HOBBY ARCHITECT
Hur känner ni för hus som har två allrum utan tt man kan stänga till emellan? Jag har aldrig förstått mig på det, om man har tv:n på i ena rummet stör man dom i andra rummet. Å andra sidan är det mysigt och ser läckert ut.

Planskiss över hus med två plan, stora öppna ytor och två allrum utan dörr emellan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Hur känner ni för hus som har två allrum utan tt man kan stänga till emellan? Jag har aldrig förstått mig på det, om man har tv:n på i ena rummet stör man dom i andra rummet. Å andra sidan är det mysigt och ser läckert ut.

[bild]
Exempel.
Är frågan relaterat till bifogad planritning? Ser inte två gränsande allrum.

Tänker du på att ljuden går upp via trappen så att allrummen på respektive våning påverkar varandra? Det är väl sådär, men vad ska man göra åt saken. Ibland är det svårt att lösa på annat sätt.

HOBBY ARCHITECT
K Kane skrev:
Är frågan relaterat till bifogad planritning? Ser inte två gränsande allrum.
Jag menar inte att dom nödvändigtvis ligger bredvid varandra, men att det inte går att stänga emellan.

HOBBY ARCHITECT
Hemingway Hemingway skrev:
Tänker du på att ljuden går upp via trappen så att allrummen på respektive våning påverkar varandra? Det är väl sådär, men vad ska man göra åt saken. Ibland är det svårt att lösa på annat sätt.
Man kan ju ha en planlösning som gör att man kan stänga till emellan.

Fast oftast använder man ju inte ytorna till samma saker dvs man sitter inte och äter i matsalen samtidigt som man har på tvn i tv-rummet bredvid. Man kanske sitter och pratar i ett rum och tvn går i ett annat. Även om man hör varandras aktiviteter betyder det ju inte att det behöver störa allt för mycket. Men absolut har man någon som övar trummor vill man nog kunna stänga om det rummet. Vi har enbart stängda dörrar till WC i detta huset (barnen är små nog för att inte vilja ha stängd dörr när de sover). Tycker det är sällan jag önskar att någon stänger omkring sig.

BirgitS
T TypRätt skrev:
Fast oftast använder man ju inte ytorna till samma saker dvs man sitter inte och äter i matsalen samtidigt som man har på tvn i tv-rummet bredvid. Man kanske sitter och pratar i ett rum och tvn går i ett annat. Även om man hör varandras aktiviteter betyder det ju inte att det behöver störa allt för mycket. Men absolut har man någon som övar trummor vill man nog kunna stänga om det rummet. Vi har enbart stängda dörrar till WC i detta huset (barnen är små nog för att inte vilja ha stängd dörr när de sover). Tycker det är sällan jag önskar att någon stänger omkring sig.
Det blir nog annorlunda när de kommer upp i skolåldern och det är kompisar på besök framför TV med spel som går.

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir nog annorlunda när de kommer upp i skolåldern och det är kompisar på besök framför TV med spel som går.
Ja alltså de är ju redan i skolålder men skriker framför datorn gör den äldsta mest när han kör med kompisarna över nätet o sitter med hörlurar på o inte hör hur högt han gapar. Själv så kör jag spelen på bra högtalare men sitter å andra sidan inte å gapar när jag pratar med mina medspelare.
Kan med värme rekommendera Battlefield 6. 😉

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Man kan ju ha en planlösning som gör att man kan stänga till emellan.
Absolut, men man får ofta andra nackdelar som dåligt nyttjat utrymme runt trappen på båda våningar. Allrum brukar ju vara mer accepterat som genomgångsrum kontra sovrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.