12 717 läst ·
51 svar
13k läst
51 svar
Tvågreppsblandare. Jättesnyggt, men hur opraktiskt?
För mig är det precis tvärtom, viktigare i köket med engrepps. Inte för att jag skulle skaffat en i badrum heller men där hade det gått an. Bor man själv i stort hus som jag gör så har man ändå hunnit tvätta klart sig innan vattnet blir varmt även om man slår på bara varmvattenMagnus E K skrev:
Även jag växte upp med tvåkransblandare. Man fick lätt in snitsen med temperaturmodereringen. Men inget snack! Engreppsblandare är praktiskare. Att gå tillbaka till de gamla, är som att ta bort dragkjedjan ur gylfen, och sy i knappar istället.
Staffan
Staffan
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
I slutändan är det ju bara en bekvämlighetsgrej............Som med elhissar till rutorna i bilar. Ingen vill gå tillbaks till vevar men samtidigt lär man knappast avlida av att veva lite heller...........Finns dom som får gå flera mil för att hämta sitt dagliga vatten och här dividerar man om hur besvärligt det är att vrida på två kranar.........
Det finns väl en ganska tydlig anledning till att det inte finns så många tvågrepps-blandare på marknaden. Folket efterfrågar inte detta.
Jag skulle personligen aldrig installera en kran med två rattar. Men jag är inte inredningsarkitekt heller utan ingenjör. Men människor är i sin natur ganska lata och jag tror inte det är många som saknar 2 rattar efter att de installerat en enhandsblandare om man inte som någon ovan köper en billig variant som inte levererar en bra funktion.
Men historiens pendel brukar ju svinga både framåt och bakåt. Så inom 10 år kanske det är jättepopulärt igen med två rattar. Men inte hemma hos mig iaf.
Jag skulle personligen aldrig installera en kran med två rattar. Men jag är inte inredningsarkitekt heller utan ingenjör. Men människor är i sin natur ganska lata och jag tror inte det är många som saknar 2 rattar efter att de installerat en enhandsblandare om man inte som någon ovan köper en billig variant som inte levererar en bra funktion.
Men historiens pendel brukar ju svinga både framåt och bakåt. Så inom 10 år kanske det är jättepopulärt igen med två rattar. Men inte hemma hos mig iaf.
Aldrig mer ettgreppsblandare. Har bytt samtliga till tvågreppsblandare med keramiska ventiler, utom i duschen där termostatblandaren har en vettig funktion.
Keramiska ventiler gör det snabbt och lätt att ställa in önskad temperatur och flöde från tvågreppsblandare. Man slipper oprecis "hackig" blandningsfunktion som är mycket vanlig också bland relativt nya ettgreppsblandare (gäller även "kvalitetsfabrikaten")
Keramiska ventiler gör det snabbt och lätt att ställa in önskad temperatur och flöde från tvågreppsblandare. Man slipper oprecis "hackig" blandningsfunktion som är mycket vanlig också bland relativt nya ettgreppsblandare (gäller även "kvalitetsfabrikaten")
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Engreppsblandare är ett slöseri med varmt vatten har jag insett.
Vill man bara tvätta händerna eller spola rent något, är man färdigt innan det varma vattnet kommer, så allt man gör är att byta ut det avkylda vattnet i varmvattenledningen med nytt varmt vatten som kan kylas av till ingen nytta.
Vill man bara tvätta händerna eller spola rent något, är man färdigt innan det varma vattnet kommer, så allt man gör är att byta ut det avkylda vattnet i varmvattenledningen med nytt varmt vatten som kan kylas av till ingen nytta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 718 inlägg
Moderna engreppsblandare har väl kallvatten hela vägen fram till mittläget just av denna anledning?
I badrummet hemma hos mig är själva ventilen vriden så när spaken pekar rakt fram är den i princip helt på det kalla... Jag vet inte om det är medvetet eller inte av förra ägaren, men det sparar säkert nån liter varmvatten varje gång man bara lyfter på spaken och spolar av händerna.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 159 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 159 inlägg
Arne Jacobsen och Verner Overgaard gjorde första VOLA-kranen 1968.
Det är ju en engreppsblandare från 1960-talet, om TS skulle kunna tänka sig en mer tidlös design?
Logga in
Skapa konto
Det är ju en engreppsblandare från 1960-talet, om TS skulle kunna tänka sig en mer tidlös design?
Logga in
Skapa konto
Vi har samma kran på vår lilla toalett och vi älskar den! Lätt att ställa in lagom temp men ffa snygg!lunarayo skrev:
[bild] Jag satte in denna i badrummet i början av året. Just för att jag tyke den passade in i mitt retro-badrum. Jag stör mig inte ett dugg på att det är två rattar. Kanske annorlunda i badrummet där man inte är så ofta som i köket? Jag har som oven bott i London med två kranar och det var jobbigt. Här är ju vattnet från samma kran i alla fall![]()
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 301 inlägg
Vill man spara på vatten vid handtvätt är det skumtvål och sensorkran som gäller