Nej! Det är ingen dubbeltrapp!dogge_e skrev:
Dubbeltrapp = två trapp i samma hölje men var sin knapp.
Tvåpolig trapp = som en dubbeltrapp men med bara en knapp.
Man kan med hjälp av en dubbeltrapp och enkeltrapp, där man tar dubbeltrappens innanmäte och enkeltrappens knapp.
Och för att passa på att undervisa lite, för de som inte redan vet så är det den streckade linjen i janne491's bild som visar att det är en tvåpolig trapp.Demmpa skrev:
Båda strömbrytarna har samma manöver (=vippa i detta fall då).
Och jag kan lägga in ett par exempel på hur man kan rita dubbeltrapp, så det hela framgår.

Redigerat:
janne491 skrev:
Till vad skall du använda denna apparat?
Min första tanke var att det är en korsomkastare du letar efter.
Skall den sitta i en apparatdosa eller i modulcentralen?
Redigerat:
Ja det var observant.elmont skrev:
Men OK, på bilden syns i vilket fall ett sätt att markera att de två brytarna manövereras med varsin knapp. Men schema nr2 av de jag la upp är absolut inte en dubbeltrapp.
"Till vad skall du använda denna apparat?
Skall den sitta i en apparatdosa eller i modulcentralen?"
Hel- och halvfart på kanalfläkt var det tänkt. Har en trafo som jag vill testa med (skyddsjord och mekanik är ej med på bild)
Skulle ju förstås kunna göra så här också (enpolig trapp); kanske t.o.m bättre eftersom fläktens ingångar ska vara fas och nolla, och då kan man ju lita på att nollan är spänningslös...
Skall den sitta i en apparatdosa eller i modulcentralen?"
Hel- och halvfart på kanalfläkt var det tänkt. Har en trafo som jag vill testa med (skyddsjord och mekanik är ej med på bild)
Skulle ju förstås kunna göra så här också (enpolig trapp); kanske t.o.m bättre eftersom fläktens ingångar ska vara fas och nolla, och då kan man ju lita på att nollan är spänningslös...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Behåll placeringen av strömställaren på skissen och skifta Sek. & Primär sida på skissen d.v.s. att trapp omk. styr
1. fläkten genom trafo.
2. fläkten får 230 direkt från trapp omk.
Kolla att det går att varvtalsreglera fläktmotorn.
1. fläkten genom trafo.
2. fläkten får 230 direkt från trapp omk.
Kolla att det går att varvtalsreglera fläktmotorn.
LGG, tack för engagemang!
Men nu fattar jag inte riktigt. Det är ju så det funkar (nedre fig): Omkopplare i övre läge: fläkten försörjs via trafo (nedtransformerad till 100 V). Nedre läge: Försörjs direkt från 230 V. Menar du att trafo på något sätt inte ska vara spänningssatt vid direktkoppling till 230 V?
Det går att varvtalsregulera, jag kör nu.
Japp. Det är som elmont skriver. vid 230V så skall fläkten få sin matning från strömställaren, vid reduc. varvtal. så får fläkten ström från trafon.janne491 skrev:LGG, tack för engagemang!
Men nu fattar jag inte riktigt. Det är ju så det funkar (nedre fig): Omkopplare i övre läge: fläkten försörjs via trafo (nedtransformerad till 100 V). Nedre läge: Försörjs direkt från 230 V. Menar du att trafo på något sätt inte ska vara spänningssatt vid direktkoppling till 230 V?
Det går att varvtalsregulera, jag kör nu.![]()
Lite nyfiken: Hur styr du i dag din kanalfläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den nedre kopplingen janne visar i #8 bör vara den i sammanhanget mest rimliga tycker jag. Slipper ordna med den "dubbla" trappkopplaren och blir mer självklar koppling. Att bry sig om trafons tomgångsförlust i detta fall verkar lite overkill, rör sig säkert inte om någon större fläkt och därför liten trafo och liten förlust.
Förlusten som man slipper är bara en liten bonus inte orsaken till att man styr på primärsidan. Om man ser lite mer generellt är det alltid en liten fördel att ha allt som inte används spänningslöst ( om inte funktionen kräver att det är spänningssatt).