Är relativt nybliven husägare till ett hus från början på 1900-talet. I huset har vi 3 olika elcentraler: en huvudcentral där mätare och de flesta säkringar sitter (skruvsäkringar, jordfelsbrytare som täcker in gruppen där badrummet och kontoret sitter, ditsatt för ca 2 år sen när badrummet renoverades), en nyare central med microbrytare som täcker in köket (med jordfelsbrytare, gissningsvis ca 10 år gammal från när köket renoverades), samt en liten central med 3 skruvsäkringar på ovanvåningen. Det skumma är att de 3 säkringarna på ovanvåningen även täcks in av säkringar i huvudcentralen. Dvs 3 av grupperna har vardera 2 säkringar som bryter exakt samma sak.

Bryter jag säkringen i huvudcentralen, så är motsvarande säkring på ovanvåningen strömlös. Finns det någon mening överhuvudtaget att det finns 2 säkringar som bryter exakt samma sak (båda är 10A)???

Jag funderar på att ta hit en elektriker för att få in en jordfelsbrytare som täcker in hela huset (just nu bara 2 olika för kök och badrum), delvis för att jag även vill ha installerat ett utomhusuttag.

Går det enkelt för en elektriker att ta bort den lilla centralen, den verkar ju trots allt helt överflödig... Eller ska jag inte bry mig om den?

Tacksam för alla råd och synpunkter :)
(bifogar bild på huvudcentralen om det kan vara till någon hjälp)
Äldre elcentral med skruvsäkringar och en energimätare i ett hus från 1900-talets början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag förstår dig rätt har du tre st säkringar i huvudcentralen som betjänar den lilla centralen på övervåningen, som i sin tur endast har tre säkringar? Det är ett vanligt upplägg och inte konstigt alls. Det som dock är onormalt i ditt fall är att säkringarna är på 10 A i båda centralerna och att den lilla centralen är så liten. Men det har säkert sin historia.

Det låter som att ni idag skulle kunna ersätta den lilla centralen med en kopplingsdosa. Men det beror på. Ledningen till den lilla centralen kanske saknar separata ledare för N och PE och då går det inte att sätta en JFB i huvudcentralen så enkelt. Då kan det möjligen finnas motiv att istället utöka den lilla centralen med en separat JFB där. Det kräver dock omkoppling i huvudcentralen då övervåningen måste kopplas in före JFBn där, så det är svårt att säga vad som blir praktiskt bäst och billigast. Det är kanske enkelt att byta ledningen också.

• Gilla
Jni
  • Laddar…
Stort tack för ditt svar! Stämmer att 3 säkringar går till lilla centralen där ’samma’ 3 säkringar återfinns. Måste väl vara nån gammal kvarleva...

Eftersom den lilla centralen är ful och sitter i sovrummet hade det varit skönt att bli av med den. Jag får ta hit en elektriker och se vad som kan göras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.