Jag har två olika parkettgolv som möts i en dörröppning. Det ena golvet lade jag själv nyligen ovanpå gammal spånskiva med vinylmatta. Nu har jag stött på problem; jag vet inte hur jag ska lyckas fästa skarvlisten mellan de två ordentligt.

Så här ser golven ut:
1) betongbjälklag
2) sand
3) plastfilm
3) spånskiva (bara på ena golvet)
4) parkettgolv

Just nu är skarvlisten skruvad i spånskivan men det blir inte alls bra eftersom den kan resa sig ganska enkelt (inget som håller fast nedåt). Helst skulle jag vilja fästa en träregel i betongen och skruva skarvlisten i den men det blir svårt att komma åt att lägga in en sådan utan att bryta upp golven. Några tips på lösning?

Ta en bild och lägg upp.

Trägolv i fiskbensmönster ovanför och slätare parkett nedanför med synlig skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två olika trägolv möts vid en tröskel, övre delen är parkett och nedre är laminat.
Skapa konto

Det är golvet i nedre delen av bilden som det ligger spånskiva under.

BirgitS
Med tanke på att det är i en mindre öppning och att golven är mycket olika ek skulle det också kunna vara snyggt med en bredare tröskelplatta i något annat än ek om det finns.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Om det ligger spånskiva under ena golvet, vad ligger under andra?

BirgitS skrev:
Har du funderat på någon självhäftande variant i stället?
Nej inte direkt. Jag vill kunna ha rörelse mot båda golven. Dessutom blir det ju inte stabilt nedåt ändå. Jag vill kunna pressa ner båda golven med listen. Då räcker det inte att bara fästa mot ena eller andra golvet; jag behöver fästa i något undertill.
BirgitS skrev:
Med tanke på att det är i en mindre öppning och att golven är mycket olika ek skulle det också kunna vara snyggt med en bredare tröskelplatta i något annat än ek om det finns.
Hm ja det skulle kunna vara ett alternativ. Tycker dock det är skönt med en så låg list som möjligt så man inte snubblar på den.
BirgitS skrev:
Om det ligger spånskiva under ena golvet, vad ligger under andra?
Det är som jag skrev bara sand ovanpå betongbjälklag under det andra golvet (åtminstone vad jag kan se).

BirgitS
J Jakob72231 skrev:
Nej inte direkt. Jag vill kunna ha rörelse mot båda golven. Dessutom blir det ju inte stabilt nedåt ändå. Jag vill kunna pressa ner båda golven med listen. Då räcker det inte att bara fästa mot ena eller andra golvet; jag behöver fästa i något undertill.
Listen jag länkade till och andra liknande lister är utformade som en bro och alltså gjorda för att ha stöd bara längs sidorna och inte i mitten. Om du pressar ner golven så kan de ju inte röra sig.

J Jakob72231 skrev:
Hm ja det skulle kunna vara ett alternativ. Tycker dock det är skönt med en så låg list som möjligt så man inte snubblar på den.
Inte normalt att man snubblar på tröskelplattor som är max en cm höga med avrundade kanter.

BirgitS BirgitS skrev:
Listen jag länkade till och andra liknande lister är utformade som en bro och alltså gjorda för att ha stöd bara längs sidorna och inte i mitten. Om du pressar ner golven så kan de ju inte röra sig.
Jag har lite svårt att se hur den listen som du tipsade om sitter fast. Självhäftande grejer är ingen favorit hos mig - jag föredrar att skruva.

Problemen är alltså att:
1) golven är lite ojämna och buktar en aning så jag vill pressa ner listen mot båda golvytorna
2) båda golven måste kunna röra sig

Jag tror nog att golvytorna fortfarande kan röra sig även med en list som pressas ner mot dem.

BirgitS skrev:
Inte normalt att man snubblar på tröskelplattor som är max en cm höga med avrundade kanter.
Nä självklart, men det beror ju på hur listen ser ut. Jag läste fel och trodde du menade lister i annan ek. De brukar ju vara lite högre än metallister..

J Jakob72231 skrev:
Det är som jag skrev bara sand ovanpå betongbjälklag under
Ett s.k flytande golv på ena sidan, blir nog att borra i centrum på beslaget med ca 10 cm mellanrum och försänka, sedan proppa i betongen och skruva fast beslaget så det trycks ner , båda golven är då lösa under. Troligtvis går spånet bara fram till gamla golvet och att fästa skruv precis i kant på spån håller inte.

Kan man inte bara använda längre skruv?

raveper raveper skrev:
Kan man inte bara använda längre skruv?
Tja , med flytande golv som består av yta/sand ca 10 cm /betong under, finns inget att fästa i närmare än kanske 10 -12 cm ner + plugg i betongen, blir långa skruv då. i bland sätter man en T-profil i skarven ( den ska göras lite bredare ) och limmar med tex.PL200 som är lite snällare

Oj. Rena sandstranden.
Hade satt in en bredare tröskel isåfall.

Kanske denna typ kan fungera för dig, limma eller skruva skenan i ditt undergolv och sedan tryck dit

• Massiv ek T-list i närbild ovanpå ett parkettgolv bredvid dess monteringsskena.
    Skapa konto
Undergolvet var ju 10cm sand..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.