Bästa forumet,
Här kommer denna helgs kluring att lösa.
Vi har haft ett tvättmaskinsutlopp i ca 5 år som läckt vatten i princip hela tiden (vissa tvättar går bra, andra inte). Givetvis har vi många gånger rensat vattenlåset utan större framgång. När vi häller vatten i röret för hand syns inget läckage till. Det är när större mängder vatten töms från tvättmaskinen (och med ett högre vattentryck) som läckan uppstår. När vi försökt detektera vart läckan kommer ifrån, är det från den vita övergången (om det heter så?) mot golvröret. Se bild 3.
Vi har landat i några möjliga hypoteser som felkälla.
Hypotes A: golvröret (det gråa) till golvbrunnen är ojämnt (dvs. snett) kapat. Se bild 1. Det medför att vattenlåset lägger sig något snett över golvröret, och har t.om. spruckit lite i kanten pga. den sneda positionen (bild 2). Problemet fanns dock även innan vattenlåset sprack, varför jag inte tror att vattenlåset utgör grundorsaken till felet.
Hypotes B: Utloppsröret (det vita) kommer inte ned hela vägen till botten på golvbrunnen (dvs det gråa golvröret). Jag hade trott att utloppsröret skulle täcka in det grå röret för att förhindra att vatten kommer mot golvmattan i glipan? Men vad vet jag (jag är inte rörmokare). Se bild 4.
Hypotes C: Utloppsröret går ej ned hela vägen till golvnivå när det är fastskruvat i väggen. Det vita röret hänger alltså med någon cm luft på insidan av golvröret (men det låter sig inte fotas). Det hade förmodligen varit tätare om utloppsröret gick ned någon cm till i golvnivå.
Hypotes D: ett stopp längre ned i stammen, som har varit i 5 års tid. Men inga andra tecken tyder på det (vi hade dessutom stamspolning för bara några månader sedan, dock spolades inte stammen utifrån tvättmaskinsavloppet men från duschen i badrummet).
Detta utfördes av hantverkare när badrummet byggdes, men jag börjar undra huruvida det var en kunnig sådan.
Så vad tror ni är felet gott folk? Har ni en annan teori om felets art? 🍿
Här kommer denna helgs kluring att lösa.
Vi har haft ett tvättmaskinsutlopp i ca 5 år som läckt vatten i princip hela tiden (vissa tvättar går bra, andra inte). Givetvis har vi många gånger rensat vattenlåset utan större framgång. När vi häller vatten i röret för hand syns inget läckage till. Det är när större mängder vatten töms från tvättmaskinen (och med ett högre vattentryck) som läckan uppstår. När vi försökt detektera vart läckan kommer ifrån, är det från den vita övergången (om det heter så?) mot golvröret. Se bild 3.
Vi har landat i några möjliga hypoteser som felkälla.
Hypotes A: golvröret (det gråa) till golvbrunnen är ojämnt (dvs. snett) kapat. Se bild 1. Det medför att vattenlåset lägger sig något snett över golvröret, och har t.om. spruckit lite i kanten pga. den sneda positionen (bild 2). Problemet fanns dock även innan vattenlåset sprack, varför jag inte tror att vattenlåset utgör grundorsaken till felet.
Hypotes B: Utloppsröret (det vita) kommer inte ned hela vägen till botten på golvbrunnen (dvs det gråa golvröret). Jag hade trott att utloppsröret skulle täcka in det grå röret för att förhindra att vatten kommer mot golvmattan i glipan? Men vad vet jag (jag är inte rörmokare). Se bild 4.
Hypotes C: Utloppsröret går ej ned hela vägen till golvnivå när det är fastskruvat i väggen. Det vita röret hänger alltså med någon cm luft på insidan av golvröret (men det låter sig inte fotas). Det hade förmodligen varit tätare om utloppsröret gick ned någon cm till i golvnivå.
Hypotes D: ett stopp längre ned i stammen, som har varit i 5 års tid. Men inga andra tecken tyder på det (vi hade dessutom stamspolning för bara några månader sedan, dock spolades inte stammen utifrån tvättmaskinsavloppet men från duschen i badrummet).
Detta utfördes av hantverkare när badrummet byggdes, men jag börjar undra huruvida det var en kunnig sådan.
Så vad tror ni är felet gott folk? Har ni en annan teori om felets art? 🍿
Ok. Som du skriver så har en del ludd fastnat där, och vi har fått tömma på ludd regelbundet. Kör vi utan det vattenlåset så går det luddet istället ned i avloppet.Centano skrev:
Sidofråga, är det något annat som inte fungerar på vägen ut från tvättmaskinen som för att luddet går ned till vattenlåset? Om det inte är tänkt att vattenlåset ska fungera som en luddsamlare.
Ok, tack för svar. Kanske bättre att vi byter ut till en spilltratt med luddfilter.Centano skrev:
Oklart om vattenläckan är pga dåligt fungerande utloppsrör, eller bristande installation av den?
Och kom även ihåg att tvättmedel löddrar, det gör att ni inte får upp luft på samma sätt som om det vore rent vatten. Det gör att det kan bli vatten "stående" i röret så att det rinner ut om skarven inte är 100% tät. Jag har råkat ut för det...
Det kräver dock att det är dålig avrinning i röret under. Vilket det ofta blir pga sand mm från tvätten om röret går nära vågrätt under golvet.
Det kräver dock att det är dålig avrinning i röret under. Vilket det ofta blir pga sand mm från tvätten om röret går nära vågrätt under golvet.
Är det en synvilla eller sitter de vita delarna snett (i fel vinkel) i förhållande till det gråa avloppsröret från golvet? Går det att rikta om så det passar bättre? Hur ser det sedan ut där vitt rör går ner i grått, sitter det någon tätning där?
Ja, det stämmer att de vita delarna sitter något snett på det grå röret. Detta beror på att det gråa röret är kapat snett (det syns lite dåligt, men bild 1 visar det). Det grå röret sitter även snett i en vinkel från golvet - det kan inte vara rätt? Därför är de vita delarna sneda, och går inte att rikta om (ens med verktyg och våld).Centano skrev:
Nej, det finns ingen tätning där det vita möter det gråa röret.
Jag hade om det inte går att lösa med de delar som finns på plats, bytt ut till en utloppssatts med vattenlås högre upp på röret och satt en gumminippel ner i det grå röret så det blir tätt samt fixat en spilltratt med luddfilter.
Tack! Det låter som den absolut bästa lösningen just nu (badrummet lär inte göras om på 10-15 år, och nu är jag less på små öar av vatten på badrumsgolvet…).Centano skrev:
Vilket utomordentligt bra forum detta är 😃🌺
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dusch och kran ”läcker”, hittar ej namn för verktyg?
Badrum -
Grundfos ejektorpump läcker - söker billig lösning
Vatten & Avlopp -
Vattenutkastare läcker (vet ej märke på den)
Vatten & Avlopp -
Vattenutkastare läcker/går ej att stänga
Vatten & Avlopp -
Problem med Plejd, tänder och släcker lampor av sig själv
Belysning