6 312 läst ·
49 svar
6k läst
49 svar
Två skruvdragare, vilken hade ni behållit?
Bosch har ju gjort fler än en blå skruvdragare så vore hjälpsamt om du kunde skriva vilken modellbeteckningen just din har?Staffan2000 skrev:
Har samma Bosch som du, samt ett gäng övriga verktyg i 18v-serien med samma batteri (sticksåg, cirkelsåg (den är dock rätt klen) samt grästrimmer). Helt klart funktionsduglig för hemmajobb. Min är ca 8 år och fungerar felfritt, inte heller några problem med batterierna.
Ryobi kan jag dock inte uttala mig om, men där borde du kunna få ett pris närmare nypris jmf Boschen, som kanske genererar några hundralappar
Ryobi kan jag dock inte uttala mig om, men där borde du kunna få ett pris närmare nypris jmf Boschen, som kanske genererar några hundralappar
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Lägg ut en annons på båda och behåll den som blir kvar. Båda systemen har ju vettiga verktyg med grästrimmer etc även om Ryobi har övertaget. Bosch är dock lite mer diskret 
Slagborrfunktionen brukar vara ganska värdelös, bättre att låna en borrhammare när man behöver borra i betong.
Slagborrfunktionen brukar vara ganska värdelös, bättre att låna en borrhammare när man behöver borra i betong.
Som hantverkare har jag förbrukat en hel del maskiner, jag hade min Makkita inne på service och fick låna en kollegas privata Ryobi. Den kändes lite leksak men den gjorde ändå jobbet den veckan jag hade den. Bosch hade vi på första firman och dem brann upp ett stup i ett.
Kör på Ryobin om det ändå handlar om så lite användande. Du behöver ju inte 2 batterier heller om du använder de sällan och vill leva minimalistiskt. Gör du något större projekt någon gång kan du likväl hyra en ”finnare” maskin några dagar för enstaka kronor!
Kör på Ryobin om det ändå handlar om så lite användande. Du behöver ju inte 2 batterier heller om du använder de sällan och vill leva minimalistiskt. Gör du något större projekt någon gång kan du likväl hyra en ”finnare” maskin några dagar för enstaka kronor!
Jag förstår inte problemet.Misacsson skrev:
För ett par,tre år sedan så tyckte jag det var onödigt att ha 5 st skruvdragare, varav jag aldrig använde 3 av dom. Så jag skänkte bort dom, en till röda korset kupan och två till vänner som blev glada över sin första dragare.
Så numera har jag bara ... hmmm, få se ... räkna, räkna ... ja precis, bara 5 st dragare.
Nu kan jag möjligen kanske göra mig av med 2, kanske bara en.
Men minst 3 måste jag ha idag.
Det är skönt att ha två ibland, Ha en borr i ena och bits i den andra, t.ex.
Redigerat:
Håller definitivt med, har själv tre st 18V dragare. Inte helt ovanligt med situationer där jag har en med borr och två med olika bits eller tvärtom. Borr i en, en försänkare i en annan och bits i den tredje förekommer också. Lyxigt? Absolut men väldigt skönt att inte behöva skifta hela tiden.Mikael_L skrev:
Nu tänker jag köpa Boschs 18V Flexiclick dragare också när pengarna finns och det är tre saker jag vill åt: det kompakta formatet och den lägre vikten som gör att den kan användas i trånga utrymmen och de andra två är excenter- och vinkelchucken. Framför allt de två sista är oerhört efterlängtade
Att jag har sex batterier i olika storlekar och snabbladdare (ok, två standardladdare också om det kniper) är ju såklart en bidragande orsak till att detta är en vettig setup för mig.
//Ronnie
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 918 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 918 inlägg
Min dragare saknar det och jag har aldrig saknat det. Jag förstår att det kan vara bra att ha, till och med absolut nödvändigt för vissa, men jag tror väldigt många klarar sig bra utan så då får man ha de andra faktorerna i åtanke också.Isakare skrev:
Hade den Boschen i slöjden, höll bra trots att eleverna både brukade o missbrukade den, som ju ungar gör. Men det är bra m 13mm chuck som den andra har. Men jag hade behållit Bosch ändå, fast jag är lite svag för deras grejer. Slagborrfunktion på en skruvdragare är dock skräp oavsett märke.