Hej,
Kommer att lyfta ner alla mina takpannor när jag byter taket under april månad. Vi tänkte tvätta pannorna då ockås, de är pass 20 år gamla och har en del mossa och "sot/svart påväxt". Fick tipset att använda en hetvattentvätt av en kompis, vars far gjort just detta.
Någon som har erfarenhet av detta? Såg att man kunde köra ånga också i de 3-fas/Diesel tvättar som fanns att hyra på Ramirent och Cramo.
Planen är som så här.
1) Ta ner alla pannor
2) Lägg dem i blöt under pass 1 dygn i en stor balja (eller många baljor rättare sagt)
3) Tvätta av pannorna
4) Låta dem torka
5) Behandla dem med någon form av medel (har någon tips)
6) Takläggaren återmonterar alla pannor :-)
7) Efterbehandling?

Tacksam för tips här.
Tor

G
U uabtorw skrev:
Hej,
Kommer att lyfta ner alla mina takpannor när jag byter taket under april månad. Vi tänkte tvätta pannorna då ockås, de är pass 20 år gamla och har en del mossa och "sot/svart påväxt". Fick tipset att använda en hetvattentvätt av en kompis, vars far gjort just detta.
Någon som har erfarenhet av detta? Såg att man kunde köra ånga också i de 3-fas/Diesel tvättar som fanns att hyra på Ramirent och Cramo.
Planen är som så här.
1) Ta ner alla pannor
2) Lägg dem i blöt under pass 1 dygn i en stor balja (eller många baljor rättare sagt)
3) Tvätta av pannorna
4) Låta dem torka
6) Takläggaren återmonterar alla pannor :)
7) Efterbehandling?

Tacksam för tips här.
Tor
Tegel är väldigt poröst, kan vara svårt att rengöra. Har testat med lite olika medel och visst blev pannorna renare men långt ifrån som nya. Har tyvärr inget förslag på vilket rengöringsmedel du kan använda eller om du ska behandla dem.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U uabtorw skrev:
Hej,
Planen är som så här.
1) Ta ner alla pannor
3) Tvätta av pannorna
4) Låta dem torka
6) Takläggaren återmonterar alla pannor :)
7) Efterbehandling?

Tacksam för tips här.
Tor
Hoppa över nr. 2. Räcker med högtryck och värme. Eller kanske medeltryck och värme, tegelpannor kan vara lite känsliga så om ni kör med någon industriell maskin så kan det ev. bli lite för mycket tryck. När det gäller behandling så har jag ingen åsikt, när vi skulle byta en del plattor på landet så fick vi tag på ett parti begagnade pannor. Vi tog ner allt och körde med en enkel högtryckstvätt och tvättade både originalpannorna och dom beg'ade som vi skulle använda för att komplettera med.

För oss räckte det med kallt högtryck. Alla plattorna blev inte helt rena utan det syntes att det inte var nya pannor men det var precis vad vi ville. Nu är ju det en smaksak men vi ville inte ha pannor som såg nästan nya ut. Har inte något minne att vi behandlade pannorna med något.

Ska du göra nått åt pappen/råsponten?

5) Jag har använt både Biltemas och Julas tralltvätt, enklast är att spraya direkt på taket. 'Fulstopp' eller 'Grön-Fri' är andra tänkbara alternativ

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Missa inte Klorin. Men det tar bara organisk smuts som lavar, alger o s v. Sotpartiklar är påtagligt svårare att få bort.

F fribygg skrev:
Ska du göra nått åt pappen/råsponten?
Hej,
Råsponten är från 1913 och har klarat sig bra, så den byter jag inte ut. Det har varit läckage på vissa ställen.
Första läckaget var 1934, och det har de lagat (tiding från 1934 där)
Andra läckaget var 1961, när de gjorde om huset och la ny papp och nya pannor. Torrt och fixat
Tredje läckaget var 2000, när de bytte takpapp och pannor. Detta är torrt, men finns vissa tecken på att man skall byta ut pass 30 cm2 som har sämre bärighet vid en vinkelrätta.
Fjärde läckaget var 2022. Detta föranleder att vi gör något åt taket. Problemet visar sig vara att företaget som bytte papp och pannor 2000 skruvat genom vinkelrännan!!! och att de kapat pannorna så att vatten inte rinner i rännan utan på takpappen!!! Här behöver vi byta pass 1 m2 av råsponten och sala i en takstol.

All papp åker bort och sedan blir det Monier Clima Comfort (100mm) på råsponten. 45x70 strö och bärläkt, och sedan upp med teglet igen. Nya vinkelrännor och nytt underbeslag vid skorstenen. Vi slår också igen takluckan och sätter stege på taket och gångbrygga. Takluckan är pass 40x40 cm idag och sotaren har problem att ta sig genom, så vi glädjer honom också.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Varför högtryckar du inte bara pannorna med dem kvar på taket ?

Hej. Kommer att göra om till klimatvind och då lägger man Monier Clima Comfort på utsidan av råsponten. De måste alltså bort och ny läkt måste dit. Tvättar dem i samband med detta. Egentligen är de inte så väldigt smutsiga, men eftersom de måste ner så tvättar jag dem.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.