Hej!

Bor i en hyresrätt där det i badrummet är förberett för att ställa in en liten tvättmaskin. Det som gör mig lite förvirrad är det jag läser om reglerna kring maskinens avstånd från badkaret. För som ni ser på bilderna finns det bara precis plats för maskinen, och inga 60cm mellan badkar och maskin. Det som finns är en brytare för maskinen, den ser ni på andra bilden.

Jag frågade vår bovärd om detta och fick svaret ”det ska nog vara ok”. Inte jättetryggt.
Jag vet att de installerar maskiner i de här badrummen men är det rätt att göra det? Gäller andra regler i lägenhet eller om man har en brytare som den på bilden?
Frågade även bovärden ang det som står på brytaren, att tvättmaskin måste placeras 10cm över golvet, och det skiter de tydligen i. Och det finns ändå inga ställningar eller socklar som passar i det hörnet vad jag kan hitta.

Tycker det verkar så konstigt att de renoverar badrummet och förbereder för tvättmaskin, om reglerna säger att man inte får ställa en där. Är det så illa att de helt enkelt inte har koll?

Hörn i badrum med avloppsrör, vattenkran och elbrytare intill ett badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit strömbrytare med texten "TM skall placeras min. 100 mm över golv".
Skapa konto

Så här säger Svensk Elstandards broschyr:

Kan jag ha tvättmaskinen i badrummet?
Vid renovering av små badrum byts ofta badkaret ut mot en duschvägg. Risken finns att tvättmaskinen då hamnar i område 0 och 1 (120 cm från duschhuvud) istället för i område 2 (intill badkar). Ska en tvättma- skin placeras i detta område finns flera saker att ta hänsyn till.
• För att tvättmaskiner inte ska vara i område 0 behöver den placeras på en sockel på minst 10 cm.
• En apparat i område 1 ska vara fast installerad.
Följdfråga här blir: Tillåter tillverkaren att stickproppen klipps av och att apparaten installeras fast?
• Apparaten ska vara avsedd att installeras i område 1 enligt tillverkarens anvisningar.
• Apparater i område 1 ska ha kapslingsklass min IPX4 (vilket alla tvättmaskiner har)

Var är duschhuvudet? Det syns inte på din bild.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Så här säger Svensk Elstandards broschyr:

Kan jag ha tvättmaskinen i badrummet?
Vid renovering av små badrum byts ofta badkaret ut mot en duschvägg. Risken finns att tvättmaskinen då hamnar i område 0 och 1 (120 cm från duschhuvud) istället för i område 2 (intill badkar). Ska en tvättma- skin placeras i detta område finns flera saker att ta hänsyn till.
• För att tvättmaskiner inte ska vara i område 0 behöver den placeras på en sockel på minst 10 cm.
• En apparat i område 1 ska vara fast installerad.
Följdfråga här blir: Tillåter tillverkaren att stickproppen klipps av och att apparaten installeras fast?
• Apparaten ska vara avsedd att installeras i område 1 enligt tillverkarens anvisningar.
• Apparater i område 1 ska ha kapslingsklass min IPX4 (vilket alla tvättmaskiner har)

Var är duschhuvudet? Det syns inte på din bild.

Tack för utförligt svar. Skickar upp en bild där man ser blandare och duschhuvud. Bilden är rätt vidvinklig för att allt skulle få plats så avstånden ser längre ut än vad de är. Maskinen skulle hamna nån dryg meter från blandaren och kanske drygt 120cm från huvudet, svårt att säga exakt.
Men, eftersom badkaret är kvar är det fortfarande område 2 som gäller? Eller missförstår jag? Och vad gäller i det fallet med 10cm ovan golvet? Bovärden verkade som sagt inte särskilt brydd om det, men jag vill vara säker. Och de här 60cm som jag läst att en tvättmaskin måste stå från badkarskanten, det är inte applicerbart här, eller måste jag sätta upp en duschvägg också?

ang. Maskinen så har vi kommit över en äldre maskin från en släkting så vi får försöka skaka fram dokumentation på den, om den får installeras fast, få kabeln klippt etc. Bovärden var ok med maskinen, men ja… man vill ju ha koll så att det blir rätt det här. Badrum med vit kakel, blandare, duschhuvud över ett badkar och frostad fönsterglas.
Skapa konto

BirgitS
Det är tillåtet för en elektriker kan klippa av stickkontakten och göra en fast installation av tvättmaskinen.

Det ser ut som att du har ett duschdraperi och då lär du ju inte utsätta tvättmaskinen för rinnande vatten uppifrån.

Hur långt är det mellan badkaret och väggen?
Här är en sockel som är justerbar ned till 40 cm: https://www.24.se/hem-fritid/stad-kladvard/kladvardsprodukter/sockel-for-tvattmaskin

BirgitS BirgitS skrev:
Det är tillåtet för en elektriker kan klippa av stickkontakten och göra en fast installation av tvättmaskinen.

Det ser ut som att du har ett duschdraperi och då lär du ju inte utsätta tvättmaskinen för rinnande vatten uppifrån.

Hur långt är det mellan badkaret och väggen?
Här är en sockel som är justerbar ned till 40 cm: [länk]
Tack! Avståndet mellan vägg och badkar är drygt 60cm om jag minns rätt, har inte det i huvudet.

1 16386 skrev:
Som det står får man alltså placera en tvättmaskin i zon 1, under vissa förutsättningar. Hela broschyren hittar du här [länk]
Tack för broschyren! Det klarnar mer och mer. Det som gjort mig tveksam och osäker är det jag läste här:
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#sida-2
ang avståndet på 60cm som heligt, och tolkade det som att inget får stå närmre än så.
Men, av vad jag kan se här:
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#sida-3
och här...
https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#sida-4
...så borde min plats räknas som område 2, och då till borde det till och med vara ok att köra den på golvet med vanlig stickpropp. Men samtidigt har de installerat brytaren och uppmaningen om 10cm, så kanske räknar de det som område 1 ändå? Men, i tabellen jag länkade till står det att tvätt maskin inte får så i område 1, samtidigt som det längre ner står:

"Glöm inte att en tvättmaskin i område 1 skall vara fast ansluten och lyftas 10 centimeter från golvet för att inte hamna i område 0. En tvättmaskin i område 2 får stå på golvet och vara ansluten med stickpropp, men uttaget måste vara placerat i oklassat område."

Så jag antar att vi är good to go med sockel och en elektriker som installerar?

Jag ställer många frågor men det här är helt nytt territorium för mig och faktumet att min bovärd inte riktigt kunde svara gjorde mig dessutom ännu mer osäker.

Tack för att ni tar er tid att svara.

BirgitS
Med drygt 60 cm ska det ju inte vara något problem att hitta en sockel eftersom de normalt är gjorda för knappt 60 cm breda tvättmaskiner.

Så vitt jag vet räknas hela badrumsgolvet till zon 0 och det är ju definitivt risk för att det kan bli blött på golvet där tvättmaskinen står.

De 60 cm från badkarskanten gäller väl avståndet till ett vägguttag.

BirgitS BirgitS skrev:
hela badrumsgolvet till zon 0
Nej, hela badrumsgolvet är inte zon 0. Bara golvet i zon 1. Därför kan man i nyare, större badrum ha tvättmaskin och torktumlare stående på golvet under en bänkskiva - de placeras då tillräckligt långt bort från dusch/badkar för att detta ska funka.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med drygt 60 cm ska det ju inte vara något problem att hitta en sockel eftersom de normalt är gjorda för knappt 60 cm breda tvättmaskiner.

Så vitt jag vet räknas hela badrumsgolvet till zon 0 och det är ju definitivt risk för att det kan bli blött på golvet där tvättmaskinen står.

De 60 cm från badkarskanten gäller väl avståndet till ett vägguttag.
Minns inte varför jag inte hittat någon tidigare, var ett tag sen jag rotade i det här sist, men den du tipsade om skulle funka kanon.

Och jag mätte avståndet mellan badkaret och väggen, och det är drygt 50cm. Så då är det område 2 hela det utrymmet, och då får man väl utgå ifrån att den typen av uttag med strömbrytare som vi har på väggen är ok där. Ett vanligt uttag hade ju behövt placerats längre bort om jag förstått saken rätt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.