Hej!

Jag vill börja med att tacka för all kunskap jag fått från detta forum genom åren. Detta blir min första egna fråga.

Vi har köpt villa och skall renovera badrummet, 6 kvadrat. Vi vill ha både badkar och dusch och marmor i fallande längder på golvet. Firman som ska göra jobbet menar att det inte är möjligt att använda fallande längder med två olika fall. Risken är överhängande för att plattorna kommer tanda.

Min idé var då att vi lägger kvadratiska plattor under badkaret, men att från badkarets kant ungefär lägger vi det andra fallet mot duschen med fallande längder. Men inte heller detta menade de skulle fungera. Det får jag inte ihop. OK att det blir problem med två olika fall men om man utgår från en rak kant påverkar ju inte fallen varandra, och man kan utforma dem oberoende av varandra. Eller? Tänker jag fel? Mycket tacksam för all input från alla kunniga på detta forum! Se bild för utformning av badrummet. Det är ganska exakt 3*2 meter.

Jonas med familj i Stockholm

• 3D-rendering av ett modernt badrum med badkar, dusch, toalett och vita väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Du får sätt en unidrain på hela högra sidan och köra allt fall mot den. ;)

Nä, lyssna på de som ska lägga golvet. Även om det är tekniskt möjligt vill du inte ha någon som gör något de inte är bekväma med.

Fyrkantig marmor är fint!

S Sigedal skrev:
Hej!

Jag vill börja med att tacka för all kunskap jag fått från detta forum genom åren. Detta blir min första egna fråga.

Vi har köpt villa och skall renovera badrummet, 6 kvadrat. Vi vill ha både badkar och dusch och marmor i fallande längder på golvet. Firman som ska göra jobbet menar att det inte är möjligt att använda fallande längder med två olika fall. Risken är överhängande för att plattorna kommer tanda.

Min idé var då att vi lägger kvadratiska plattor under badkaret, men att från badkarets kant ungefär lägger vi det andra fallet mot duschen med fallande längder. Men inte heller detta menade de skulle fungera. Det får jag inte ihop. OK att det blir problem med två olika fall men om man utgår från en rak kant påverkar ju inte fallen varandra, och man kan utforma dem oberoende av varandra. Eller? Tänker jag fel? Mycket tacksam för all input från alla kunniga på detta forum! Se bild för utformning av badrummet. Det är ganska exakt 3*2 meter.

Jonas med familj i Stockholm
Varför kunde man inte göra så enligt firman?

Borde du inte kunna ha ett fall i hela badrummet mot duschen, och endast ett litet lokalt fall vid brunnen till badkaret, säg 60*60cm tex.

T
Ring en annan seriös firma för det går hur bra som helst att göra som du har tänkt. Även en medioker plattsättare klarar av att göra det.

AXS AXS skrev:

Nä, lyssna på de som ska lägga golvet. Även om det är tekniskt möjligt vill du inte ha någon som gör något de inte är bekväma med.

Hehe ja kanske det. Absolut, det är vackert med fyrkantiga plattor, men blir inte det uttryck jag önskar. Tycker också att det är lite fyrkantigt (!) av dem, så jag undrar om de inte missförstått min lösning.
AXS AXS skrev:

A Alexunden skrev:
Varför kunde man inte göra så enligt firman?

Borde du inte kunna ha ett fall i hela badrummet mot duschen, och endast ett litet lokalt fall vid brunnen till badkaret, säg 60*60cm tex.
De menar att risken är för stor att plattorna kommer att tanda. Och det förstår jag om det är fallande längder över hela golvet, men med två separata zoner, s a s, borde det ju funka. Kanske kan ett lokalt fall funka också, skall höra med dem. Det får ju inte bli bakfall någonstans enl BKR, å andra sidan kan man avtala om alternativa fall just vid 2 golvbrunnar som jag förstått.

T tank77 skrev:
Ring en annan seriös firma för det går hur bra som helst att göra som du har tänkt. Även en medioker plattsättare klarar av att göra det.
Vi har signat med denna firma för länge sedan, det är ett större renoveringsprojekt. Och jag tycker att de verkar mycket proffsiga, hade dock inte en tanke på att detta skulle bli problem. Så jag får nog försöka jobba med vad jag har.

Gjorde nyligen ett badrum i källaren, där sitter vattenlås i badkaret så jag tog bara upp ett 50 mm rör. Fallet gjordes då bara mot duschen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.