Byggahus.se

TV i många rum

1. F
    Medlem · 1 386 inlägg

fredl

Medlem
    Vad jag förstår av Umeå Energis lösning är att den endast vänder sig till CATV-operatörer. Dvs om en fastighet går från t.ex. Comhem eller Telia till Umeå Energi så kopplar de på deras dekoder på fibernätet som sedan distribuerar ut kanalerna i analog form. För de kunder som vill ha digital-tv så samarbetar de med Canal Digital och då är det en box per tv som gäller. Skulle tro att deras så kallade fiberkonverter innehåller ett antal IP-TV mottagare och RF-modulatorer i ett modulärt chassi för enkel uppbyggnad.

Tomba6: Jag skickar dig ett PM vid tillfälle.

2. T
    Medlem · 176 inlägg

Tag_H

Medlem
    Mycket bättre förr, Den nya digitaltekninken är känns 10 år bakåt i tiden med användarvänligt TV nät hemma. funkar skitbra med 1 tv i en liten lägenhet, men med 6-7 apparater i hus blir det inte lika kul.

3. Q
    Medlem · Östergötland · 92 inlägg

qvirre

Medlem
    Jag tycker nog att lösningen är tekniskt bra men med kravspecen att se 7 kanaler oberoende av varandra samt betalutbudet på dessa 7 så _är_ det dyrt, det går inte att komma ifrån.

Gränssnittet mot användaren är mycket bra på de mediacenter jag använt, hela familjen använder det utan problem.

Jag skulle nog hävda att det är det billigaste alternativet, tyvärr. Om ditt krav är endast det fria-utbudet så kostar boxen endast ca 300kr. De flesta nya TV-apparater har också en box inbyggd. Om du måste ha betalutbud så kostar boxen ca 500-600kr styck. Att köra en central server med tillhörande klienter eller omvandla till analogt lär bli rejält mycket dyrare. Abbonnemanget kommer du inte ifrån hur du än gör med betalkanalerna.

Det motsvarande digitalt är en central mediaserver av valfri leverantör samt klienter vid varje TV, alternativt en box vid varje TV som du drar antennkabel till. Har svårt att se hur det skulle ändra sig i framtiden.

Med MediaPortal som mediaserver så krävs det inte 7 abbonnemang för att se alla kanaler oberoende av varandra, ett betalkort kan avkoda flera kanaler samtidigt. Hur många du behöver beror på hur de ligger i luften. Kanske krävs 2-3 stycken för 7 kanaler.

Redigerat av moderator 13 jul 2010 18:21
  4. T
    Medlem · Västra Götaland · 80 inlägg

Tomba6

Medlem
    När man beskriver anläggningen verkar den vara enormt avancerad, men det är endast ett hushåll med vardagsrum, allrum, kök samt 4 sovrum. Tycker det är bedrövligt att det ska vara så komplicerat.
    Mina önskemål är egentligen väldigt enkla.
    - vill kunna se alla sportsändningar (Viasat och CD)
    - barnen vill se Disney, Animal och tonårsserier
    - svenska standardkanalerna
    - (filmkanalerna kommer rätt långt ner på önskelistan)
    - varje TV ska kunna användas oberoende av varandra.
    Jag är beredd att ta en högre installationskostnad, men vill ha en lägre månadskostnad och framförallt ett väl fungerande system.
    .
    .
    Om man satsar på mediacentral/mediaportal, vad behöver man då för utrustningar för att det ska fungera?

5. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 449 inlägg

prototypen

Medlem
    Näpp, grannvillan har satsat på UE:s lösning och det är ett digitalt till analog (RF) system och det är fritt med flera apparater. Grannen bytte för att det blev billigare än Boxer

"Konvertern" är ett kretskort på 4x 6 cm (bara en minnesbild) sittandes inne i fibermodemet.

Protte

6. Q
    Medlem · Östergötland · 92 inlägg

qvirre

Medlem
    Tyvärr är dina önskemål inte enkla :). Jag håller helt med om att det är komplicerat men vad jag vet finns det inget sätt i dagsläget att få digital-tv på något annat sätt. Det går ju som sagt att bygga en anläggning med konvertering till analogt. Men för mig känns det som att installera direktverkande el i ett nytt hus :p.

Eftersom din önskelista innehåller krav på att se på 7 betalkanaler oberoende av varandra så finns det som sagt inget sätt att via installationskostnaden få ner månadskostnaden. De stora tv-leverantörerna har i digital-tekniken hittat ett mycket bra sätt att få ut mycket pengar på ett större hushåll. Det enda sätt som finns är ej lagligt att sälja.

Jag vidhåller nog att det lägsta totalkostnaden blir en mottagare i/vid varje TV. Den lösningen har fördelen att den är mycket robust. Sällan en box krånglar eftersom den är så genomtestad.

Det går som sagt att få ner månadskostnaden mha av MediaPortal då antalet betalkort kan minskas. Den lösningen är dock inte lika robust eftersom det beror starkt på vilken hårdvara du har samt vilken kunskapsnivå man har vad det gäller installation av mjukvaran och framförallt konfigurationen av olika codecs etc. Att göra iordning en server samt 7 klienter kommer att ta en bra antal dagar (troligtvis veckor om du inte har mycket förkunskaper). Om du har identiskt hårvara på alla klienter räcker det att fixa en och sen klona den hårddisken till de övriga, det spar ju massa tid.

Att underhålla 8 datorer är mycket jobb det också. Det blir nog alltid något som måste fixas, lagas etc. Alla som har många datorer känner nog igen sig i det. Så vill du ha en bekymerslös lösning så köp färdiga totallösningar. Bara så du inte får några falska förhoppningar om att det är snabb och lätt att ro i land ett sånt system på egen hand. När man väl är klar med konfigurationen av allt fungerar det strålande (iaf hemma hos mig).

Det som behövs är 8 datorer med prestanda för att spela upp HD-tv (om du vill kunna det vid varje TV). För att det ska bli snyggt bör klienterna ha ett HTPC (Home Theater PC) chassi som har inbyggd IR-mottagare och medföljande fjärrkontroll. Servern behöver bra med plats i lådan för att fylla på med hårddiskar och tv-kort. När du väl insett hur bra det är att spela in alla avsnitt av en serie automagiskt så fyller man snabbt hårddiskarna :).

Eftersom du bygger nytt så är det ju bra att satsa på ett Gigabit-Ethernet nätverk i huset det är det som sen används för att skicka bilden till varje TV.

Räkna med att varje burk går på 4-6 tusen beroende på vald konfiguration. Detta blir alltså 10 gånger så dyrt som att köpa en färdig box. Jag skulle nog aldrig satsa på det. I mitt fall har jag 3 TV-apparater men i de 2 andra förutom vardagsrummet så används ju det PCarna till att surfa/läxor och sånt. Så det var ingen extra kostnad, dom behövdes ju endå.

Det som kommer förutom TV-delen är ju att varje plats har tillgång till hela musikarkivet, bildarkivet, alla filmer man har lagt in på hårddiskarna etc. Så extra kostnaden ger ju också utökad funktionalitet. Riktigt skönt att ha ungarnas 50-DVD skivor inlagda på servern. Vill dom se en film så går dom bara in på barntillåtna filmer på sin burk och väljer en. Inga repiga skivor, inget krångel.

7. prototypen

prototypen

Medlem
    Sedan kan man fundera behöver man verkligen TV i 7 rum. Vi har begränsat oss till 2 TV och finns det då en 3:e vilja så går det att spela in och se sedan. Vi vill inte ha TV i barnens rum, det räcker så gott att de stänger in sig med datorn.

Tänk efter om det är så viktigt med TV.

Jag har en kompis och där är det TV i vardagsrummen, i köket, inne på kontoret, i verkstan, troligen i sovrummet OCH inne på toaletten. Det är inte så kul.

Protte

I min barndom hade vi TV. (punkt)(och svartvit)

8. T

Tomba6

Medlem
    Tack för summeringen.
    Inser också att det enklaste vore en box vid varje TV.
    Har ingen större lust att justera en massa datorer som trilskas.
    Är dock allergisk mot månadsavgifter (speciellt höga...) och vill hellre betala på en gång.

UE-spåret lever fortfarande. Några mer fakta om fabrikat etc?

Redigerat av moderator 13 jul 2010 18:23
  9. prototypen

prototypen

Medlem
    UE grejorna är något som UE tillhandahåller så något alternativ fabrikat tror jag inte du kan hitta. Sedan vet jag inte om det fungerar utanför UE:s fibernät men det kan finnas liknande lösningar i andra fibernät.

Protte

10. T

Tomba6

Medlem
    Kan väl hålla med dig om antalet TV Protte.
    Just nu är det ungarnas högsta önskan att få TV på rummet när vi ska flytta.
    Är lite inne på att köra en lightversion av kanaler och kanske kvalitet i vissa rum, men de tittar ju inte på nyheterna direkt.
    Sedan vill jag nog ha ett färdigdraget system som kan uppgraderas med tiden. Därför känns det bra med ett stjärnnät från ett centralt utrymme.

11. M
    Moderator · Västernorrland · 11 182 inlägg

Mats

Moderator
    Cardsharing diskuteras inte på Byggahus forum
    Har städat en del
    /Mats_O
    Moderator

12. yxet
    Medlem · uppsala · 495 inlägg

yxet

Medlem
    är det ingen som på ett begripligt sätt kan förklara hur det"nya"systemet funkar?????
    obs jag vet inte ens hur det analoga fungerar men men.

varför kan man inte ha en digitalmottagare med kortplats efter sin antenn och dra kabel till så många tv apparater som man önskar och som man bara gör en vanlig kanalsökning på (väldigt användbart förr oss med vhs)frid och fröjd för alla,,,,utom robert då så klart. skulle vara kul om man kan begripa varför och inte bara tycka det är dåligt
    vill bara påminna vi kan flyga till månen skratt

13. prototypen

prototypen

Medlem
    Digitalmottagaren kan bara visa en kanal åt gången mao alla får se samma kanal.
    Man kan koppla in fler digitalmottagare och då kan man se så många program som man har mottagare.
    Ska man se flera betalkanaler samtidigt så måste man ha ett programkort för varje kanal.
    Ska mamma se desperata på 5:an
    Pappa se Eurosport
    Och ena barnet Nickelodion
    Och andra Disney Channel
    så behövs 4 st kort, kostnad nästan 400 spänn i månaden (har visst blivit dyrare dessutom)

Gratiskanalerna 1,2,4,6+kunskap+barnkanalen går att se utan programkort.

När NASA skickade folk till månen hade vi 2 "gratiskanaler", nu har vi 6 st.

Protte

14. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 331 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Mig veterligen hade vi väl bara en kanal 1969 till och med ? :)
    Om det nu är ett mått på utveckling ;)

/K

15. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 331 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Alla TV apparater har en inbyggd mottagare för analog TV (annars heter det monitor - och då slipper man tom strafftullar på importen i EU :)). Så var det även på 60,70,80 talet - en TV - en mottagare (vi lämnar mer avancerad utrustning med dubbla tuners etc därhän).
    Dessutom har de nyare TV-apparaterna en inbyggd digitalmottagare - på samma sätt.

En digitalbox är egentligen bara en mottagare. Om de gamla tv apparaterna hade haft en box istället för en inbyggd "tuner" så hade problemen varit desamma.
    Så om du har en box per TV eller en nyare TV med inbyggd digitalbox spelar inte ngn roll - du ser "lådan" i det ena fallet bara.

En mottagare kan ställas in på EN kanal och omvandlar då signalerna i sladden till en TV-bild (lite förenklat).

Vill man omvandla flera olika kanaler behöver man flera tuners/mottagare.

En digitalbox med flera sådana finns, men oftast finns det bara en utgång till en TV (där en eller flera bilder kan visas på samma gång)

Så att man måste köpa en mottagare till varje TV, eller en ny TV är inte konstigt.
    Däremot är det så att man dessutom måste ha ett avkodarkort för att kunna se betalkanaler, så även om man har 7 st TV's med inbyggda mottagare/boxar så kan man bara se gratiskanalerna om man inte teckna s.k. "tvillingabbonemang".

Ovanpå detta tillkomemr s.k. IPTV - tv över bredband. Där behövs inte ngt kort, men eftersom kommunikationen, till skillnad från de andra typerna av nät (marksänt och kabeltv) är dubbelriktad så kan operatören godkänna/eller lås a en box från nätet så inget kort behövs...
    Tyvärr känner jag, i dagsläget, itne till ngn TV med inbyggd IPTV-tuner :(

/K

Redigerat 14 jul 2010 08:01
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.