Mina föräldrar har anlitat ett företag som ska måla om deras trähus till fast pris, ”tvättningen” är precis avklarad.

Tvättningen bestod i högtrycksspolning (rotojet munstycke) med enbart vatten. Ganska högt tryck lär ha använts då färg blåsts bort på ett flertal ställen.

Är det godtagbart att hoppa över all form av rengöringsmedel då hantverkaren inte tyckte det behövdes?
Huset har dock inte tvättats sedan senaste målningen för 12 år sedan...

Vidare så står det i offerten att det inte lämnas någon garanti mot ”blåsor el dyl” då tidigare underlag är okänt.
Är det acceptabelt trots att huset alltid målats med akrylatfärg sedan det byggdes av föräldrarna?

Ja, det får man nog anse som godkännt. Målarrvätt utomhus på akrylat gör ingen större skillnad. Det viktigaste är att få bort så mycket lös färg som möjligt. Normalt sett skrapas det bara, vilket även det brukar räcka.

Okej, men det skiljer ju sig väldigt mycket från alla rekommendationer och guider jag läst om förberedelser inför målning?
Är inte akrylat den vanligaste färgtypen? märkligt om majoriteten tvättar fasaden med kemikalier i onödan

Det är nog mer tillverkarna som svär sig fria genom att förespråka tillvägagångssättet...
Men om man kör med högtryck som till och med får färgen att lossna så är där "inget" kvar att få loss...
Har ni däremot råkat spilla en flottig ostfondy på fasaden så bör man dock tvätt en extra gång...

• Gilla
AG A
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, det får man nog anse som godkännt. Målarrvätt utomhus på akrylat gör ingen större skillnad. Det viktigaste är att få bort så mycket lös färg som möjligt. Normalt sett skrapas det bara, vilket även det brukar räcka.
Nja det stämmer inte. Den målartvätt jag använder mattar också ned ytan, kör med Jape målartvätt och ska inte förväxlas med det som också kallas fasadtvätt (här får man läsa på vad olika fabrikat innehåller).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.