Hej,

Tvättade för ett tag sen fogarna i duschen med ättika blandat med bikarbonat. Skrubbade och sen sköljde av allt väldigt noggrant tyckte jag. Men nu till problemet, vissa fogar har jättesvårt att torka efter detta, drar jag fingret i blöta fogen så känner man en svag doft av ättikan. Kom hem från en semester på tre dagar och fogarna är fortfarande fuktiga på vissa ställen.

Har ni tips på hur jag kan tvätta bort detta så att fogarna blir helt rena och torkar som dom ska?

Med vänlig hälsning, Fredrik

• Skugga av en person på gråa stenplattor nära ett hörn. Kontrast, ljus, geometri och textur framträder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glasdörr till duschkabin med metallhandtag och tätning mot grå kakel och klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Ser ut att vara bikarbonat kvar i fogen? Gnugga bort det så lär det lösa sig.

Claes Sörmland
Du har skapat acetatsalt, kacliumacetat och natriumacetet. Det är väldigt hygroskopiska salter. Skölj med varmt vatten, det är vattenlösliga salter.

• Gilla
Spiken i kistan och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har skapat acetatsalt, kacliumacetat och natriumacetet. Det är väldigt hygroskopiska salter. Skölj med varmt vatten, det är vattenlösliga salter.
Tack för svar! Har köpt en ångtvätt för att testa, men det hjälpte inte.. har du något annat tips? :(

H
H halj skrev:
Ser ut att vara bikarbonat kvar i fogen? Gnugga bort det så lär det lösa sig.
Har provat att skrubba utan resultat.. har du något mer tips? :)

Claes Sörmland
F FredrikLiljeqvist skrev:
Tack för svar! Har köpt en ångtvätt för att testa, men det hjälpte inte.. har du något annat tips? :(
Acetatsalt är inte lösliga i ånga utan i vatten. Så du behöver vattenbegjuta fogarna och spola bort vattnet. Det tar lång tid att laka ut acetatsalter i porösa fogar.

Acetatsalt är inte lösliga i ånga utan i vatten. Så du behöver vattenbegjuta fogarna och spola bort vattnet. Det tar lång tid att laka ut acetatsalter i porösa fogar.
Okej okej, då är jag med. Stort tack för hjälpen! Ska testa igen och lite längre 😃

Hej igen, har testat nu med väldigt varmt vatten. Skruvade loss duschmunstycket och körde med strålen från slangen väldigt länge, men nu över 24 timmar senare när det torkat upp så är det fortfarande kvar i fogarna.. är det kört tro? :(

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hej igen, har testat nu med väldigt varmt vatten. Skruvade loss duschmunstycket och körde med strålen från slangen väldigt länge, men nu över 24 timmar senare när det torkat upp så är det fortfarande kvar i fogarna.. är det kört tro? :(
Följer Aurikatarina på Youtube, en tjej som städar gratis hos människor som har det superstökigt/skitigt. Hon använder steeldaddy och skrubbar i fogar som ser ut som dina. Har köpt liknande men annat märke på Ica.

Claes Sörmland
Då är det inget rent acetatsalt i alla fall. Kalktvål? Svårlösligt.

Vad blev poängen med ättika och bikarbonat då? Löste det något som tidigare inte gick bort eller vad? Alla dessa mirakeltips på nätet kan ju låta lovande och rent kemiskt kanske de löser en viss typ av smuts men det kan ju samtidigt ha avigsidor också som ingen säger nåt om........Städar man på normalt vis tycker jag att helt vanliga normala produkter fungerar utmärkt.

Får man inte en massa vatten under klinkerplattorna. Pratade med en kille som tyckte att golvklinker var ok om man duschade en gång var tionde månad för då skulle fukten under plattorna torka ut. Så för min det la jag fuktisoleringsmatta även på golvet och extra många lager Hydrofix. När jag skulle limma fast plastmattan insåg jag att limmet inte skulle torka så jag fick limma ca 10 cm åt gängen. Och så la jag en tunn halvrund list efter väggen så att det skulle bli lättstädat och för att skarven i hörnet inte skulle gå ända ner till golvet.

H
N nallepu skrev:
Får man inte en massa vatten under klinkerplattorna. Pratade med en kille som tyckte att golvklinker var ok om man duschade en gång var tionde månad för då skulle fukten under plattorna torka ut. Så för min det la jag fuktisoleringsmatta även på golvet och extra många lager Hydrofix. När jag skulle limma fast plastmattan insåg jag att limmet inte skulle torka så jag fick limma ca 10 cm åt gängen. Och så la jag en tunn halvrund list efter väggen så att det skulle bli lättstädat och för att skarven i hörnet inte skulle gå ända ner till golvet.
Fogarna släpper igenom vatten, på golvet och i väggen om man har klinkers, det är en av anledningarna satt man har våtrums spärrar i badrum. Vill man inte att vatten ska gå genom fogarna så finns det ju våtrumsmatta för golv och väggar. Klinkers och kakel är ju en dekoration.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Du följde alltså varken tillverkarens anvisningar eller branschreglerna?

N nallepu skrev:
Bilder på badrummet ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.