Dvs som svensk nyhet är det kuriosa.

Tänkolog skrev:
Intressant fråga. Eftersom det som skrivs på internet kan granskas och jämföras tämligen enkelt och det blir en diskussion om vad som skrivs, så är det enklare att komma närmare sanningen än när man läser olika dagstidningar och konstaterar att alla har texten från TT eller i alla fall trycker samma version av en händelse, alternativt inte trycker sådant som kommit fram andra vägar.
Men nu finns ju de traditionella tidningarna även de på internet, alltså spelar det ingen roll om informationen skrivs på Aftonbladet.se eller nån "friare" nyhetssida. Oavsett var den skrivs så kan den diskuteras.

Man får ju inte glömma att en inte oförsvarlig andel av de "fria" nyhetssidorna inte alls är särskilt fria utan har en underliggande (oftast politisk) agenda.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nej det gjorde hon inte, hon tänjde på sanningen för att över huvud taget kunna få ihop en Europeisk arresteringsorder, sedan har hon brutit mot reglerna genom att inte driva utredningen framåt, utan bara suttit och rullat tummarna. Detta har nu resulterat i en andra JO-anmälan mot henne. Så jo, hon (och därmed Sverige) bär ansvaret för att kostnaderna dragit iväg och att 70 miljoner svenska skattekronor riskerar att spenderas helt i onödan. Men för att hålla oss någorlunda till ämnet så har inte heller SVT tagit upp detta som den nyhet det är. ;-)

Det blir säkert en nyhet i Sverige om Baronessan visar sig ha någon laglig grund för att vi ska betala. Fram till dess är det bara en massa löst tyckande.

Skulle dock passa bra i Aftonbladet. Faktiskt.

Vad har Assange med avgiften för att få titta på TV, och nu mera tydligen även dator, i Sverige ?
Trådens ämne är:
TV-avgift upp i Högsta förvaltningsrätten.

På vilket sätt har de sista inläggen bäring på ämnet "TV-avgift" ?

Det uppstod nog ett sidospår när jag drog en parallell mellan SVT's oförmåga att hantera ett paradigmskifte med gammelmedia och film/musikindustrins, men i båda fallen förändras konsumtionsmönstren och innehållsleverantörerna måste finna andra vägar till existensberättigande och inkomst för överlevnad. Detta har väl knappast någon av aktörerna skött på ett bra sätt? I det första fallet vantolkar man lagen och i det senare har vi sett exempel på "beställningslagstiftning" som lett till "privatpolis" och en definiering av en stor del av befolkningen som brottslingar.

Tänkolog skrev:
Detta har nu resulterat i en andra JO-anmälan mot henne.
Att nån blivit anmäld betyder inte att denne har gjort fel.

Nerre skrev:
Att nån blivit anmäld betyder inte att denne har gjort fel.
N.b. Det är inte jag som håller tråden från ämnet när jag svarar på Nerre's påstående.
Korrekt, men när anmälan görs av en pensionerad domare som är docent i folkrätt och civilrätt så bedömer jag att sannolikheten att Överåklagaren faktiskt begått fel är större än om du, eller åtminstone jag, gjorde det. Dessutom konstaterar ju anmälaren att skälet till att JO inte tog upp ärendet förra gången anmälan gjordes, att åklagaren fortfarande utredde fallet, nu konstateras vara borta då utredningen i princip stått still i två år. http://fb.me/1kGImzJPk

Det sjukaste är att man måste betala om man har jobbdator hemma

edit: Hela grejen med att betala TV-licens för dator är sjukt men ovan är sjukast av det sjuka i frågan :D

Det sjukaste är om du är egenföretagare och har jobbdator på firman hemma, då tycker radiotjänst att du ska betala TVÅ licenser, en ska företaget betala för att det äger datorn, sedan ska du betala en avgift till personligen för att den står i din bostad...

D09
Eller om du som skolelev får en "lånedator/iPad "

Nur börjar det röra på sig:
Frågan om radio- och TV-avgift för datorer har föredragits
[2014-05-16] Högsta förvaltningsdomstolen

I går föredrogs frågan om innehav av dator med internetuppkoppling är att anse som innehav av TV-mottagare och därmed föranleder skyldighet att betala radio- och TV-avgift. Nu vidtar överläggningar i målet. När domen meddelas publiceras den på domstolens webbplats under Nyheter.
Omnämns här
http://www.friatider.se/svensk-datorskatt-i-h-gsta-instans

Så nu håller vi tummarna för cocuyo och alla andra som tycker att en TV är en TV är en TV :thumbup:

• Gilla
BMW fahrer
  • Laddar…
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
Ja, ta mig tusan.. DN säger samma sak.

Smart av SR/SVT att göra sig till ett av Sveriges mest hatade bolag. :mad:

Grattis!
Väl kämpat!

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.