Vi har bergvärmepump och nya vattenburna element. Förra året fungerade alla alldeles utmärkt men iom att vi måste spara på elkostnad så har vi som många andra sänkt temperaturen på pumpen. Skillnaden i år är att vi har stängt dörren till hallen pga det drar otroligt mycket från golvspringorna där. När vi inte eldar är det 15 plus i huset men bara 5 plus i hallen. Idag märkte jag att det inte fungerar alls utan värmen från de utanpåliggande rören slutar nånstans mellan hallen och intilliggande rum.

Är detta skadligt för huset/elementet? Idag när det är 20 minus är det lite frost på insidan av fönstret. För oss spelar de ingen roll eftersom vi inte är i hallen men hört att huset gärna ska ha minst 10 grader.

Bör det åtgärdas eller kan vi leva på som vanligt?

Akta bara så rören och elementet i hallen inte står och fryser vid en köldknäpp.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J Josth skrev:
Akta bara så rören och elementet i hallen inte står och fryser vid en köldknäpp.
Borde jag tömma det på vatten? Vad kan det bli för konsekvenser om det fryser? Huset har stått obebott i några år innan vi flyttade in, vet inte om elementen var tömda då men lite skillnad nu när vi behöver ha de andra elementen på.

J
L LouvisaG skrev:
Borde jag tömma det på vatten? Vad kan det bli för konsekvenser om det fryser? Huset har stått obebott i några år innan vi flyttade in, vet inte om elementen var tömda då men lite skillnad nu när vi behöver ha de andra elementen på.
Konsekvensen kan bland annat vara att det spricker med läckage och vattenskada som följd.

J Jerald Stuartson skrev:
Konsekvensen kan bland annat vara att det spricker med läckage och vattenskada som följd.
Okej! Men så länge det inte blir minusgrader lär det vara lugnt? Tror inte att det blir kallare än 5 plus då det är 20 minus ute nu och det brukar bli max 25 minus där jag bor. Då får jag väl sätta in nåt litet element. Men om det inte klarar 5 plus vad finns för förslag att göra då utom att höja värmesystemet? Om det finns möjlighet att strypa cirkulationen dit och tömma röret och elementet, bör jag göra det då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.