Mac_attack
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Själv har jag en Bosch. "Proffsvarianten"! Rena skräpet!
Måttligt använd. Ändå har shucken pajjat, likaså varvtalsregleringen samt att batterierna sjunger på sista versen. Helt klart en överskattad produkt.
Har du jämfört med den med något annat märke som du föredrar?

Har ingen åsikt om märkena men du kan vara säker på att du kommer att sakna det där andra batteriet...

• Gilla
Fluxor och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Själv har jag en Bosch. "Proffsvarianten"! Rena skräpet!
Måttligt använd. Ändå har shucken pajjat, likaså varvtalsregleringen samt att batterierna sjunger på sista versen. Helt klart en överskattad produkt.
Bosch har ju gjort fler än en blå skruvdragare så vore hjälpsamt om du kunde skriva vilken modellbeteckningen just din har?

hordak
Har samma Bosch som du, samt ett gäng övriga verktyg i 18v-serien med samma batteri (sticksåg, cirkelsåg (den är dock rätt klen) samt grästrimmer). Helt klart funktionsduglig för hemmajobb. Min är ca 8 år och fungerar felfritt, inte heller några problem med batterierna.
Ryobi kan jag dock inte uttala mig om, men där borde du kunna få ett pris närmare nypris jmf Boschen, som kanske genererar några hundralappar

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
PeterFalun
Sälj båda och köp en Festool

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Lägg ut en annons på båda och behåll den som blir kvar. Båda systemen har ju vettiga verktyg med grästrimmer etc även om Ryobi har övertaget. Bosch är dock lite mer diskret ;)

Slagborrfunktionen brukar vara ganska värdelös, bättre att låna en borrhammare när man behöver borra i betong.

• Gilla
Cider
  • Laddar…
P
Som hantverkare har jag förbrukat en hel del maskiner, jag hade min Makkita inne på service och fick låna en kollegas privata Ryobi. Den kändes lite leksak men den gjorde ändå jobbet den veckan jag hade den. Bosch hade vi på första firman och dem brann upp ett stup i ett.

Kör på Ryobin om det ändå handlar om så lite användande. Du behöver ju inte 2 batterier heller om du använder de sällan och vill leva minimalistiskt. Gör du något större projekt någon gång kan du likväl hyra en ”finnare” maskin några dagar för enstaka kronor!

Mac_attack Misacsson skrev:
Ja, det lutar åt det! Å andra sidan vill jag inte råka ha "skräpet" kvar :)
Oavsett vilken av dessa du behåller så tror jag inte du behöver oroa dig för att det är skräp. Jag hade behållt den med bäst batteri.

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
Sälj båda och köp en Festool
Vet inte om detta är ett skämtsamt menat inlägg men Festtool dyrkandet blir lite fel när en billig Bosch duger lika bra till hemmabruk

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Valet är väldigt enkelt, bara en har 13 mm chuck, Roybi.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mac_attack Misacsson skrev:
Hej!
Jag hade en skruvdragare sedan tidigare och fick nyss en till i present. Känns onödigt med två, [bild]
Jag förstår inte problemet.

För ett par,tre år sedan så tyckte jag det var onödigt att ha 5 st skruvdragare, varav jag aldrig använde 3 av dom. Så jag skänkte bort dom, en till röda korset kupan och två till vänner som blev glada över sin första dragare.

Så numera har jag bara ... hmmm, få se ... räkna, räkna ... ja precis, bara 5 st dragare.
Nu kan jag möjligen kanske göra mig av med 2, kanske bara en.
Men minst 3 måste jag ha idag. :)

Det är skönt att ha två ibland, Ha en borr i ena och bits i den andra, t.ex.

Redigerat:
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är skönt att ha två ibland, Ha en borr i ena och bits i den andra, t.ex.
Håller definitivt med, har själv tre st 18V dragare. Inte helt ovanligt med situationer där jag har en med borr och två med olika bits eller tvärtom. Borr i en, en försänkare i en annan och bits i den tredje förekommer också. Lyxigt? Absolut men väldigt skönt att inte behöva skifta hela tiden.

Nu tänker jag köpa Boschs 18V Flexiclick dragare också när pengarna finns och det är tre saker jag vill åt: det kompakta formatet och den lägre vikten som gör att den kan användas i trånga utrymmen och de andra två är excenter- och vinkelchucken. Framför allt de två sista är oerhört efterlängtade

Att jag har sex batterier i olika storlekar och snabbladdare (ok, två standardladdare också om det kniper) är ju såklart en bidragande orsak till att detta är en vettig setup för mig.
//Ronnie

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Valet är väldigt enkelt, bara en har 13 mm chuck, Roybi.
Min dragare saknar det och jag har aldrig saknat det. Jag förstår att det kan vara bra att ha, till och med absolut nödvändigt för vissa, men jag tror väldigt många klarar sig bra utan så då får man ha de andra faktorerna i åtanke också.

Cheesen
För mig som är van att ha proffsverktyg hemma och på jobbet så hade valet blivit att sälja båda och köpa en proffsmaskin.

• Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Hade den Boschen i slöjden, höll bra trots att eleverna både brukade o missbrukade den, som ju ungar gör. Men det är bra m 13mm chuck som den andra har. Men jag hade behållit Bosch ändå, fast jag är lite svag för deras grejer. Slagborrfunktion på en skruvdragare är dock skräp oavsett märke.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.