Byggahus.se
Hej!
Vi har byggt en ny sommarstuga och nu kom vi till klurigheten angående TV. Måste man ha antenn eller parabol om vi bara vill ha markutbudet? Alltså SVT1,2, barnkanalen och 4:an osv? Jag vet väldigt lite om detta och hoppas på överseende från er Tacksam för svar!!!
 
Antenn eller parabol?
 
Sorry. Nu såg jag hela meddelandet o ser att du svarat på det
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Apple tv har ju svt-play & tv4play samt lite till.
 
Är det i ett sommarstugeområde finns kanske bredband. Då skulle jag satsa på tv den vägen. Att sätta upp en tv-antenn känns lite omodernt, men ligger huset avsides kan det förstås vara motiverat.
 
O Optimisten2016 skrev:
Apple tv har ju svt-play & tv4play samt lite till.
Ja, finns tillgång till wifi, så är ju detta också en möjlighet, men troligen ett dyrare alternativ.
 
Om ni inte är frälsta TV-tittare, kan ni ju se lite nyheter och annat på SVTPlay eller TV4-dito.
Det är ju inte mycket att se egentligen.
Och ni är väl inte i stugan för att sitta och glo på TV.

Men det förutsätter förstås att ni har någon slags dator med 4G-uppkoppling.
Men det har väl alla numera :)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det i ett sommarstugeområde finns kanske bredband. Då skulle jag satsa på tv den vägen. Att sätta upp en tv-antenn känns lite omodernt, men ligger huset avsides kan det förstås vara motiverat.
Antenn är ju absolut lägsta kostnad. Så gott som inget underhåll om inte stormen blåser ner antennen, en bra antenn kostar en tusenlapp eller två plus uppsättning och du behöver inget löpande bredbandsabonnemang. Vistas man mycket i stugan kanske man dra in fiber ändå men du klarar dig med minsta datamängden. Antenn med Boxer är absolut billigaste sättet att få TV om man har måttliga krav på kanalutbud plus att tredje och fler kortet är i princip gratis.
 
Chromecast och de gratis streamingappar som finns kommer man väldigt långt med. Finns det redan ett befintligt och stabilt nätverk så skulle jag valt det alternativet alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Vad har ni för tv-system hemma idag?
Har man som jag boxer så kan man flytta med kortet/boxen/modulen när man åker till stugan. Då behövs bara en antenn för att få samma utbud som hemma, och inga dubbla kostnader.
 
P
Problemet med mobiltbredband vi 4G är volymen. VIsst abonnemangen har fått mer och mer men det räcker inte så långt
 
A Anders_Nilsson skrev:
Antenn är ju absolut lägsta kostnad. Så gott som inget underhåll om inte stormen blåser ner antennen, en bra antenn kostar en tusenlapp eller två plus uppsättning och du behöver inget löpande bredbandsabonnemang. Vistas man mycket i stugan kanske man dra in fiber ändå men du klarar dig med minsta datamängden. Antenn med Boxer är absolut billigaste sättet att få TV om man har måttliga krav på kanalutbud plus att tredje och fler kortet är i princip gratis.
Visst är det så att antenn är billigast, men det betyder inte att det är bäst. TS erkände sin egen okunnighet på området så då öppnade jag upp tanken för alternativ. För många av oss är surfen centralare än tv:n, så då är det ju dumt att börja med det senare om det egentligen inte är det man framförallt vill ha. Men vi får väl se om TS återkommer och utvecklar frågan.
 
Med en antenn så slipper man trixande med abonnemang, datamängdsbegränsningar eller indragning av fiber/ADSL.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag är tacksam! Nu har det blivit så här... Vi kollade med grannen i huset bredvid och han har tydligen en box och en simpel enkel antenn från biltema i fönstret som funkar jättebra Vi testar det alternativet och vår elektriker sa att om vi ångrar oss/ ändrar oss så är det bara att han löser det senare. Vi är ju som sagt där för att njuta av naturen, lugnet och bad osv så vi hoppas denna lösning funkar. Huvudsaken är att vi iaf har basutbudet. Tack igen! Eftersom vi bygger nytt och jag inte har så mycket erfarenhet så hörs vi nog mer framöver. Tex när jag i sommar ska lägga golv (med hjälp av youtube) eller när vi målar stugan. Vi hörs! Hoppas på hjälp då med TACK
 
  • Gilla
Olivia0001 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.