Håller på renovera om huset. Tänkte passa på att sätta tv och datauttag i alla rum. Vill ha en flexibel och förhållandevis framtidssäker lösning. Kan bli aktuellt med IPTV, satellit, marksänd digital och/eller analog/digital kabel-tv.Vill inte gärna låsa mig för viss leverantör av program utan ha en lösning som klarar flera leverantörer (dvs Boxer, Satellit, Kabel-tv).

Hur löser jag detta på bästa sätt? Har försökt läsa mig till detta själv men känner att jag inte alls har grepp om detta och känner mig mest förvirrad.:(

Tänker mig Tv-antenn och parabol på taket. Dra ner kablar därifrån till en central kopplingspunkt med patchpanel i källaren. Drar även in kabel-tv till patchpanelen. Gör ett stjärnnät med kabel mellan patchpanel och de olika uttagen i rummen. Drar dubbla cat6 kabel ut till dubbeluttag i alla rum för data och en eller flera koax kablar till uttag i alla rum för tv.

Har jag tänkt rätt så långt?

Frågan är hur många koaxkablar jag behöver för att kunna se tv från alla leverantörer i ett visst rum. I rum där jag vill kunna se boxer, kabel-tv och satellit med PVR skulle man väl kunna dra fyra koax (2 till PVR och sen 1 för boxer och 1 för kabel-tv). Det blir dock mycket kablar och dosor så min fundering är om man kan skicka signalerna från olika leverantörer i samma kabel eller om de på ngt sätt stör varandra. Kan man skicka TV-signalerna från olika leverantörer samtidigt i samma koaxkabel (t ex digital/analog kabel-tv och marksänd digital-tv samtidigt i samma kabel) eller måste man dra separata kablar? Har för mig att man åtminstone kan skicka satellit och marksänt i samma kabel. Hade dock varit särskilt intressant om jag kunde skicka digital/analog kabel-tv och marksänd digital-tv samtidigt i samma kabel då basutbud/gratiskanalerna skulle kunna funka som ett grundutbud som kan ses överalt och sedan skulle jag kunna nöja mig med att ha möjlighet att se på satellitkanaler i ett eller två rum.

Hur många koaxkablar behöver jag dra till varje uttag om jag vill kunna se Boxer, Satellit och Kabel-tv (och ibland flera av dessa samtidigt)?

Hur skickar man IP-TV kan man skicka det i dom vanliga nätverkskablarna eller behöver den ett separat nätverk?

Finns det kombinationsvägguttag (dosor) med flera olika data/TV uttag i ett eller måste man sätta flera separata dosor?

Blir det separata patchpaneler för tvnätet med koaxkablar och datanätet eller kopplar man ihop allt i ett?

Tar tacksamt emot tips och förslag på hur jag löser detta på bästa sätt.

Ingen som kan hjälpa mig med lite tips?

Lite tidsbrist men jag börjar.

Grunden är att ha gott om dosor och rör då dessa är bökiga att byta/lägga till fler i efterhand. Att byta kabel och uttag i dosoe är enkelt och relativt billigt. Därmed blir första rådet att ta i rejält när det gäller antalet dosor och rör

dra 2 koax till varje rum och använd så kallade MF uttag med dubbla satellit kontakter sen har du ett filter i andra änden(centralen) där du i ena kabeln
blandar sattelit 1 med boxer/skogsantenn och i den andra kabeln blandar
sattelit 2 med kabeltv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.