Jag har en Carrier 42NM fläktkonvektor där troligen termostaten/styrdonet har slutat fungera. Fläkten går igång men inom en sekund så klickar termostaten (eller något relä i den) till och stänger av fläkten. Väldigt sällan kan man få fläkten att gå i några sekunder men jag är rätt säker på att fläkten fungerar.
I manualen (
https://cdn.jseducation.se/files/pages/ivt42n4.pdf) har jag läst att man kan tvångsstyra fläkten, det skulle fungera för mig. Denna och en annan fläktkonvektor kompletterar ett radiatorsystem så det är användningsområde B på sidan 10 som gäller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår beskrivningen men vill kolla att det verkar ofarligt att göra, vore tråkigt att orsaka kortslutning så här mitt i värsta vinterkylan.
L är fas (bruna sladden), "5" är kopplad till "RH" (gula sladden). "RH" är beskrivet som "Ingång, värme".
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Diagram över plinten för användningsområde C Kyldrift (Naturkyla), då skall tydligen L byglas till "6" som är kopplad till "RC" (orangea sladden), "RC" är beskrivet som "Ingång, kyla". Jag tog med detta som ett exempel då det saknas bild för tvångsstyrningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vågar jag koppla en tråd mellan L och "5"? Något att tänka på? Eller skall jag be den lokala elektrikern att komma hit och göra det åt mig? Då är han på plats utifall något skulle gå väldigt fel...