22 217 läst ·
64 svar
22k läst
64 svar
Tvättmaskin - bäst i test och köpråd
Du antog jag har råd... Och det stämmer nog. Men jag är rätt småländsk när jag handlar sånt här och jagar också priser. Men jag försöker köpa när det är rea och ett dyrt märke billigt. Men min första tvättmaskin var en Ignis, första diskmaskin var en Whirlpool. Den funkade fortfarande när jag gav bort den för 8 år sen. Jag är inne på min andra diskmaskin. Om kvaliten håller sig så kommer jag klara mig på 4 diskmaskiner under hela min livstid. Tvättmaskin är jag inne på min tredje. Ignis programverk dog. Boschen var nog underdimensionerad för småbarnsfamilj. Pumpen trasslade och kolen var på upphällning, jag funderade på att laga men en ny maskin kostade dubbelt mot kol och pump.BirgitS skrev:
Jo, vi har 1400 varv centrifug på nuvarande maskin och det är markant bättre mot tidigare 1200. Det är riktigt att det är en faktor att ta hänsyn till. Samt tvätttiden för ett normalt kort program. Det måste gå att tvätta på kring en timme. Vissa maskiner tar en dag på sig.BirgitS skrev:
Det påverkar förstås hållbarheten.
Alla testade tvättmaskiner tvättar inte bra, de bästa får betyget 8 men den sämsta har 5 i renhet.
Bästa maskinen har en restfukt på 43 % för bomull och sämsta 49 %, det påverkar kostnaden för att torktumla tvätten torr, eller köra avfuktare.
Energiförbrukningen varierar mycket, åtminstone med nära en faktor 2, apropå driftskostnad.
Ljudnivån testas.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag rotade fram min tråd om detta från 2020: https://www.byggahus.se/forum/threads/gummifoetter-foer-tvaettmaskin.380828/E etoo skrev:
Lösningen i mitt fall handlade inte om gummifötter utan det blev att banka rät en tunn plåtlucka där bak som blivit litet bucklig av maskintransporter/installation. Finns filmer och foton i tråden.
__
PS. Maskinen funkar lika perfekt idag, fyra år senare och används relativt flitigt fortsatt.
Redigerat:
Jag skulle säga att min erfarenhet är att Siemens är bäst, åtminstonde har varit. Jag har haft en Siemens Slim fit, 36 cm för ett litet utrymme. De tillverkar tyvärr inte det måttet dag, men har gått felfritt i ca 20 år.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Ja, det är spännande. Om man åker runt i USA och ser på vitvaror, vvs-porslin, dörrhandtag, elinstallationer osv. så är det ett fåtal tillverkare som har nästan hela marknaden och deras design eller funktion verkar inte ha uppdaterats de senaste 80-åren eller så. (Eller alla hus som ser ut, som amerikanerna själva säger det: "The building looks like the box the building came in..."J JohanLun skrev:
En annan tveksam finess med amerikanska tvättmaskiner är ju att de inte värmer vattnet. Tvättar du på "hot" så får du varmvatten från kranen i maskinen. Det kan kanske krypa upp mot 55C om du har tur. Och 90C skall vi rakt inte tala om.
Miele är ett totalt överreklamerat svindyrt skitmärke kort sagt med en kvalite som är urusel.D DonClemente skrev:
Men hög status är det att ha deras maskiner, dessutom man har ju oftast en som ser ny ut eftersom man tvingas byta dom så ofta
Redigerat:
Du har inte träffat på mina barn hör jag...J JohanLun skrev:
Men kör främst flytande, har förstått sen tidigare att pulver var bättre men har trott det bara gällde vittvätt så brukar köra det vid behov. Men av denna tråd låter det som det gäller även för kulörtvätt. Ska leta upp något zeolitfritt kulörtvättspulver och testa.
Bosch är väldigt bra och prisvärda har ägt två st på 18år..pacman42 skrev:
Siemens är Bosch design märke ofta samma maskiner men med en annan design..U universe skrev:
Men väldigt bra är dom..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
De två exemplen jag gav hade båda 1400 varvs centrifugering så även då skiljer det.J JohanLun skrev:
Kort tvättid brukar innebära att mer el behövs, dvs. det går normalt inte att få både kort tvättid och billig i drift.
Trams. Varför skulle en Miele bara hålla två år? (Min föra kämpade hårt i 16-17 år och nuvarande fyller snart tre år.)D DonClemente skrev:
Enda anledningen till att de inte har fem års garanti är att Tyska huvudkontoret inte vill vara med på det här i Sverige då de vill ha samma garantierbjudande på så stor del av marknaden som möjligt.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Som sagt, jag har numera växlat över på alla våra tre maskiner (inkl en ny Bosch i stugan) att köra typ "Hygien"-program dvs att maskinen upprätthåller inställd tvätttemperatur under hela tvättcykeln. Resultatet tycker jag blir märkbart fräschare men inga vetenskapliga belägg på det. Skillnaden i energiförbrukning är minimal så den faktorn kan man räkna bort.
Påminner litet om min strategi i diskmaskinerna, aldrig någonsin köra default "Eco", snarare att så ofta som möjligt köra högsta disktemperaturen så alla slangar pumpar etc håller sig rena - för att minska kostnader av helt onödigt underhåll eller utbyte av maskiner i förtid.
Påminner litet om min strategi i diskmaskinerna, aldrig någonsin köra default "Eco", snarare att så ofta som möjligt köra högsta disktemperaturen så alla slangar pumpar etc håller sig rena - för att minska kostnader av helt onödigt underhåll eller utbyte av maskiner i förtid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Alltid högsta temperaturen verkade vara en trolig anledning till att vår förra diskmaskin bara var att skrota efter typ 7-8 år, slangarna inuti hade nog blivit skadade av att så många gånger ha utsatts för höga temperaturer.H Harald Blåtumme skrev:
Mitt tips: Se upp med hur knapparna är utformade. Vissa modeller inom samma märke har idiotiska konstruktioner som ser bra ut men är oerhört knepiga taktilt och vill inte riktigt fungera konsekvent.
Även menyer och inställningar kan vara idiotiskt utformade. Samt den vanliga "ekotvätt" som luktar apa.
Även menyer och inställningar kan vara idiotiskt utformade. Samt den vanliga "ekotvätt" som luktar apa.