Hejsan!

Jag bor i en hyreslägenhet och har tröttnat på att springa ned fyra våningar och sedan in i grannhuset 100m bort för att tvätta i dess källare.
Vi har ingen plats i badrummet för en tvättmaskin.
Det har vi däremot i köket bredvid köksbänken. (Tänker bygga ut bänken lite med en bänkskiva ovan tvättmaskinen).
Vi har även i bänkdiskmaskin som vi skulle vilja ha uppepå den tillbyggda bänken ovanför tvättmaskinen.
Men hur löser jag detta med vattnet, avlopp och tillopp, så att diskmaskin och tvätt kan dela med varandra.
Elen är inga problem eftersom jag är elektriker, men är i stort behov av en lösning av vattenproblemet.

MVH
Nidas

Är det långt till vaskavloppet?
Du kan köpa ett vattenlås med två anslutningar för disk/tvättmaskin som är ihop byggt med det under diskbänken

gadeberg skrev:
Är det långt till vaskavloppet?
Du kan köpa ett vattenlås med två anslutningar för disk/tvättmaskin som är ihop byggt med det under diskbänken
Tack för ditt svar.
Det är ca 80 cm till avloppet, detsamma gäller vattenanslutningen som sitter under blandaren. Grenar jag på vattenanslutningen eller är det bättre att grena vid en av maskinerna?

Det kan jag inte svara på.
Själv hade jag nog grenat vid en maksin. Mindre sland, tar mindre plats och billigare

Hej! :)
Håller med "gadeberg" om att ha ett vattenlås med anslutning för respektive maskin. Vad det gäller vattenanslutningen är det väl lika bra att koppla in dem på ett "T" under diskbänken. Det är ju inga avstånd vi pratar om - 80 cm - så slangarna till respektive maskin räcker ju till inkopplingen. Sedan kan du sätta en vattenavstängning till varje maskin vilket är "regelrätt" :) eller en ventil innan "T-kopplingen" - "regelfel" :o men billigare. Man bör ha två ventiler då man kan stänga av varje maskin för sig. Egentligen ska man ju stänga av vattentillförseln till maskinerna efter varje användning men - handen på hjärtat... - Hur många gör det? ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.