Vi är ska nu ta in offerter för att spackla golvet i badrummet.
Prio är att försöka få så låg bygghöjd som möjligt.
De jag pratat med i telefon nämner fall från unidrain brunnen till dörren och så sätter man en förhöjningsring runt den andra golvbrunnen.
Hade man inte kunnat dela av fallen, med lokalt fall i dusch och lite utanför sen låta golvbrunnen utanför duschen ta merparten av fallet och bara se till att man har 20mm till ovankant tröskel?
Kommer ta hit några plattsättare att titta men vill vara lite förberedd..
Prio är att försöka få så låg bygghöjd som möjligt.
De jag pratat med i telefon nämner fall från unidrain brunnen till dörren och så sätter man en förhöjningsring runt den andra golvbrunnen.
Hade man inte kunnat dela av fallen, med lokalt fall i dusch och lite utanför sen låta golvbrunnen utanför duschen ta merparten av fallet och bara se till att man har 20mm till ovankant tröskel?
Kommer ta hit några plattsättare att titta men vill vara lite förberedd..
Det kan man, men du sparar nog mindre bygghöjd än vad du tror. Eftersom fallet räknas diagonal över rummet så minskar du behöver mest om du centrerar brunnarna i rummet så mycket det bara går (av praktiska skäl). Exempelvis genom att göra en ränna vid dörren i duschen och sätt aden andra brunnen mitt i rummet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Varför finns golvbrunnen som inte är i duschen?
Det är ju kort avstånd från den till tröskeln så det blir rätt brant att få till 2 cm på det korta avståndet eller så blir tröskeln onödigt hög. Det finns begränsningar på hur brant fall som får finnas på ytor som man går på (utanför duschen) pga. halkrisken.
Det är inte 20 mm till ovankant tröskel utan till ovankanten av tätskiktet. Tätskiktet måste täckas med något eftersom det är ömtåligt, normalt med fix och kanten av klinkerplattan.
Det är ju kort avstånd från den till tröskeln så det blir rätt brant att få till 2 cm på det korta avståndet eller så blir tröskeln onödigt hög. Det finns begränsningar på hur brant fall som får finnas på ytor som man går på (utanför duschen) pga. halkrisken.
Det är inte 20 mm till ovankant tröskel utan till ovankanten av tätskiktet. Tätskiktet måste täckas med något eftersom det är ömtåligt, normalt med fix och kanten av klinkerplattan.
Jag har också duschränna och golvbrunn. Golvbrunnar sätter ju alltid igen och med två får man lite förvarning innan allt svämmar över. Jag delade fallet så att vattnet i duschen normalt rinner ner i duschrännan och när den sätter igen rinner vattnet ut till den andra golvbrunnen. Den är också bra när man måste rensa filtret i tvättmaskinen.
Golvbrunnen utanför duschen är för att ha möjlighet för ett framtida badkar eller tvättmaskin.BirgitS skrev:
Varför finns golvbrunnen som inte är i duschen?
Kanske som du säger går det inte att nyttja golvbrunnen för att minska bygghöjden då det blir för brant.
Plattsättare kommer i veckan och kollar.
Får se vad de säger.
Jag har kopplat badkaret direkt till avloppet via vattenlås och tvättmaskinen via spilltratt. Det finns ingen anledning att hälla ut vatten i onödan på golvet.H Henrik Vamos skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Tvättmaskiner ska stå vågrätt och det kan vara lite knepigt om det är stort fall just där. Vanligen låter man nog tvättmaskiner ha sitt eget avlopp ner i golvet (väggen) och använder duschens golvbrunn för att uppfylla kravet på golvbrunn.
Men om det också ska vara förberett för badkar så bör man väl anpassa golvbrunnens placering till var badkaret har sitt utlopp. Man behöver dessutom komma åt att rensa golvbrunnen och jag skulle ju föredra att göra det utan att lyfta upp och bort badkaret först.
Men om det också ska vara förberett för badkar så bör man väl anpassa golvbrunnens placering till var badkaret har sitt utlopp. Man behöver dessutom komma åt att rensa golvbrunnen och jag skulle ju föredra att göra det utan att lyfta upp och bort badkaret först.
Notera dock att tvättmaskiner typiskt har ställbar längd på fötterna, men det är ett rent h-vete att få detta korrekt inställt. Sedan skall man ha gummikoppar under fötterna för att minska rörelse och vibrationer. Då gör lutningen itne så mycket. Men jag håller med i grunden, led bort vattnet till ett avlopp någonannanstans och ha ett separat rör för avledning från maskiner. Man vill ändå inte ha luddet i vattenlåset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kattvind ventilation - minimera lukt
Ventilation -
Mura ljusbrunnar av lättbetongblock - dimensionera?
Grund & Markarbeten -
Golvbrunnar underkända vid besiktning - hjälp!
Badrum -
Bila upp golvbrunnar - storlek bilningshammare?
Verktyg & Maskiner -
Stora ”minimera elkostnaderna - för fattiglappar” tråden
Elavtal, elpriser & elförbrukning