Hej!

Vi håller på att renovera en 70-tals villa i rött tegel och blivit intresserade av tunnputs. Vi vill åt en grå/mörkgrå yta där man kan ana teglet igenom.

Vi förstår att genom att behandla fasaden så kommer den kräva mer arbete än en tegelfasad.

Efter tunnpusts guiden på GDS så skulle vi vilja prova, vi har en bit mur som ändå ska rivas så vi tänkte prova på den.
https://gds.se/hus/fasad/fasad-putsa-huset-med-tunnputs

Men vilket material (tunnputs) kan man använda? Det verkar inte finnas någon produkt som heter tunnputs.
Är tex detta tunnputs; https://www.bauhaus.se/tunnfogsbruk-20kg-sack?

N
Använd istället fint kalkbruk eller fint kc bruk 1 mm c bruk. Förvattna ordentligt innan bara.
Dra inte på tunnputs på tegel, va bland det dummaste jag hört.
Du kan dra på tunt med allt annat bruk då du får fäste pga att det är tegel.

• Gilla
oscrug
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Använd istället fint kalkbruk eller fint kc bruk 1 mm c bruk. Förvattna ordentligt innan bara.
Dra inte på tunnputs på tegel, va bland det dummaste jag hört.
Du kan dra på tunt med allt annat bruk då du får fäste pga att det är tegel.
Tack för svar! Jag tror dig, men varför det det så dumt med tunnputs? Onödigt dyrt? Dålig produkt? Svårjobbat?

Varför är kc bruk 1 mm c bruk rätt?

C
O oscrug skrev:
Det verkar inte finnas någon produkt som heter tunnputs.
Jag skulle vilja påstå att tunnputs i sammanhanget avser utförandet snarare än materialet, och att det kan finnas flera olika material som kan komma ifråga.
J-ligt snyggt är det iallafall... :)

• Gilla
oscrug
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag skulle vilja påstå att tunnputs i sammanhanget avser utförandet snarare än materialet, och att det kan finnas flera olika material som kan komma ifråga.
J-ligt snyggt är det iallafall... :)
Tack för tydliggörande, har du eller någon tips på material som finns att köpa på tex bauhaus? Finns det i olika färger eller är det att måla utanpå som gäller?

Jag fann en tråd om slammning som verkar likna lite..
https://www.byggahus.se/forum/threads/slamma-om-tegel-och-mala-om-fasaden.200937/

Det är ungefär sådan här färg vi vill komma till. Några tips?
Mörkgrå slammad tegelvägg som exempel på färgval i byggdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N
Du visar en bild på en svart murad tegelvägg som inte är slammad alls, och ingen tunnputs på heller. Förstår inte riktigt frågan i tråden, eller så har jag scrollat för fort.

• Gilla
oscrug
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Du visar en bild på en svart murad tegelvägg som inte är slammad alls, och ingen tunnputs på heller. Förstår inte riktigt frågan i tråden, eller så har jag scrollat för fort.
Jag har inte förstått skillnaden mellan slammad och tunnputsad... om någon vet så skriv gärna.

Det är denna färgen vi vill komma till, dvs mörkgrå/antracit. Finns det bruk i typ sådan nyans som kan användas för slammning eller tunnputsning?

N
Nja, man kan väl beställa bruk i alla möjliga kulörer. Har dock aldrig sett svart.
Men köper du ett vitt bruk kan du ju själv pigmentera det med nitor oxid svart 318.
Går ju såklart även att pigmentera vanligt bruk, men va inte blyg med pigmentet.
När det torkar så ljusnar det mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.