8 050 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Tv antenn problem
Hej!
Jag bor cirka 1 mil från sändaren (Halmstad) men har haft ständiga problem med antenneriet sen jag flyttade hit för ett år sedan.
Från början satt det en Biltemaantenn på vinden, uppsatt av förra ägaren. Detta resulterade i risig mottagning på alla kanaler utom 4:an. Jag gjorde ett ryck och satte upp den på taket i ett gavelfäste istället, detta resulterade i samma problem. Svordomarna haglade över biltema och tv:n kastades ut.
Tog tag i problemet nu och köpte en antenn på jula, en holländsk som jag tyckte såg bra ut jämfört med de andra billighets antennerna. Inbyggd antennförstärkare, bra frekvensområde. Fick in 1:an och 2:an utan problem (bra mottagning på kanal 21) men tv4 (kanal28) är helt död. Visar kanske 90% signal på kanal 21 och 8% på kanal 28
Jag har provat två digitalboxar, bytt koaxialkabeln, Provat rikta mot två olika master.
Blir snart galen på möget!
Ska jag försöka reklamera jula antennen och köpa en Televés?
Tips mottages!
Har tät skog runt huset, alla riktningar
Jag bor cirka 1 mil från sändaren (Halmstad) men har haft ständiga problem med antenneriet sen jag flyttade hit för ett år sedan.
Från början satt det en Biltemaantenn på vinden, uppsatt av förra ägaren. Detta resulterade i risig mottagning på alla kanaler utom 4:an. Jag gjorde ett ryck och satte upp den på taket i ett gavelfäste istället, detta resulterade i samma problem. Svordomarna haglade över biltema och tv:n kastades ut.
Tog tag i problemet nu och köpte en antenn på jula, en holländsk som jag tyckte såg bra ut jämfört med de andra billighets antennerna. Inbyggd antennförstärkare, bra frekvensområde. Fick in 1:an och 2:an utan problem (bra mottagning på kanal 21) men tv4 (kanal28) är helt död. Visar kanske 90% signal på kanal 21 och 8% på kanal 28
Jag har provat två digitalboxar, bytt koaxialkabeln, Provat rikta mot två olika master.
Tips mottages!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Det är inte så att du har köpt en aktiv antenn som behöver spänning för att den ska fungera? I så fall så kanske du tar in K21 på bara kabeln. Om du kan skicka spänning från din box, och förutsatt att det inte sitter ngt uttag mellan boxen och antennen, så prova att aktivera spänningen. Länka gärna också till vilken antenn du har köpt.
Jo, spänningen är aktiverad. Men jag måste säga att jag märker ingen större skillnad ifall den är av eller på.
Julas hemsida är nere för tillfället, men jag hittade storebror till min antenn här, min är lite kortare. Konstigt att jag inte hittar något om den på tillverkarens hemsida funke.nl
http://www.dustinhome.se/funke-uhf-vhf-aktiv-dig-antenn-40el/product/5010588136
Julas hemsida är nere för tillfället, men jag hittade storebror till min antenn här, min är lite kortare. Konstigt att jag inte hittar något om den på tillverkarens hemsida funke.nl
http://www.dustinhome.se/funke-uhf-vhf-aktiv-dig-antenn-40el/product/5010588136
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Kolla så att det inte sitter något mellan boxen och antennen son hindrar spänningen från att nå antennen, tex ett uttag eller en fördelare.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 325 inlägg
Då verkar det som att det är något knas med antennen. Aktiva antenner är, enligt min erfarenhet, sämre. Eftersom du bor bara en mil från sändaren skulle jag satsa på en passiv antenn, typ den här:
http://www.jula.se/digitalantenn-928039
Eller den här:
http://www.jula.se/digitalantenn-928040
Dels så är det lättare att bygga ut systemet i framtiden, då man ej behöver bry sig om att spänningen ska komma fram, dels så är passiva antenner tåligare. Det går att komplettera med förstärkare i efterhand om du skulle vilja bygga ut systemet, eller om signalen mot förmodan inte skulle räcka till.
http://www.jula.se/digitalantenn-928039
Eller den här:
http://www.jula.se/digitalantenn-928040
Dels så är det lättare att bygga ut systemet i framtiden, då man ej behöver bry sig om att spänningen ska komma fram, dels så är passiva antenner tåligare. Det går att komplettera med förstärkare i efterhand om du skulle vilja bygga ut systemet, eller om signalen mot förmodan inte skulle räcka till.
Till landet i Norrtälje så har vi en sk. "roslagsantenn" - vanlig passiv antenn med extern förstärkare. Mottagningen är lite si å så där ute å det funkar inte med vilken antenn som helst.
Vi har en antenn samt en antennförstärkare. Man kan justera späningen på denna då det ibland inte bara är å mata 5v, för oss va nån annan späning lite bättre. Kommer ej ihåg men den va lägre iaf.
Ring eller maila digitalTVexperten, de verkar veta vad de håller på med.
Vi har en antenn samt en antennförstärkare. Man kan justera späningen på denna då det ibland inte bara är å mata 5v, för oss va nån annan späning lite bättre. Kommer ej ihåg men den va lägre iaf.
Ring eller maila digitalTVexperten, de verkar veta vad de håller på med.
Tycker du skall prova en Televes DAT-75, den ger 19 dB och går att komplettera med förstärkare(lågbrusig), bara att klicka in i antennen.
Antennen klarar visserligen inte VHF men jag vet inte om det är aktuellt i ditt område.
Hjälper inte den antennen så är det bara och köra parabol
Känner ingen dom här "Funke" antennerna, samma skit som Clas säljer, rostar sönder efter några år.
Antennen klarar visserligen inte VHF men jag vet inte om det är aktuellt i ditt område.
Hjälper inte den antennen så är det bara och köra parabol
Känner ingen dom här "Funke" antennerna, samma skit som Clas säljer, rostar sönder efter några år.
Siktar du på rätt sändare? Det finns två st i Halmstad. Misstänker att den i hamen är väldigt svag.
http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/
http://www.teracom.se/Sandarinformation/Hitta_ratt_tv_mast/
köp en sk gitterantenn och prova med.
Den borde hjälpa dig lite på vägen.
Antennen du har är en sk riktantenn som skall riktas emot masten. Och du säger att du har massa tät skog som ställer till det.
Gitterantennen har en större öppningsvinkel, vilket gör att den inte är lika känslig, och den kan hjälpa till att ta in bättre mottagning.
annars kan du ju fråga "säljarna" på jula om råd ;-)
Den borde hjälpa dig lite på vägen.
Antennen du har är en sk riktantenn som skall riktas emot masten. Och du säger att du har massa tät skog som ställer till det.
Gitterantennen har en större öppningsvinkel, vilket gör att den inte är lika känslig, och den kan hjälpa till att ta in bättre mottagning.
annars kan du ju fråga "säljarna" på jula om råd ;-)
Tack för alla svar! Jag ska riva ner antennen idag och åka till jula och se om den går att reklamera. Antagligen kommer dom väl skylla på att den är felmonterad.
Kopplade förövrigt en bit hönsnät till koaxen och kastade upp på taket och fick bättre mottagning än Jula-antennen.
Kanske ska ta med "min" antenn och säga att den utklassar deras d^_^b
Koaxen är helskärmad
Kopplade förövrigt en bit hönsnät till koaxen och kastade upp på taket och fick bättre mottagning än Jula-antennen.
Kanske ska ta med "min" antenn och säga att den utklassar deras d^_^b
Koaxen är helskärmad
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Zwepp,
jag bor också i södra Halland, 23 km från sändaren i Oskarström.
Har en antenn från Kjell & Co, en televe utan förstärkare, som ligger på vindsgolvet under betongpannorna.
Bilden är utmärkt på alla fria kanaler TV1, TV2, TV4 och TV6.
Varför köper du elektronik på Jula?
Där skall man köpa spadar och jordbruksgrejer. Elektronik köper man hos Kjell & Co.
Hoppas att du får ordning på det!
Annars finns det roligare saker att göra än att titta på TV. Skål!
//KoW
jag bor också i södra Halland, 23 km från sändaren i Oskarström.
Har en antenn från Kjell & Co, en televe utan förstärkare, som ligger på vindsgolvet under betongpannorna.
Bilden är utmärkt på alla fria kanaler TV1, TV2, TV4 och TV6.
Varför köper du elektronik på Jula?
Där skall man köpa spadar och jordbruksgrejer. Elektronik köper man hos Kjell & Co.
Hoppas att du får ordning på det!
Annars finns det roligare saker att göra än att titta på TV. Skål!
//KoW
Vet inte vad det är för kvalitet på julas antenner......zwepp skrev:Hej!
Tips mottages!
Men eftersom du bor bara en mil från antenn ska du ha en antenn med större öppningsvinkel t.ex Gitter och Televes är ett bra val
Klicka här för att svara