Hejsan,

i år ska det hända. Tror jag. Ska ta och underhållstvätta fasaden då det pö om pö växer på lite mögel och bös.

Har ett suterränghus med målad träfasad på övervåningen och vill inte stå på en stege och tvätta med en svamp i hand. Blir så dålig räckvidd tycker jag. Så behöver hjälp med att hitta en borste/tålig svamp på skaft. Tips mottages tacksamt!

Jag har kört med den där borsten på 3-4m som går att koppla vattenslang till och som finns på jula. Den blir tung och svårjobbad fullt utdragen och med vatten i, men jag skippar det och doppar den i en balja med fasadtvätt och sprutar vatten med slangen på väggen. Går utmärkt och snabbt att tvätta av fasaden.

• Gilla
magda136
  • Laddar…
Bäst blir det från stege...
Har dock julas lååånga borste men det är svårt att få tryck mot väggen högst upp.
För att få på diskmedlet över stora ytor snabbt kom jag på att jag hade en gammal dunk Mossa gti. Fyllde i en skvätt och kopplade på vattenslangen. Skummade ner hela huset på någon minut.

Stefan N Stefan N skrev:
Teleskop till tvätten? [länk]
Fast inte högtryck på fasaden va? Framförallt inte flera meter upp där du inte har koll på vad du gör.

En vanlig levang. Högtryckstvätt är inget för en träfasad, det riskerar att trycka in vatten bakom panelen. Och ingen såpa, som är ett ”fett” rengöringsmedel.

Det blev stege, en hink med vatten+yes och svamp. Handjaga helt enkelt. Kom inte så långt. Är rätt jobbigt att klättra runt och tvätta när man får sträcka sig hela tiden.

Högtryck? No way.

• Gilla
MKW
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
Det blev stege, en hink med vatten+yes och svamp. Handjaga helt enkelt. Kom inte så långt. Är rätt jobbigt att klättra runt och tvätta när man får sträcka sig hela tiden.

Högtryck? No way.
Och farligt, det är sånt folk ramlar av stegar och slår ihjäl sig på.
Skaffa en mjuk borste med långt skaft, lika jobbigt, men ofarligt.
Spola på vatten före, så lossnar det lättare.

• Gilla
magda136 och 2 till
  • Laddar…
Relevant fråga, jag går också och funderar över hur man tvättar av fasaden på bästa sätt.

Hink/svamp fungerar men det måste finnas smartare sätt?

Redigerat:
S
blöt ned med trädgårdsslangen , duscha på klorin-klorrent med trädgårdgspruta , skölj av med trädgårdsslangen, klart
OBS! låt inte klorrent torka in på fasaden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.