Claes Sörmland
Dheri Dheri skrev:
Luktar tvätten illa direkt i/från tvättmaskinen? Hos oss börjar tvätten lukta surt på sommaren om vi försöker hänga den i tvättstugan som är nere i källaren. Funkar fint på vintern när luften är torrare, men ju på sommaren är det att torka ute som gäller.
Gissar också på detta. Kläderna ympas med bakterier i tvättmaskinen och sen torkar de för långsamt.

Håller med om att kläder kan luktsaneras med ättiksbad. Fast jag kör badet över natt. Och sen tvätt och snabb torkning.

Går det ner till en brunn, ser lite tunt ut, och sticker ner i vattenlåsets vatten, så kan det bli kapilärkraft som suger ur slangarna med doft av avlopp, ett tänkande bara från mig.

Handyman 1 skrev:
Eftersom ni även bytt maskin verkar det osannolikt! men värmer maskinen vattnet?
Japp det gör den

• Gilla
IgelSpikey
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Luktar tvätten illa direkt i/från tvättmaskinen? Hos oss börjar tvätten lukta surt på sommaren om vi försöker hänga den i tvättstugan som är nere i källaren. Funkar fint på vintern när luften är torrare, men ju på sommaren är det att torka ute som gäller.
Den luktar illa direkt, och vi hänger tvätten ute.

J jonaserik skrev:
Var finns vattenlåset, ser tomt ut på bilden, brukligt med ett från en utslagsvask eller är det på andra sidan väggen. Ser även ut som ett tunt rör till där som går ner, vart går det..
Det var en bra fråga, det finns kanske inget? På andra sidan väggen finns det nog inte, där står köksskåp.
Röret är vatten som går till maskinen.

Om tvätt har surnat så hjälper det inte att fortsätta tvätta i 40 grader eftersom bakterierna inte dör. Tvätta i minst 60 grader eller lägg i ättika, som någon annan föreslog. Om det är tvätt som tvättats i 60 grader eller mer som luktar surt så vågar jag inte gissa vad det beror på.

du har kanske en brunn under plåtbottnen i skåpet på bilden

J Johanna92 skrev:
Röret är vatten som går till maskinen
Det som är uppe till höger med en kran ja, men det som ser ut som ett rör vid avloppsröret som går rakt ner, ett foto från vänster sida, så kroken mot väggen syns mera.

J jonaserik skrev:
Det som är uppe till höger med en kran ja, men det som ser ut som ett rör vid avloppsröret som går rakt ner, ett foto från vänster sida, så kroken mot väggen syns mera.
Såhär menar du?

• Rörsystem under vit diskbänk med vattenanslutningar och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske lukt utifrån? Om ni hänger tvätten ute.

• Gilla
Carina1965
  • Laddar…
Inget vattenlås syns. och då kan luft komma uppifrån utslagsvasken som avstyr en kapilärkraft i röret ner. Så där är det nog inget fel, även om röret uppifrån slutar under ytan i brunnen. När TM startar ska pumpen gå i gång och tömma så mycket som möjligt av det gamla vattnet som finns kvar i den och fylla på nytt. Nu var det en ny TM som uppför sig som den gamla i saken med lukt,

EddieHansson
Tvätta helst 90c någon gång i månaden. Eco läge sänker temp. Tex Eco 60 är närmare 40c på många maskiner.

jag har samma lösning i min tvättstuga och det funkar utan problem.
kolla så vattenlåset i brunnen sitter i som det skall

Kör du flytande tvättmedel så se till att ta en pulvertvätt emellanåt på minst 60, helst 90 grader. Hjälpte oss efter vi skaffade en som autodoserade och då endast fick flytande.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Har samma problem som du, kom helt plötsligt, går inte att få ordning på. Detta är tvättmaskinen i lägenheten. Går jag ner i tvättstugan är det inga problem. Har gett upp och tvättar inte i lägenheten längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.