Någon som varit med om att filtret inte går att skruva ut? Sitter stenhårt. Lyckades vrida runt det ett varv men sedan tog det stopp. Misstänker att de saker som troligen åkt ner där, har kilat fast sig men jag trodde inte det det skulle kunna göra det omöjligt att gänga ur. Tog givetvis i som en hel karl och rubbade det en bit till. Sedan slutade det med tång och våld och att ”greppet” bröts sönder
Ja, en Siemens iq700 från 2015. Service gjord 2019 då den slutade pumpa ur vattnet en bit in i programmet. Och nu service igen. Men det blir nog en ny istället. 1000 spänn för servicebesök plus nya delar torde bli faktura på 2000:- Fuk Siemens. Hade identiska 2 kyl frys från samma år. Kompressorn på ena slutade fungera efter ca 3 år.. Trist utgift. Kanske kan just detta hända med en tvättmaskin. Att det blir stopp i filtret och att detsamma inte går att skruva loss. Skit hursomhelst.
Ja, en Siemens iq700 från 2015. Service gjord 2019 då den slutade pumpa ur vattnet en bit in i programmet. Och nu service igen. Men det blir nog en ny istället. 1000 spänn för servicebesök plus nya delar torde bli faktura på 2000:- Fuk Siemens. Hade identiska 2 kyl frys från samma år. Kompressorn på ena slutade fungera efter ca 3 år.. Trist utgift. Kanske kan just detta hända med en tvättmaskin. Att det blir stopp i filtret och att detsamma inte går att skruva loss. Skit hursomhelst.
det finns fler trådar om detta här på forumetheisiandiishe skrev:
Någon som varit med om att filtret inte går att skruva ut? Sitter stenhårt. Lyckades vrida runt det ett varv men sedan tog det stopp. Misstänker att de saker som troligen åkt ner där, har kilat fast sig men jag trodde inte det det skulle kunna göra det omöjligt att gänga ur. Tog givetvis i som en hel karl och rubbade det en bit till. Sedan slutade det med tång och våld och att ”greppet” bröts sönder
och förslag på olika lösningar med olika verktyg
Ok, man kommer alltså åt den underifrån? Nu har jag i alla fall beställtVonelffors skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är det lika bra att bytaheisiandiishe skrev:
Ok, man kommer alltså åt den underifrån? Nu har jag i alla fall beställt[bild] "filter-ludd" för 200 spänn. Tänker att maskinen får stå där den står så hackar jag hål på vredet och kan få ut det som fastnat. Så sätter jag dit ett nytt lock. Det som redan är förstört är själva vredet som är i plast och går sönder när man vrider det med stort våld som jag gjorde. Bättre hade varit att ta ut maskinen och tagit loss detta underifrån som du beskriver att man kan göra, om jag förstod dig rätt. Men den chansen är redan förbi. Vredet är redan pulvriserat...
Hammare, kniv och tänger gjorde jobbet ganska enkelt. Nytt filter levererades via Siemens på två dagar. Fungerade utmärkt. Tog 5 minuter. Förutom ett litet plastsvärd så hade något filtliknande om ca 1x1 dm tagit sig in och slingrat sig fast ordentligt.
Klicka här för att svara