Ja reiktigt trevlig är den, enda jag saknar är att kunna ställa in återkommande inspelningar, tex spela in denna serien och liknande. Men det kommer säkert.
 
dhanjel skrev:
Ja reiktigt trevlig är den, enda jag saknar är att kunna ställa in återkommande inspelningar, tex spela in denna serien och liknande. Men det kommer säkert.
Men jeezuz! Har man inte löst detta än, det är ju 2013. Har haft denna funktionalitet sedan 2005 med windows media center och boxer tv. Jag fattar inte hur dessa box-tillverkarna fungerar alltså! FInns det:

* snabbknapp till inspelade program-galleriet?

* hur ser programguiden ut? Finns det light/fullständig? Light, alltså bara lite info nederst i skärmen är ju bra om man zappar, medans heltäckande guide är bra om man letar efter ett prograwm eller vill kolla fram i tiden.

* är fjärren belyst?

* kan man enkelt se medverkande i filmer, enkelt växla mellan undertexter, även för inspelade program?

Ovan är min absoluta minimi-kravlista...

/S
 
Det är skrämmande hur lite man utvecklat boxarna. Jag tvingades välja Parabol istället för att köra via stadsnät fiber då viasat inte kunde erbjuda inspelningsbar box...

Har tidigare haft Telia och gillade den!
 
Det är nog inga problem för dom att lösa, men operatörerna vill väl ge så lite som möjligt per box och tillverkaren vill tjäna så mycket som möjligt. Då drar dom ner på funktionaliteten istället.
 
steve5432 skrev:
FInns det:

* snabbknapp till inspelade program-galleriet?
Ja

* hur ser programguiden ut? Finns det light/fullständig? Light, alltså bara lite info nederst i skärmen är ju bra om man zappar, medans heltäckande guide är bra om man letar efter ett prograwm eller vill kolla fram i tiden.
Bara en light, nederst

* är fjärren belyst?
Nope, och ser ut att härstamma från tidigt 90-tal

* kan man enkelt se medverkande i filmer, enkelt växla mellan undertexter, även för inspelade program?
Medverkande, tror inte det. Växla undertexter, har för mig hyffsat enkelt och vill minnas att det var för inspelade med. Kan testa sen.

Ovan är min absoluta minimi-kravlista...

/S
Se svar ovan.
 
dhanjel skrev:
Det är nog inga problem för dom att lösa, men operatörerna vill väl ge så lite som möjligt per box och tillverkaren vill tjäna så mycket som möjligt. Då drar dom ner på funktionaliteten istället.
Fast de konkurrerar ju med varandra. Inspelningsbar box känns ju som ett måste 2013... Hade jag inte varit sportfåne hade jag verkligen jämfört boxarna bland operatörerna. Nu var det viasat jag ville ha och tvingades då välja stenåldersparabol istället för fiber. Nog fan tjänar viasat mer på mig som kund om jag kör fiber. Noll installation t.ex. parabolen bjöd de ju på samt installationen. Hade de haft en vettig box till fiber hade jag aldrig valt parabolen.
 
emde skrev:
Fast de konkurrerar ju med varandra. Inspelningsbar box känns ju som ett måste 2013... .
Gissar att inspelningsbara boxar försvinner i takt med att playfunktionen utökas. Det kostar trots allt med minne i boxarna.
 
Mediaindustrin vill väldigt gärna ha bort allt vad inspelning heter också.
De tjänar ju per gång du ser nått från din leverantör så för dem är det mums
 
dhanjel skrev:
Se svar ovan.
Tack för svaren, verkar som om vi kör vidare med media center ett tag till.

Kolla gärna detta med undertexter då det är något vi använder ofta. Har hört att vissa boxar inte spelar in undertexter, vilket är märkligt då det ligger i streamen...

/S
 
O
steve5432 skrev:
Men jeezuz! Har man inte löst detta än, det är ju 2013. Har haft denna funktionalitet sedan 2005 med windows media center och boxer tv.
Du lär inte kunna köra Windows Media Center med en 32-bitars processor på 400MHz och 256MB RAM så redan där börjar din jämförelse halta lite. En PC-hårdvara är dessutom många gånger större, drar mer ström och troligtvis även dyrare.

steve5432 skrev:
Jag fattar inte hur dessa box-tillverkarna fungerar alltså!
Låt mig då förklara det för dig. Tillverkaren av hårdvaran säljer den till en operatör. Förutom själv boxen ingår en utvecklingsmiljö och ibland en basplattform. Sedan väljer operatören att köpa ett färdig middleware från en tredje part och så anlitar de en integratör för att sätta ihop allt till en produkt för just deras kunder. En del operatörer tar själva på sig allt eller delar av detta arbete. Tillverkaren av boxen har alltså inte särskilt mycket med hur den färdiga produkten faktiskt fungerar. Att gnälla på boxtillverkaren är alltså lite som att gnälla på Dell när du tycker ditt Windows är kasst.
 
Steamboy skrev:
Du lär inte kunna köra Windows Media Center med en 32-bitars processor på 400MHz och 256MB RAM så redan där börjar din jämförelse halta lite. En PC-hårdvara är dessutom många gånger större, drar mer ström och troligtvis även dyrare.


Låt mig då förklara det för dig. Tillverkaren av hårdvaran säljer den till en operatör. Förutom själv boxen ingår en utvecklingsmiljö och ibland en basplattform. Sedan väljer operatören att köpa ett färdig middleware från en tredje part och så anlitar de en integratör för att sätta ihop allt till en produkt för just deras kunder. En del operatörer tar själva på sig allt eller delar av detta arbete. Tillverkaren av boxen har alltså inte särskilt mycket med hur den färdiga produkten faktiskt fungerar. Att gnälla på boxtillverkaren är alltså lite som att gnälla på Dell när du tycker ditt Windows är kasst.
Jo tyvärr är det väl så. Vilket tyder på att tjänsteleverantörerna vet så oerhört lite om hur en bra box ska fungera, och att slutkunderna inte vet något annat utan snällt använder de boxar som prånglas ut, och kanske på sin höjd kliar sig i huvudet när de inte han göra saker de tycker sig borde kunna göra. Vi teknikfantaster vet givetvis bättre. Problemet är att WMC och andra välutvecklade produkter inte verkar vara framtiden, t.ex. WMC är helt avvecklat från MS, Apple TV händer det inte speciellt mycket alls med, boxarna utvecklas i snigelfart, man behöver fortfarande minst två lådor om man vill kunna både se/spela in tv på ett vettight sätt, samt nyttja streamingtjänster såsom netflix. På den fronten där det händer mest verkar det vara hos de smarta tv-apparaterna. Tyvärr är informationen kring deras funktioner så bristfälligt att man måste köpa en tv för att kunna utvärdera det fullt ut. Och de verkat satlsa mer på "ploj" som 3d, touchfjärrkontroller, handgester etc. Både MS och Apple har utvecklat utmärkta fjärrkontroller som inte är överbelastade med knappar men som ändå gör jobbet.

Tror vi har enats om en vettig slutsats här, som tyvärr inte gör slutkunden gladare....

/S
 
Hej!
Har också tv genom bredbandet genom Canal Digital och jag är inte nöjd med dem alls. Dryga att få tag i, tråkig box som är dålig som bara den, dyra är de också. Man blir irriterad på dem också vad gäller information om fel. I fredags slutade boxen fungera. Jag gick in på deras webbsida och info som var att det var fel på en kabel i Malmö dagen innan mitt fel uppstod, jag bor i Växjö. Så jag ringer supporten och de hittar inget fel och kommer sedan på att det är fel på en kabel i Malmö. Men jag förklarade att jag bor i Växjö 25 mil bort. Deras svar var bara att det förstår du väll att ni går på samma kabel som Malmö och därför fungerar inte din tv. Men varför skriver man inte då att detta är ett fel som påverkar södra Sverige?

(Lite irriterad bara, hjäper att skriva av sig)

Funderar skarpt på att byta leverantör i höst men vet inte till vad så jag ska följa tråden med spänning!!!
 
Vi hade CD via parabol innan med och tycker de var rätt arroganta mot nya kunder. nu har vi inte haft så lång erfarenhet eller strul med Tele2 via iptv hittils men so far so good.
 
Fungerar fortfarande Tele2 bra?
Har de någon play funktionalitet i boxarna?

Har någon provat deras player? (http://www.tele2.se/play.html långt ner på sidan)
Den verkar klart intressant.
 
Deras Box är enklaste du kan tänka dig, ingen sån funktionalitet alltså.
Dock fungerar den utmärkt. Synd dock att fortfarande bara ettan och tvåan är i hd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.