Jag är på jakt efter gammalt/gammaldags kakel som turkos-grönt. Kaklet var populärt på 40-talet (+/-) och tillverkades av bl a Uppsala Ekeby. Säkerligen har andra tillverkar även haft liknade i sortimentet.
Vad jag undrar är om nå´n vet om några "replikor", eller om det är någon med mycket tålamod som har plockat ner sådant kakel i helt skick (om ens möjligt)?
Vad jag undrar är om nå´n vet om några "replikor", eller om det är någon med mycket tålamod som har plockat ner sådant kakel i helt skick (om ens möjligt)?
Nu vet jag inte exakt hur ditt turkos-gröna kakel från Uppsala-Ekeby ser ut, men jag såg att Magasin 3 i Bromma hade orginal tvålkopp för inmurning samt även gamla men oanvända kakelplattor från Gustavsberg från den tiden.
Det kaklet var iof. turkosspräckligt (mycket snyggt) så antagligen är det inte det du är ute efter, men man kan ju alltid ringa och fråga, de kan ju ev. ha andra typer av kakel liggande från den tiden
Tel.nr 08-264060
http://www.magasin3bromma.com/
MVH/Christina.
Det kaklet var iof. turkosspräckligt (mycket snyggt) så antagligen är det inte det du är ute efter, men man kan ju alltid ringa och fråga, de kan ju ev. ha andra typer av kakel liggande från den tiden
Tel.nr 08-264060
http://www.magasin3bromma.com/
MVH/Christina.
@sweli Färgen/nyansen är ungefär nå´t i stil med din bild. Dock så är det kaklet jag funderar över, lite mer "ojämnt" i färgen. Jag tror även själva kakelplattan är lite "ojämn/handgjord/hamrad" och glasyren därför har lite "liv" p g a hur den flytit ut. Svårt att beskriva...
@byggimpert Jag såg en bild på den gamla Gustavsbergs tvålkoppen och det är nå´t i stil med den, även om just den kanske var mer spräcklig, som jag tänkt mig.
By the way... Går det överhuvudtaget att plocka ner kakel så pass helt att det går att använda igen?
@byggimpert Jag såg en bild på den gamla Gustavsbergs tvålkoppen och det är nå´t i stil med den, även om just den kanske var mer spräcklig, som jag tänkt mig.
By the way... Går det överhuvudtaget att plocka ner kakel så pass helt att det går att använda igen?
Beror väl till stor del på hur bra eller dåligt det är fastsatt, det är väl bara att hoppas att det sitter med en klutt i varje hörn, fast det kakel som sattes fast på det viset på 40-talet kanske redan har ramlat ner till dags datowedin skrev:
//Christina.
Nu tar jag en vild chans, eftersom detta inlägg är många år gammalt, men vi har faktiskt handgjorda turkosa (spräckliga) kakelplattor från UE, som vi tog ned när vi renovrerade badrummet för länge sedan. De har legat i lådor i källaren men nu funderar vi på att flytta och tänker inte släpa med dem, så vi försöker hitta ett hem för dem, alternativt kasta, men det känns lite trist också.
Har ungefär 70 plattor, de är ju av varierande kvalitet, lite kantstötta, och behöver rengöras, men om man vekligen vill ha ett genuint gammalt unikt kakel så kan de kanske komma till nytta. Alla är ju dessutom lite olika, vilket höjer charmen.
Som sagt, det var ju evigheter sedan du frågade, och är säkert inte intresserad längre, men kanske någon annan på forumet? Annars får jag väl prova på blocket...
M.v.h.
hojo
Har ungefär 70 plattor, de är ju av varierande kvalitet, lite kantstötta, och behöver rengöras, men om man vekligen vill ha ett genuint gammalt unikt kakel så kan de kanske komma till nytta. Alla är ju dessutom lite olika, vilket höjer charmen.
Som sagt, det var ju evigheter sedan du frågade, och är säkert inte intresserad längre, men kanske någon annan på forumet? Annars får jag väl prova på blocket...
M.v.h.
hojo
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Jag är intresserad av att köpa kaklet! Finns det kvar? Var någonstans i Sverige finns det? Jag bor själv i Uppsala.
Mvh
/ Designentusiasten
Mvh
/ Designentusiasten
Det var väl också.sjutton, en dag för sent!. De åkte på tippen igår, Håller på att flytta och hade ingen lust att släpa med mig gammalt kakel. Och vi bor strax norr om Uppsala, för att strö salt i såret.Designentusiasten skrev:
//H.
Vad typiskt.
Nu är det ytterligare mycket senare men jag har precis rivit ett badrum från -46 med just det kaklet. Var oerhört svårt att få loss det utan att ha sönder men har i alla fall ett drygt hundratal plattor mer eller mindre hela.
Om någon mot förmodan är intresserad finns de i Uppsala.
Om någon mot förmodan är intresserad finns de i Uppsala.