2 010 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Två element fungerar inte/kalla eller bara lite ljumma
Jo det finns och det är nog om rören i krypgrunden som leder upp till huset är varma eller inte. Ska ner till krypgrunden imorgon och checka. Är dom varma och trycket från fjärrvärmecentralen är bra så faller nog ansvaret på mig att lösa det. Då har jag i alla fall möjligheten att stänga av vattnet för att tex byta termostat eller radiatorerna. Tänker att det kanske är dags att byta dem ändå då dom är rätt gamla nu.L lat skrev:
Uppdaterar mer imorgon efter jag varit i krypgrunden.
Uppskattar verkligen alla svar, tack för ert engagemang!
När jag bodde i en lägenhet, typ 8 st i varje huskropp, blev det rätt så kallt på vintern, tills jag skruvade av med rött inringat "lock"
Inuti satt en ventil. Vred upp den nåt varv, så som en skruv.
Då blev det gott o varmt😀
Du kan väl lossa locket några varv och se om det läcker ut vatten.
Har för mig att det kom ut en tesked. Så därför dristade jag mig och lossade helt.
Det är inget högt tryck...
Har för mig att det kom ut en tesked. Så därför dristade jag mig och lossade helt.
Ok jag kanske kan testa det! tack för tipset, lat skrev ju samma sak! men kan det alltså vara en anledning till att det inte fungerar längre/har blivit sämre med tiden? tänker att elementet som fungerade halvbra förut inte fungerar längre osv. samt att inget av dom elementen har varit särskilt varma sen vi flyttade inH Hybro skrev:När jag bodde i en lägenhet, typ 8 st i varje huskropp, blev det rätt så kallt på vintern, tills jag skruvade av med rött inringat "lock"
Nackdelen med att skruva (öppna för mer flöde om de är strypta) på returventilen är om systemet är injusterad med returventilerna så kommer balansen i systemet att rubbas.
Om flera gör det så riskerar hela systemet att bli kajko.
Om flera gör det så riskerar hela systemet att bli kajko.
Kan det inte vara så att cirkulationspumpen för golvvärmen tar allt så det blir minimalt med vatten över till elementen på övervåningen 🤔
Hej alla
Först vill jag säga tack för allt engagemang och alla tips, det uppskattas verkligen!
Jag var nere i krypgrunden tillsammans med en styrelsemedlem för ett par timmar sen. Vi kunde konstatera att cirkulationen i dom rör som leder till rummen på ovanvåningen inte verkade fungera så bra. Det var gott om tryck i tillförande rör/ledning men väldigt dåligt tryck i frångående. Verkade som något kanske satt fast eller gjorde så att trycket var allmänt dåligt någonstans i rören. Vi ruckade på den ett antal gånger, tömde lite vatten och satte på/stängde av samt ökade trycket och det verkade ha gjort susen för nu är elementen jättevarma!
Nu slipper man oroa sig över värmen nu när bebisen kommer om några veckor
Först vill jag säga tack för allt engagemang och alla tips, det uppskattas verkligen!
Jag var nere i krypgrunden tillsammans med en styrelsemedlem för ett par timmar sen. Vi kunde konstatera att cirkulationen i dom rör som leder till rummen på ovanvåningen inte verkade fungera så bra. Det var gott om tryck i tillförande rör/ledning men väldigt dåligt tryck i frångående. Verkade som något kanske satt fast eller gjorde så att trycket var allmänt dåligt någonstans i rören. Vi ruckade på den ett antal gånger, tömde lite vatten och satte på/stängde av samt ökade trycket och det verkade ha gjort susen för nu är elementen jättevarma!
Nu slipper man oroa sig över värmen nu när bebisen kommer om några veckor
Klicka här för att svara