Vi har en lägenhet som är belånad av Swedbank och vi kommer köpa en ny lägenhet med lån från Swedbank. Vi har ingent krav på säljkontraktet på den befintliga bostaden. Vi behövde heller inte överbryggningslån som banken erbjöd oss. (Dock har det i lånelöftet räknats med att vi ska sälja vår befintliga bostad)
Min fråga är, vad händer efteråt om vi inte säljer lägenheten men vi klarade oss ekonomiskt ändå?
1- Får Swedbank tvinga oss sälja den befintliga lägenheten som är belånad av som det står i lånehandlingar?
2- Får banken säga upp det lånet till den nya lägenhet som de själva finansierat?

Det korta svaret är att banken kan säga upp ett lån som inte sköts enligt avtal. Så frågan är vad som är överenskommet.

De kan inte tvinga er att sälja en lägenhet. Men de kan kräva tillbaka pengarna (vilket i praktiken kanske är samma sak).

• Gilla
nymona
  • Laddar…
Att de inte sköts enligt avtal: är det så att de tvingar en sälja bostaden om man missköter betalningarna. Det är mest det som lyfts upp i avtalet tycker jag.

Vart vill du komma? Tänker du lura banken och behålla båda lägenheterna? I så fall har du nog en uppförsbacke.

Lura bank och myndigheter? Knappast! Det jag mest var nyfiken över är just hur denna fråga tolkas i avtalet då det inte står tydligt ang detta.

I praktiken får du väl låna så mycket som du klarar av. Glöm inte amorteringskrav osv. Men om du har täckning för alla sådana utgifter så lär väl inte banken gråta ihjäl sig. De gillar att låna ut pengar.

• Gilla
nymona
  • Laddar…
Glöm dock inte att kolla upp andra teknaliteter som vad det står i stadgarna i brfen. Ingen aning om vad det kan tänkas stå men det jag tänker på omgående är tex att de kanske kräver att man står skriven på adressen eller liknande (killgissar killgissar)

• Gilla
nymona
  • Laddar…
Tack för era synpunkter, intressant ändå att se vad man tänker kring detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.