14 543 läst ·
15 svar
15k läst
15 svar
Två parkettgolv möts - hur ska jag fästa skarvlisten?
Jag har två olika parkettgolv som möts i en dörröppning. Det ena golvet lade jag själv nyligen ovanpå gammal spånskiva med vinylmatta. Nu har jag stött på problem; jag vet inte hur jag ska lyckas fästa skarvlisten mellan de två ordentligt.
Så här ser golven ut:
1) betongbjälklag
2) sand
3) plastfilm
3) spånskiva (bara på ena golvet)
4) parkettgolv
Just nu är skarvlisten skruvad i spånskivan men det blir inte alls bra eftersom den kan resa sig ganska enkelt (inget som håller fast nedåt). Helst skulle jag vilja fästa en träregel i betongen och skruva skarvlisten i den men det blir svårt att komma åt att lägga in en sådan utan att bryta upp golven. Några tips på lösning?
Så här ser golven ut:
1) betongbjälklag
2) sand
3) plastfilm
3) spånskiva (bara på ena golvet)
4) parkettgolv
Just nu är skarvlisten skruvad i spånskivan men det blir inte alls bra eftersom den kan resa sig ganska enkelt (inget som håller fast nedåt). Helst skulle jag vilja fästa en träregel i betongen och skruva skarvlisten i den men det blir svårt att komma åt att lägga in en sådan utan att bryta upp golven. Några tips på lösning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 169 inlägg
Har du funderat på någon självhäftande variant i stället?
T.ex. https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ister-golv/skarvlist-38mm-slät-guld-006242291
T.ex. https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ister-golv/skarvlist-38mm-slät-guld-006242291
Nej inte direkt. Jag vill kunna ha rörelse mot båda golven. Dessutom blir det ju inte stabilt nedåt ändå. Jag vill kunna pressa ner båda golven med listen. Då räcker det inte att bara fästa mot ena eller andra golvet; jag behöver fästa i något undertill.BirgitS skrev:
Hm ja det skulle kunna vara ett alternativ. Tycker dock det är skönt med en så låg list som möjligt så man inte snubblar på den.BirgitS skrev:
Det är som jag skrev bara sand ovanpå betongbjälklag under det andra golvet (åtminstone vad jag kan se).BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 169 inlägg
Listen jag länkade till och andra liknande lister är utformade som en bro och alltså gjorda för att ha stöd bara längs sidorna och inte i mitten. Om du pressar ner golven så kan de ju inte röra sig.J Jakob72231 skrev:
Inte normalt att man snubblar på tröskelplattor som är max en cm höga med avrundade kanter.J Jakob72231 skrev:
Jag har lite svårt att se hur den listen som du tipsade om sitter fast. Självhäftande grejer är ingen favorit hos mig - jag föredrar att skruva.BirgitS skrev:
Problemen är alltså att:
1) golven är lite ojämna och buktar en aning så jag vill pressa ner listen mot båda golvytorna
2) båda golven måste kunna röra sig
Jag tror nog att golvytorna fortfarande kan röra sig även med en list som pressas ner mot dem.
Nä självklart, men det beror ju på hur listen ser ut. Jag läste fel och trodde du menade lister i annan ek. De brukar ju vara lite högre än metallister..BirgitS skrev:
Ett s.k flytande golv på ena sidan, blir nog att borra i centrum på beslaget med ca 10 cm mellanrum och försänka, sedan proppa i betongen och skruva fast beslaget så det trycks ner , båda golven är då lösa under. Troligtvis går spånet bara fram till gamla golvet och att fästa skruv precis i kant på spån håller inte.J Jakob72231 skrev:
Tja , med flytande golv som består av yta/sand ca 10 cm /betong under, finns inget att fästa i närmare än kanske 10 -12 cm ner + plugg i betongen, blir långa skruv då. i bland sätter man en T-profil i skarven ( den ska göras lite bredare ) och limmar med tex.PL200 som är lite snällareraveper skrev: