Vilken offert?

• Offer A CTC

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    12
  • Omröstningen stängd .

Bästa svaret

Det som är viktigt är garantin och tiden, har du otur kan det fort bli dyrt. Om det går, bör man ha någon form av garanti under hela den beräknade livslängden, men det kan du få här. Kolla dock vad det kostar redan nu. Hålet på 180 meter räcker.

• Gilla
DDD
  • Laddar…
DDD DDD skrev:
Bakgrund:
Göteborgsområdet. Enkelt att komma åt att börja borra. Ca 25000 kw per år. Hus om ca 240 m2 och dubbelgarage. Behöver byta panna och önskar bergvärme. Och ämnar installera enklare inställbar frånluftsfläkt (då den ingår i den gamla pumper idag). Komplett installation inkl bortforsling.

Offert A
CTC GSi 608 bergvärmepump
Energibrunn 160m, 6m foderrör, 4m ingrävning.
Garanti 3 år, trygghetsförsäkring 4-6, möjlig förlänging upp till 18 år
Totalt: 185000 kr (innan ROT) plus frånluftsmodul (EcoVent 25) 12000 kr = 197000 kr

Offert B
Nibe S1255 3kW-12kW
Energibrunn 180m, 6m foderrör, 4m ingrävning.
Komplett installation inkl bortforsling
Garanti 3 år, trygghetsförsäkring 4-6, möjlig förlänging upp till 18 år
Totalt: 179000 kr (efter ROT och inkl frånluftsmodul)

=> Vad är viktigt vid köpet?
=> Vad tänker ni om bergvärmepumpvalet?
=> Vad är rimligt att förhandla?

Tackar!
J Josth skrev:
Ok, så faktisk elförbrukning utan/innan värmepump hamnar uppåt 40.000 kWh/år?! Det är utifrån det man ska dimensionera ny bergvärme.
Hej DDD

Om din ”elförbrukning utan/innan värmepump hamnar uppåt 40.000 kWh/år?” i Göteborgsområdet, som har effekttariffer, då föreslår jag att välja en värmepump som klarar sig utan elspets.

Jag köpte mitt hus 1994. Det är beläget i Västerbotten och byggt 1967 (125 m2 + 125 m2 källare och 60 m2 garage) och jag valde att sätta in varvtalsstyrd bergvärme (april 2006) för att minska min elanvändning. Jag har ingen elpatron som spets utan klarar mig med ca 5,5 kW el vid drygt -30 grader. Därigenom så kunde jag minska husets huvudsäkring från 25 A till 16 A.

Före installationen (april 2006) hade jag ca 42 600 kWh i elbehov (snitt över 10 år) för uppvärmning och hushållsel. Förra året (2020) använde jag totalt 13 870 kWh varav värmepumpen använde 6 747 kWh till värme och varmvatten.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
När jag valde leverantör av Bergvärmeanläggning så valde jag framförallt en installatör som jag kände förtroende för och sen ett känt fabrikat på pumpen...

• Gilla
DDD
  • Laddar…
D
Om du inte har tänkt att fortsätta ta energi ur jordvärmeslingan skulle jag säga att 180m är snålt i dagsläget. Jag skulle vilja ha ett djupare hål (eller två på t ex 140) vid nyetablering för bergvärme 2021. 180m räcker ja (vi har det själva) men pumpen skulle fungera effektivare med ytterligare 60m.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen så enkelt att man kan säga att X meter borrhål räcker??
Jag har hört att två lika djupa borrhål kan ge olika med värme, beroende på hur mycket vatten som strömmar igenom hålet, har man otur så lyckas man borra i berg helt utan vattengenomströmning och får då svårt att få tillräckligt med värme...

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D
NIBE:s gamla kalkylprogram rekommenderar 254 m aktivt borrdjup med deras 16 kW-modell.

Zixten Zixten skrev:
Är det verkligen så enkelt att man kan säga att X meter borrhål räcker??
Jag har hört att två lika djupa borrhål kan ge olika med värme, beroende på hur mycket vatten som strömmar igenom hålet, har man otur så lyckas man borra i berg helt utan vattengenomströmning och får då svårt att få tillräckligt med värme...
`Stämmer det är lite av lotto hur hålet blir.

K Nils Andersson1 skrev:
`Stämmer det är lite av lotto hur hålet blir.
Samma borde gälla med jordvärme!??

F
Zixten Zixten skrev:
Samma borde gälla med jordvärme!??
Inte alls på samma sätt. Där påverkar ett felaktigt förläggningsdjup och en helvetesvinter mer…

Men om den nya pumpen skall stå på samma ställe som den gamla, borde man då inte kunna lägga befintlig jordslinga i serie med borran och använda jordvärmen som en förvärmning av brinen innan den går ner i borrhålet?

Jag hade gått på Nibe Offerten och försökt pruta in, eller få ett bra pris på ytterligare 30m hål.

• Gilla
DDD
  • Laddar…
F fsn skrev:
Inte alls på samma sätt. Där påverkar ett felaktigt förläggningsdjup och en helvetesvinter mer…

Men om den nya pumpen skall stå på samma ställe som den gamla, borde man då inte kunna lägga befintlig jordslinga i serie med borran och använda jordvärmen som en förvärmning av brinen innan den går ner i borrhålet?

Jag hade gått på Nibe Offerten och försökt pruta in, eller få ett bra pris på ytterligare 30m hål.

intressant tanke. Om vi bygger vidare på det, kan det vara så att man kan använda den begintliga jordvärmeslingan och koppla på den med? Antingen i serie som du beskriver eller parallellt?

F
DDD DDD skrev:
intressant tanke. Om vi bygger vidare på det, kan det vara så att man kan använda den begintliga jordvärmeslingan och koppla på den med? Antingen i serie som du beskriver eller parallellt?
klart man kan, det skall leverantören lösa åt er.

• Gilla
DDD
  • Laddar…
Gott att höra, En sak till, vi fick nu in en sen offert på:
Thermia Calibra Eco 12
med 220 m borrhål

Och detta innan ROT för 191 kSEK (171 efter).

Låter rätt bra?!
Någon som har erfarenhet av Thermia vs Nibe?
D

DDD DDD skrev:
Gott att höra, En sak till, vi fick nu in en sen offert på:
Thermia Calibra Eco 12
med 220 m borrhål

Och detta innan ROT för 191 kSEK (171 efter).

Låter rätt bra?!
Någon som har erfarenhet av Thermia vs Nibe?
D
Lät installera en Thermia Calibra Eco Duo 8 för några månader sedan och är än så länge mycket nöjda.
Tidigare hade vi CTC Luft/vatten-värmepump som vi också var nöjda med men ville ha mer varmvatten.
Anledningen till Thermia var just en lokal installatör vi kände förtroende för sant att jag har hört gott om Thermias support.

• Gilla
DDD
  • Laddar…
Det har varit en hel del problem med Nibes 1255. Fel på invertern, varmvattenberedaren och framför allt styrningen/mjukvaran. En del av problemet är lösta, men själva styrningen av pumpen har tagit väldigt lång tid för dem att få ordning på. Sammantaget gör det att man funderar lite på vad som kommer ge sig härnäst på pumparna och hur lång livslängd den kommer att ha.

Thermias kvalitet har jag ingen direkt koll på. Men jag skulle tro att varmvattenladdningen är bättre på dessa och hade jag valt pump idag hade det blivit en Thermia med hetgasväxlare.

• Gilla
DDD
  • Laddar…
1255-modellen hade problem med invertern om man bodde där det förekommer störningar i elnätet. Numera har man infört ett nätfilter, en rejäl drossel, för att klara detta och antalet byten av trasiga inverters har minskat radikalt. Styrningen med gradminutreglering fungerar helt normalt vad jag känner till.

• Gilla
DDD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.