36 584 läst ·
27 svar
37k läst
27 svar
Tvätt coh torktumlare på samma fas?
Sida 1 av 2
Hej.
Är lite förvirrad när det gäller att ha 2 maskiner i badrummet.
Köpte tvätt och en torktummlare som jag fått inkopplat via fastighetvärd.
Kollade inkopplingen och bägge sladdar är kopplad på samma "ledare" i dosan ( 6kablar på 3skruvar).
Om jag inte minns fel så har jag sett hos en vän att dem fördelat "maskinkablarna" på 4 ledare i själva dosan.
Dvs, dem använder 4 trådar till 2 maskiner, istället för 3
Så vad är rätt, och vad gör det för skillnad?
Är lite orolig att säkringen går om jag kör bägge maskiner smatidigt. Det är som sagt bara 10Asäkringar i proppskåpet
Är lite förvirrad när det gäller att ha 2 maskiner i badrummet.
Köpte tvätt och en torktummlare som jag fått inkopplat via fastighetvärd.
Kollade inkopplingen och bägge sladdar är kopplad på samma "ledare" i dosan ( 6kablar på 3skruvar).
Om jag inte minns fel så har jag sett hos en vän att dem fördelat "maskinkablarna" på 4 ledare i själva dosan.
Dvs, dem använder 4 trådar till 2 maskiner, istället för 3
Så vad är rätt, och vad gör det för skillnad?
Är lite orolig att säkringen går om jag kör bägge maskiner smatidigt. Det är som sagt bara 10Asäkringar i proppskåpet
Jag skulle gissa att tvättmaskin och torktumlare är tungt för säkringen att ha igång samtidigt om det är 10 A. Å andra sidan är det inte farligt att säkringen går. Ta inte ut problemen i förskott skulle jag säga. Om det blir problem kan du antingen säkra upp till 16 A eller säkra av dem med varsin 10 A säkring. Båda alternativen lär kräva ny kabel. Ett tredje alternativ är att inte köra tvättmaskin och torktumlare samtidigt.
Erik
Erik
Både tvättmaskin och tumlare brukar vara konstruerade så att de förbrukar just så mycket effekt som en 10-amperes säkring klarar av. Så kör du båda på samma säkring kommer den säkert att gå. Alternativet att inte köra båda samtidigt brukar aldrig fungera i praktiken.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det är inte alls bara att säkra upp till 16 A!
Om det är infällt så skulle jag dragit fram en till fas och skapat en tvåfasgrupp.
//Patrik
Om det är infällt så skulle jag dragit fram en till fas och skapat en tvåfasgrupp.
//Patrik
Blir det skillnad om dem kopplas på varsin fas, eftersom dem är på samma fas just nu?
Dvs alla blå på blå kabel, alla jord på jord och sedan är det varsin fas på maskinerna.
Dvs alla blå på blå kabel, alla jord på jord och sedan är det varsin fas på maskinerna.
Ja det blir en enorm skillnad eftersom maskinerna får varsin 10 A säkring istället för en gemensam. Men det skall vara VARSIN fas och inte bara två säkringar på samma fas. Ligger dom på samma fas då blir nollan överbelastad och det är inte tillåtet med en sådan koppling.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ska tilläggas att "extra omsorg" gäller vid trefasfördelning. Extra viktigt att det är god kontakt på nollan, det ska märkas upp extra, helst JFB och gärna trepolig säkring (om det är normcentral).
//Patrik
//Patrik
Tvättmaskin kräver bara mycket ström just då den värmer vattnet. Torktumlaren drar jämnmycket hela tiden (7-10A). Så visst går det att planera så att det funkar att ha dem på samma säkring..
Bäst är ju såklart att ha TM och TT på varsin egen 10A säkring.
Bäst är ju såklart att ha TM och TT på varsin egen 10A säkring.
Förlåt att jag hijackar tråden, men jag har en fråga i samma ämne.
Tidigare ägare av min lägenhet (Driver Elfirma med 14 anstälda) har renoverat badrummet. Så långt är allt väl.
Eldragningen är dock undermålig enligt min mening då halva lägenheten ligger på samma fas, alla uttag i sovrum, entre, hall till köket (passerar badrummet) och kök. Naturligtvis inte spisen. Ugnen har jag dock ännu inte märkt av vart den ligger...
Först så är det svårt att köra tvättpelaren samtidigt, vilket iof är lättlöst med växelvis körning. Men det går samtidigt inte att köra Diskmaskin, vatttenkokare i köket, eller att damsuga ovan nämda rum, om inte sladden till snabeldraken kopplas i bortre änden av vardagsrummet (eller i sovrummet längst bort).
Kan detta ses som ofackmannamässigt utförd installation? Eller får jag ta smällen och snällt gå med mössan i hand till en firma som kan uppgradera nätet åt mig, så att jag slipper gå ner på deltid för att hinna vara hemma och göra dessa saker efter varandra istället för att riva av allt på en gång...
Vad jag är ute efter är att påvisa detta som ett dolt fel och få honom att pallra sig tillbaka och göra om och göra rätt.
Tidigare ägare av min lägenhet (Driver Elfirma med 14 anstälda) har renoverat badrummet. Så långt är allt väl.
Eldragningen är dock undermålig enligt min mening då halva lägenheten ligger på samma fas, alla uttag i sovrum, entre, hall till köket (passerar badrummet) och kök. Naturligtvis inte spisen. Ugnen har jag dock ännu inte märkt av vart den ligger...
Först så är det svårt att köra tvättpelaren samtidigt, vilket iof är lättlöst med växelvis körning. Men det går samtidigt inte att köra Diskmaskin, vatttenkokare i köket, eller att damsuga ovan nämda rum, om inte sladden till snabeldraken kopplas i bortre änden av vardagsrummet (eller i sovrummet längst bort).
Kan detta ses som ofackmannamässigt utförd installation? Eller får jag ta smällen och snällt gå med mössan i hand till en firma som kan uppgradera nätet åt mig, så att jag slipper gå ner på deltid för att hinna vara hemma och göra dessa saker efter varandra istället för att riva av allt på en gång...
Vad jag är ute efter är att påvisa detta som ett dolt fel och få honom att pallra sig tillbaka och göra om och göra rätt.
Har liknande i mitt hem, eller badrummet och lite uttag i köket samt kyl/frys är på samma propp.
Så jag antar att det inte finns ngr generella regler om hur kablar ska dras osv
Så jag antar att det inte finns ngr generella regler om hur kablar ska dras osv
Det är ju inte det bästa sättet att planera en installation på. Med god planering så sprider man ut grupperna på dom olika faserna så att belastning blir så jämn som möjligt på faserna. Det kan vara en konvertering av en gasspisinstallation där föreningen endast bekostat elspisinstallationen och inte resten ?? Även kanalisation i väggen kan göra det svårt att förändra gruppens sammansättning utan att dra EKRK (kulo) i rummen.
Ofta drar man fram en separata grupper till kyl/frys, diskmaskin, tvättmaskin m.fl. platsbundna maskiner som ofta har hög strömförbrukning. Men det är samtidigt svårt att kräva en ombyggnad av hela installationen bara för att badrummet är renoverat. Men många lite äldre lägenheter hade en "klen" installaton som mest passade för apparater typ lampor tv o radio och dammsugare, brödrostar på under 1000 W. Dagens bruksföremål med effeker runt 2000 w ställer helt andra krav på instsllationsplaneringen i framförallt kök och bad eller tvättrum.
I ditt fall så kan säkert en elektriker fixa en del till en gaska liten kostnad medans annat kan kräva mer omfattande jobb. Men för att kunna svara så krävs en liten projektering i lägenheten, där elektrikern tittar på kabelvägar (rördragning), typ av central (utbyggnadsmöjligheter) m.m.
Ofta drar man fram en separata grupper till kyl/frys, diskmaskin, tvättmaskin m.fl. platsbundna maskiner som ofta har hög strömförbrukning. Men det är samtidigt svårt att kräva en ombyggnad av hela installationen bara för att badrummet är renoverat. Men många lite äldre lägenheter hade en "klen" installaton som mest passade för apparater typ lampor tv o radio och dammsugare, brödrostar på under 1000 W. Dagens bruksföremål med effeker runt 2000 w ställer helt andra krav på instsllationsplaneringen i framförallt kök och bad eller tvättrum.
I ditt fall så kan säkert en elektriker fixa en del till en gaska liten kostnad medans annat kan kräva mer omfattande jobb. Men för att kunna svara så krävs en liten projektering i lägenheten, där elektrikern tittar på kabelvägar (rördragning), typ av central (utbyggnadsmöjligheter) m.m.
Redigerat: