43 martin43 skrev:
Mm. kan vara så.
Har kollat lite på ny maskin men man blir ju bara frustrerad.
[länk]
Den här ser ju fin ut, men av någon obegriplig anledning har Miele bara två års garanti (man kan köpa tio år för 3900). Vilket skämt! Synd, annars hade Miele varit värt att kolla upp.

Försöker få något grepp om Bosch men de har 37 modeller bara i serie 6 och 8 så hur 17 ska man kunna välja? Finns ingen bra katalog att bläddra i. Bosch skall tydligen ha fem års garanti på vissa modeller men det står inte på hemsidan.
Miele har bara ett års garanti allt annat är försäkringar man betalar,
mielena som kostar runt 10.ooo.- är lågprissegmentet och är gjorda i slovenien och har inte samma kvalitet som de gjorda i tyskland.

Håller med att bosch "katalog" är totalt värdelös att få överblick i.
Bosch har ett års garanti men vissa modeller har längre garanti på motorn.
De olika försäljningskedjorna i Sverige lämnar 5-år på utvalda modeller. Därför brukar jag titta på elons hemsida för att få ner urvalet.
nu har de tex kampanj på WAT2869BSN en serie 6 maskin med i-dos gjord i Turkiet

eller om så av någon outgrundlig anledning vill ha en uppkopplad maskin mot telefonen
WAWH26B9SN en serie 8 tysktillverkad (ej kampanj)

Vill man ge den som försenad julklapp väljer man top of the line
WAYH2899SN med både appstyrning o i-dos

denna siemens maskinen verkar vara fin oxå utan app eller idos
WMH4Y7B9DN

samtliga självklart med 5-års garanti hos ELON.

MultiMan
Fem års garanti är bra. Min Siemens utvecklade missljud i vissa lägen vid centrifugering efter 3,5 år. Var bara att kontakta serviceverkstaden med kvittot från Elgiganten så bytte de först stötdämparna. När det inte hjälpte fick jag en helt ny maskin från Siemens i Sverige. Den nya verkar vara tillverkad i Tyskland medan den gamla var turkisk.

"Miele har bara ett års garanti allt annat är försäkringar man betalar,
mielena som kostar runt 10.ooo.- är lågprissegmentet och är gjorda i slovenien och har inte samma kvalitet som de gjorda i tyskland."
Skrattretande. Sen har ju tillverkningslandet inte längre något att göra med kvaliteten iofs, även om företagen ofta styr så att kvaliteten är olika.

Jag filtrerade till slut ut en Serie 6 som "bara" tar 7 kg med idos som uppfyller mina krav. Finns den ej med fem års garanti blir det en Serie 8. Eller anser du att Serie 8 har bättre byggkvalitet = livslängd? Det är ett tungt argument isf.

Bosch/Siemens HomeConnect verkar med visst besvär gå att integrera i mitt befintliga hemautomationssystem. :) Men det är beroende av extern server så kan när som helst sluta fungera eller vara sårbart. Antar att de även mäter exakt hur jag använder maskinen. Hoppar det.

Min gamla Husqvarna med trasigt lager är Made in Italy.

P
Serie 8 är bättre men kanske inte så mycket
Tillverkningslandet har en icke obetydlig inverkan på garrantin tro mig jag har sett skillnaderna.
Om uppgifterna på din befintliga maskin stämmer är den gjord i polen

Jag förstår det men skillnaderna beror ju inte på vilket land man är i utan vilken ambition man har.
Det hänger väl ofta ihop iofs. Låglöneöand och låga ambitioner.

Det står Made in Italy på klistermärket. Kanske en modern form av dekaltrimning i så fall!

electroluxaren skrev:
lagerfel innom några veckor. I huvudsak drabbades den dyrare 16000 varvs maskinen.
Du som vet allt om maskiner kan du tipsa om någon bra 16 000 varvs tvättmaskin? ;)

Byggde faktiskt om min egen Elektrolux när den var trasig från 1200 till 1400 varv. Tog front och kretskort från en annan maskin.
Det var tachometern i motorn som var trasig.
Men 16 000 varv klarade den inte av :)

Tvättmaskin isärplockad i delar på en träpall utomhus med bilar i bakgrunden.

Redigerat:
P
Jojag har noterat detta, men har ingen snabbfix

• Gilla
iMikael Lundgren
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jojag har noterat detta, men har ingen snabbfix
Ahh lite nyare tråd : )

Vår tvättmaskin snurrar på iaf. :) Låter exakt lika illa som när tråden startades. Den skall köras tills felet i filmen uppstår.

Har just råkat ut för samma sak, på en 3 år gammal Electrolux har packningen och därefter lagerna lagt av. Ihop svetsat trumhus....vansinne. Den del på maskinen som utsätts för mest belastning går inte att byta. Snacka om att räkna ut det, monterar dåliga packningar och sen får man byta maskin!
Nu blir det INTE Electrolux mer!

Det bästa (?) är ju att på min maskin finns redan platsen/plasten i gjutningen där skruvarna skall sitta. Dvs den har varit skruvad i tidigare produktion eller någon tidigare modell med samma trumma.

• Gilla
Kennethihbg
  • Laddar…
Är det inte irriterande?

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Fick en mycket bra kundkontakt på Electrolux och valde att beställa trumman komplett som lev. fraktfritt. Den kostade visserligen 2260kr men det är ändå betydligt billigare än en ny maskin.

Skakar liv i den här gamla godingen….. mig/premium-elux (6 år) låter som en större stenkross. Isärtagen och hittat mosat trumlager bakom en svetsad plastrings. Är det någon som faktisk HAR bytt trumlager i en tvättmaskin med svetsat kar? Dragit ut från baksidan med avdragare, hittat passande lager och lyckats pressa tillbaka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.