14 488 läst ·
30 svar
14k läst
30 svar
Tvättat fogar med ättika och bikarbonat, hjälp!
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Vi skrubbade våra fogar i badrummet rena med vanlig brunsåpa med rimlig ansträngning, tog kanske en halvtimme. Vanlig skurborste. Perfekt resultat.
Produkter som diskuteras: "skurborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Absolut bästa är att efter varje dusch ta en sprayflaska med klorin och spraya där det är svart i fogarna, spruta på bara är inte så noga.
När du har torkat dig klart så spolar du av plattorna med duschen.
Tar en vecka eller så om man duschar varje dag så är det rent. Råkar du glömma spola av så är det ingen fara.
Fick tipset av min svägerska som köpt ett hus med ett gammalt badrum. När jag duschade där första gången så blev jag så förvånad så jag vart fråga hur 17 hon fått fogarna som nya i ett kanske 20år gammalt badrum.
Tipsade morsa som provade och hon ringde efter några dagar och var lyrisk 🙂 innan hade hon provat allt
Tar en vecka eller så om man duschar varje dag så är det rent. Råkar du glömma spola av så är det ingen fara.
Fick tipset av min svägerska som köpt ett hus med ett gammalt badrum. När jag duschade där första gången så blev jag så förvånad så jag vart fråga hur 17 hon fått fogarna som nya i ett kanske 20år gammalt badrum.
Tipsade morsa som provade och hon ringde efter några dagar och var lyrisk 🙂 innan hade hon provat allt
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Mja, inga trevliga gaser direkt. Gamla kalkavlagringar och Klorin, andnöd, blöder ur ögonen, men snygga fogar.nino skrev:
Absolut bästa är att efter varje dusch ta en sprayflaska med klorin och spraya där det är svart i fogarna, spruta på bara är inte så noga.
Frun testade för några år sedan, fick ringa sjukvården, numera överkänslig för Klorin.
Det som troligtvis händer är att man också bleker smutsen, eftersom det inte låter som du gör en mekanisk rengöring. (Smutsen är alltså troligtvis kvar egentligen).
Nä klorin är inget trevligt i övrigt och bör undvikas.
Nä klorin är inget trevligt i övrigt och bör undvikas.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Undrar detsamma.S Stefan1972 skrev:Vad blev poängen med ättika och bikarbonat då? Löste det något som tidigare inte gick bort eller vad? Alla dessa mirakeltips på nätet kan ju låta lovande och rent kemiskt kanske de löser en viss typ av smuts men det kan ju samtidigt ha avigsidor också som ingen säger nåt om........Städar man på normalt vis tycker jag att helt vanliga normala produkter fungerar utmärkt.
Tyckte fogarna i en dusch i källaren vid bastun hemma hade väldigt mörka fogar, speciellt vid själva duschplatsen
Sprayade typ vanlig badrumsrengöring och borstade med en rotborste lätt.
Allt smuts försvann förstår inte varför många krånglar till det med "husmorstips". Dom är ju från en tid när man inte hade tillgång till rengöringsmedel elöer har jag missförstått nått?
Jag skulle tro att innan man frågar på ett forum så har man nog testat de flesta medel och inte fått resultatet man vill ha?T TheGame skrev:Undrar detsamma.
Tyckte fogarna i en dusch i källaren vid bastun hemma hade väldigt mörka fogar, speciellt vid själva duschplatsen
Sprayade typ vanlig badrumsrengöring och borstade med en rotborste lätt.
Allt smuts försvann förstår inte varför många krånglar till det med "husmorstips". Dom är ju från en tid när man inte hade tillgång till rengöringsmedel elöer har jag missförstått nått?
Gamla kalkavlagringar reagerar inte på ett sätt med Klorin som ger gaser. Syror gör det, det ger klorgas. Det står på flaskan.G OMathson skrev:
Därför att de flesta är okunniga om grundläggande kemi. Skolkemin verkar ha gått nästan alla över huvudet.T TheGame skrev:
Och dessutom har vi en starkt kemofobisk kulturströmning som har vuxit fram sedan 70-talet.
Är man okunnig och rädd så känns husmorstipsen trygga, familjenära och miljövänliga.
Man borstar väl med något först, alltså en mekanisk rengöring så smutsen försvinner men det kommer fortfarande att vara svartR rusta skrev:
Eftersom Klorin nu kom upp, något som till skillnad mot husmorsknepen är verksamt mot gammal ingrodd påväxt i fogar genom oxidation, alltså blekning. Spruta inte på det, pensla på det. Köp en pensel och ta ett glas med 50% Klorin och 50% vatten. Pensla i lugn och ro längs fogarna där det behöver blekas. Upprepa med något dygns mellanrum där det är riktigt illa. Ja det luktar lite simhall men inte alls på samma sätt som om man skulle spruta på det.
Med blöta väggar och lite fukt i luften sen spraya så tar det typ 5-10sekunder och ingen nämnvärd luktClaes Sörmland skrev:
Eftersom Klorin nu kom upp, något som till skillnad mot husmorsknepen är verksamt mot gammal ingrodd påväxt i fogar genom oxidation, alltså blekning. Spruta inte på det, pensla på det. Köp en pensel och ta ett glas med 50% Klorin och 50% vatten. Pensla i lugn och ro längs fogarna där det behöver blekas. Upprepa med något dygns mellanrum där det är riktigt illa. Ja det luktar lite simhall men inte alls på samma sätt som om man skulle spruta på det.