Men jeezuz! Har man inte löst detta än, det är ju 2013. Har haft denna funktionalitet sedan 2005 med windows media center och boxer tv. Jag fattar inte hur dessa box-tillverkarna fungerar alltså! FInns det:dhanjel skrev:
* snabbknapp till inspelade program-galleriet?
* hur ser programguiden ut? Finns det light/fullständig? Light, alltså bara lite info nederst i skärmen är ju bra om man zappar, medans heltäckande guide är bra om man letar efter ett prograwm eller vill kolla fram i tiden.
* är fjärren belyst?
* kan man enkelt se medverkande i filmer, enkelt växla mellan undertexter, även för inspelade program?
Ovan är min absoluta minimi-kravlista...
/S
Se svar ovan.steve5432 skrev:FInns det:
* snabbknapp till inspelade program-galleriet?
Ja
* hur ser programguiden ut? Finns det light/fullständig? Light, alltså bara lite info nederst i skärmen är ju bra om man zappar, medans heltäckande guide är bra om man letar efter ett prograwm eller vill kolla fram i tiden.
Bara en light, nederst
* är fjärren belyst?
Nope, och ser ut att härstamma från tidigt 90-tal
* kan man enkelt se medverkande i filmer, enkelt växla mellan undertexter, även för inspelade program?
Medverkande, tror inte det. Växla undertexter, har för mig hyffsat enkelt och vill minnas att det var för inspelade med. Kan testa sen.
Ovan är min absoluta minimi-kravlista...
/S
Fast de konkurrerar ju med varandra. Inspelningsbar box känns ju som ett måste 2013... Hade jag inte varit sportfåne hade jag verkligen jämfört boxarna bland operatörerna. Nu var det viasat jag ville ha och tvingades då välja stenåldersparabol istället för fiber. Nog fan tjänar viasat mer på mig som kund om jag kör fiber. Noll installation t.ex. parabolen bjöd de ju på samt installationen. Hade de haft en vettig box till fiber hade jag aldrig valt parabolen.dhanjel skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 725 inlägg
Du lär inte kunna köra Windows Media Center med en 32-bitars processor på 400MHz och 256MB RAM så redan där börjar din jämförelse halta lite. En PC-hårdvara är dessutom många gånger större, drar mer ström och troligtvis även dyrare.steve5432 skrev:
Låt mig då förklara det för dig. Tillverkaren av hårdvaran säljer den till en operatör. Förutom själv boxen ingår en utvecklingsmiljö och ibland en basplattform. Sedan väljer operatören att köpa ett färdig middleware från en tredje part och så anlitar de en integratör för att sätta ihop allt till en produkt för just deras kunder. En del operatörer tar själva på sig allt eller delar av detta arbete. Tillverkaren av boxen har alltså inte särskilt mycket med hur den färdiga produkten faktiskt fungerar. Att gnälla på boxtillverkaren är alltså lite som att gnälla på Dell när du tycker ditt Windows är kasst.steve5432 skrev:
Jo tyvärr är det väl så. Vilket tyder på att tjänsteleverantörerna vet så oerhört lite om hur en bra box ska fungera, och att slutkunderna inte vet något annat utan snällt använder de boxar som prånglas ut, och kanske på sin höjd kliar sig i huvudet när de inte han göra saker de tycker sig borde kunna göra. Vi teknikfantaster vet givetvis bättre. Problemet är att WMC och andra välutvecklade produkter inte verkar vara framtiden, t.ex. WMC är helt avvecklat från MS, Apple TV händer det inte speciellt mycket alls med, boxarna utvecklas i snigelfart, man behöver fortfarande minst två lådor om man vill kunna både se/spela in tv på ett vettight sätt, samt nyttja streamingtjänster såsom netflix. På den fronten där det händer mest verkar det vara hos de smarta tv-apparaterna. Tyvärr är informationen kring deras funktioner så bristfälligt att man måste köpa en tv för att kunna utvärdera det fullt ut. Och de verkat satlsa mer på "ploj" som 3d, touchfjärrkontroller, handgester etc. Både MS och Apple har utvecklat utmärkta fjärrkontroller som inte är överbelastade med knappar men som ändå gör jobbet.Steamboy skrev:Du lär inte kunna köra Windows Media Center med en 32-bitars processor på 400MHz och 256MB RAM så redan där börjar din jämförelse halta lite. En PC-hårdvara är dessutom många gånger större, drar mer ström och troligtvis även dyrare.
Låt mig då förklara det för dig. Tillverkaren av hårdvaran säljer den till en operatör. Förutom själv boxen ingår en utvecklingsmiljö och ibland en basplattform. Sedan väljer operatören att köpa ett färdig middleware från en tredje part och så anlitar de en integratör för att sätta ihop allt till en produkt för just deras kunder. En del operatörer tar själva på sig allt eller delar av detta arbete. Tillverkaren av boxen har alltså inte särskilt mycket med hur den färdiga produkten faktiskt fungerar. Att gnälla på boxtillverkaren är alltså lite som att gnälla på Dell när du tycker ditt Windows är kasst.
Tror vi har enats om en vettig slutsats här, som tyvärr inte gör slutkunden gladare....
/S
Hej!
Har också tv genom bredbandet genom Canal Digital och jag är inte nöjd med dem alls. Dryga att få tag i, tråkig box som är dålig som bara den, dyra är de också. Man blir irriterad på dem också vad gäller information om fel. I fredags slutade boxen fungera. Jag gick in på deras webbsida och info som var att det var fel på en kabel i Malmö dagen innan mitt fel uppstod, jag bor i Växjö. Så jag ringer supporten och de hittar inget fel och kommer sedan på att det är fel på en kabel i Malmö. Men jag förklarade att jag bor i Växjö 25 mil bort. Deras svar var bara att det förstår du väll att ni går på samma kabel som Malmö och därför fungerar inte din tv. Men varför skriver man inte då att detta är ett fel som påverkar södra Sverige?
(Lite irriterad bara, hjäper att skriva av sig)
Funderar skarpt på att byta leverantör i höst men vet inte till vad så jag ska följa tråden med spänning!!!
Har också tv genom bredbandet genom Canal Digital och jag är inte nöjd med dem alls. Dryga att få tag i, tråkig box som är dålig som bara den, dyra är de också. Man blir irriterad på dem också vad gäller information om fel. I fredags slutade boxen fungera. Jag gick in på deras webbsida och info som var att det var fel på en kabel i Malmö dagen innan mitt fel uppstod, jag bor i Växjö. Så jag ringer supporten och de hittar inget fel och kommer sedan på att det är fel på en kabel i Malmö. Men jag förklarade att jag bor i Växjö 25 mil bort. Deras svar var bara att det förstår du väll att ni går på samma kabel som Malmö och därför fungerar inte din tv. Men varför skriver man inte då att detta är ett fel som påverkar södra Sverige?
(Lite irriterad bara, hjäper att skriva av sig)
Funderar skarpt på att byta leverantör i höst men vet inte till vad så jag ska följa tråden med spänning!!!