14 411 läst ·
35 svar
14k läst
35 svar
TV i många rum
Sida 1 av 3
Håller på att bygga nytt hus. Något som bekymrar mig är hur jag ska bygga nätverk. Dels dator, men framförallt TV.
Kommer att få Telias fiber.
Jag vill att man i varje rum ska kunna välja sin egen tv-kanal oberoende av vad som visas i de andra rummen (ca 7 rum).
Har hittills kört med parabol (både Canal Digital HD och Viasat HD).
Finns det någon lösning som används på hotell etc?
Räknar med att bygga stjärnnät utifrån centralt placerad utrustning.
Oerhört tacksam för förslag samt innehållande namngivna produkter och fabrikat.
Kommer att få Telias fiber.
Jag vill att man i varje rum ska kunna välja sin egen tv-kanal oberoende av vad som visas i de andra rummen (ca 7 rum).
Har hittills kört med parabol (både Canal Digital HD och Viasat HD).
Finns det någon lösning som används på hotell etc?
Räknar med att bygga stjärnnät utifrån centralt placerad utrustning.
Oerhört tacksam för förslag samt innehållande namngivna produkter och fabrikat.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag har samma dilemma.
Som jag har förstått det så är det dessutom så att man inte bara kan köpa IPTV-boxar och koppla in, utan telia kommer centralt ha koll på dessa soch därmed kunna blockera så man bara kan köra en om man inte tecknar tvillingabbonemang etc . ..
Så har ngn en lösning vore det juste !
/K
Som jag har förstått det så är det dessutom så att man inte bara kan köpa IPTV-boxar och koppla in, utan telia kommer centralt ha koll på dessa soch därmed kunna blockera så man bara kan köra en om man inte tecknar tvillingabbonemang etc . ..
Så har ngn en lösning vore det juste !
/K
Jag kör en centralt placerad server (PC) som kör ut kanaler till de klienter som vill se på tv via LAN. Då är det bara att fylla på med tv-kort i servern vartefter behovet av flera kanaler dyker upp. Själv kör jag Boxer (DVB-T) och bara gratisutbudet. Med två tv-kort kan jag visa 8 kanaler oberoende av varandra på valfri klient (4 kanaler per MUX). Servern sköter även om inspelningar, nedladdning av programguide osv. Även boxers betalutbud fungerar men jag tycker inte det är värt pengarna. Vad det gäller att använda detta med parabol så behöver du nog göra lite efterforskningar, har hört att bolagen är kinkiga med att inte använda leverantörens original-box etc.
Både server och klient kör MediaPortal, www.team-mediaportal.com
Både server och klient kör MediaPortal, www.team-mediaportal.com
Det är kanske något sådant jag har tänkt mig. Är det du kallar klienter en dator vid varje plats?
Jag vill helst kunna stoppa antennkabeln till TV`n direkt i vägguttaget.
Tror inte jag förstått hur en digitalmottagare fungerar. Om antennkabeln från parabolen går in i boxen så kodas sändningen och endast en kanal skickas vidare till TV´n. Finns det inga boxar som skickar ut flera kanaler (eller frekvenser) som sedan TV´n hittar genom en kanalsökning?
Jag vill helst kunna stoppa antennkabeln till TV`n direkt i vägguttaget.
Tror inte jag förstått hur en digitalmottagare fungerar. Om antennkabeln från parabolen går in i boxen så kodas sändningen och endast en kanal skickas vidare till TV´n. Finns det inga boxar som skickar ut flera kanaler (eller frekvenser) som sedan TV´n hittar genom en kanalsökning?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det korta svaret: Nej.Tomba6 skrev:
Det är förstås inte hela sanningen, tex har ibland bostadsrättsföreningar eller samfälligheter utrustning som kan ta in en signal och sedan distribuera den via koaxnätet på de frekvenser en vanlig TV söker på (VHF/UHF).
Du kanske kan se om sådan gammal utrustning finsn att få tag på ? Den borde ju utkasseras vid det här laget...
/K
ja det är en PC som kör klienten på varje plats. Vill du verkligen köra det analogt i en antennkabel till varje TV? Isåfall behöver du nån burk som avkodar ALLA kanaler du kan ta in med din parabol och skickar detta analogt över din koaxialkabel (om detta finns så lär den vara rätt dyr). Det känns också lite stenålderTomba6 skrev:
Om du vill köra med antennsladd så är det väl lättast att köra en digital-box vid varje TV, dom kostar inte så mycket, värre är det om du vill ha betalkanaler till varje TV, 7 tvillingabonnemang blir inte billigt.
Du kommer att tappa en hel del bildkvalité på vissa kanaler om du väljer att avkoda och distribuera signalen analogt (förutsatt att det är platt-tv med 1280x720 eller högre i upplösning som gäller). Man kan lösa det ren praktiskt genom att köpa en mottagare för varje kanal tillsammans med en RF-modulator som konverterar komposit-signalen till analog RF. Är man kräsen och vill ha stereoljud så blir det lite meck, men det går också att lösa.
Om du inte vill ha en parabolmottagare vid varje tv (eller stationerade i ditt mediarum om du istället dra ett hdmi-nät eller använder dig av någon av de lösningar som finns för att distribuera hdmi över t.ex. Cat 6+ kabel), så är nog den smidigaste lösningen för dig (när allt väl är installerat och klart) att använda dig av en tv-server som kör dvb-link. Utöver det väljer du antingen klienter som kör Windows Media Center (Finns i Windows 7 premium och uppåt) eller en extender (kan evt gå att få tag i Linksys DMA2100, eller varför inte den nya tysta xboxen som lanserades för någon vecka sedan). Sedan bestyckar du tv-servern med rätt sorts dvb-s2 kort kanske två per operatör, en kortläsare för varje operatör tillsammans med ditt abonnemangskort. Är du inte väldigt teknikkunnig så är det förmodligen lönt att anlita ett proffs som har gjort liknande installationer förut, de är dock inte helt enkla att hitta, se till att begära referenser.
Det här är allt hjärnan orkade leverera i värmen.
Om du inte vill ha en parabolmottagare vid varje tv (eller stationerade i ditt mediarum om du istället dra ett hdmi-nät eller använder dig av någon av de lösningar som finns för att distribuera hdmi över t.ex. Cat 6+ kabel), så är nog den smidigaste lösningen för dig (när allt väl är installerat och klart) att använda dig av en tv-server som kör dvb-link. Utöver det väljer du antingen klienter som kör Windows Media Center (Finns i Windows 7 premium och uppåt) eller en extender (kan evt gå att få tag i Linksys DMA2100, eller varför inte den nya tysta xboxen som lanserades för någon vecka sedan). Sedan bestyckar du tv-servern med rätt sorts dvb-s2 kort kanske två per operatör, en kortläsare för varje operatör tillsammans med ditt abonnemangskort. Är du inte väldigt teknikkunnig så är det förmodligen lönt att anlita ett proffs som har gjort liknande installationer förut, de är dock inte helt enkla att hitta, se till att begära referenser.
Det här är allt hjärnan orkade leverera i värmen.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Umeå Energi säljer TV via fiber, i fibermodemet sitter ett litet kretskort som avkodar det digitala och skickar ut det som analog RF TV, alla kanaler på en gång så det fungerar som ett gammalt hederligt kabelTV nät och det går att köra många TV samtidigt på olika kanaler.
https://www.umeaenergi.se/Bredband/Privat/Kabel-TV.ept
Protte
https://www.umeaenergi.se/Bredband/Privat/Kabel-TV.ept
Protte
Kul att så många intresserat sig för frågan.
Känslan är att det inte finns någon lösning som känns riktigt bra.
- Alla i hushållet ska enkelt kunna hantera handhavandet.
- En box vid varje TV är knappast försvarbart ekonomiskt.
Umeå Energis lösning tyder ju på att det kan gå, men jag vill helst ha digitala signaler.
Finns det inget motsvarande digitalt?
Fredl, dina lösningar är också intressenta. Vilka prylar och kostnader pratar vi om?
Det finns inga fristående distributörer/nätverk där man kan ansluta sig och få de kanalerna man egentligen bara vill se? (skicka ett PM)
Alternativt abonnemang med flera kort utan några större kostnader.
Känslan är att det inte finns någon lösning som känns riktigt bra.
- Alla i hushållet ska enkelt kunna hantera handhavandet.
- En box vid varje TV är knappast försvarbart ekonomiskt.
Umeå Energis lösning tyder ju på att det kan gå, men jag vill helst ha digitala signaler.
Finns det inget motsvarande digitalt?
Fredl, dina lösningar är också intressenta. Vilka prylar och kostnader pratar vi om?
Det finns inga fristående distributörer/nätverk där man kan ansluta sig och få de kanalerna man egentligen bara vill se? (skicka ett PM)
Alternativt abonnemang med flera kort utan några större kostnader.
Jag var själv inne på samma frågeställning och kunde inte fatta att detta inte var löst. Hur svårt kan det vara med en centralenhet och digital distribution till skärmarna (TV) som själva väljer kanal. Men jag hittade ingen bra lösning. Jag satsade istället på ett cat "7" sjärnnätverk där jag via mediacentralen kopplar vidare digital-tv signalen till olika uttag, tyvärr måste man ha boxerkort i TV'n för att ta emot betalkanaler, och är det satellit är det coax som gäller.
Men jag tror att inom en 5-års period så kommer det lösningar där man likt ett inlägg ovan har allt centralt och använder tv som skärm och mediaspelare, fast mycket mer konsumentvänligt.
Mitt råd är att satsa på bra nätverksprestanda (för framtiden) och kompletera med coax för satellit för dagens behov, tyvärr finns det inga lagliga sätt att komma runt extrakort och ev. extra boxar, men idag har många tv och spelkonsoler mediaspelare inbyggt så det finns en hel del kul att leka med så länge.
Men jag tror att inom en 5-års period så kommer det lösningar där man likt ett inlägg ovan har allt centralt och använder tv som skärm och mediaspelare, fast mycket mer konsumentvänligt.
Mitt råd är att satsa på bra nätverksprestanda (för framtiden) och kompletera med coax för satellit för dagens behov, tyvärr finns det inga lagliga sätt att komma runt extrakort och ev. extra boxar, men idag har många tv och spelkonsoler mediaspelare inbyggt så det finns en hel del kul att leka med så länge.
jag har 5 st tv apparater lika många boxar (för boxer)ny antenn pga nya digitala signalerna+nya kablar och kopplingsdosor. betalar för 4 boxerkort
+tv licens"så klart"jag vet inte vad ni tycker men är det inte läge för DET VAR BÄTTRE FÖRR.
+tv licens"så klart"jag vet inte vad ni tycker men är det inte läge för DET VAR BÄTTRE FÖRR.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Helt klart är att utvecklingen, iaf tillfälligt, går bakåt...
Det man skulle vilja ha är ju ett digitalt distributionsnät, med konverterar inuti TVn.
Dvs man koppar TV'n till ett uttag, alt. trådlöst, och väljer sedan kanaler med fjärren oavsett vad ngn annan tittar på...
Jag har numer IPTV - dvs TV via fiberlan, och där är ju tekniken enkel - bara att koppla ett ethernet eller tom WLAN och köra.
MEN då verkar istället distributörerna ha gått in och spärrat så att boxarna (som lika gärna kunde vara en TV) måste vara "godkända"...
/K
Det man skulle vilja ha är ju ett digitalt distributionsnät, med konverterar inuti TVn.
Dvs man koppar TV'n till ett uttag, alt. trådlöst, och väljer sedan kanaler med fjärren oavsett vad ngn annan tittar på...
Jag har numer IPTV - dvs TV via fiberlan, och där är ju tekniken enkel - bara att koppla ett ethernet eller tom WLAN och köra.
MEN då verkar istället distributörerna ha gått in och spärrat så att boxarna (som lika gärna kunde vara en TV) måste vara "godkända"...
/K