Behöver dra fram ett nytt avloppsrör i källaren enligt skissen (blått streck)
På vägen kommer jag behöva tunnla 2 st källarväggar (rött streck)
Vid den ena källarväggen mot pannrummet finns det en befintlig golvbrunn nära väggen som ska bytas (gul prick)
På andra sidan den väggen tänker jag komplettera med en golvbrunn (gul prick igen)
Det blir alltså en del brötande och grävande i nära anslutning till just den väggen.
För övrigt tänkte jag såga en 40-50cm bred grav där röret ska läggas ner.
Och då till frågeställningen;
Kan man anta att denna operationen påverkar ev. bärighet - är någon av väggarna kritiskt bärande?
Eller är det bara att köra på oavsett? Ska ju liksom inte gräva ut precis hela källaren och riva väggar.
Lite kompletterande info;
Huset är byggt 1957, väggar av betonghålsten och plattan är cirka 10-15 cm tjock.
Tacksam för alla inputs!
På vägen kommer jag behöva tunnla 2 st källarväggar (rött streck)
Vid den ena källarväggen mot pannrummet finns det en befintlig golvbrunn nära väggen som ska bytas (gul prick)
På andra sidan den väggen tänker jag komplettera med en golvbrunn (gul prick igen)
Det blir alltså en del brötande och grävande i nära anslutning till just den väggen.
För övrigt tänkte jag såga en 40-50cm bred grav där röret ska läggas ner.
Och då till frågeställningen;
Kan man anta att denna operationen påverkar ev. bärighet - är någon av väggarna kritiskt bärande?
Eller är det bara att köra på oavsett? Ska ju liksom inte gräva ut precis hela källaren och riva väggar.
Lite kompletterande info;
Huset är byggt 1957, väggar av betonghålsten och plattan är cirka 10-15 cm tjock.
Tacksam för alla inputs!
Det är inga problem att gräva under väggarna i normalfallet inte heller att såga i betonggolvet bara du dubbar och armerar när du gjuter igen..
Sedan kan det finnas överraskningar under plattan såsom berg och stora stenar men det är bara blod svett och tårar som kommer av det innan du är klar..
Sedan kan det finnas överraskningar under plattan såsom berg och stora stenar men det är bara blod svett och tårar som kommer av det innan du är klar..
Jo det är blod svett och tårar del 2 som kommer nu (resten av källarens avlopp)J Jansson69 skrev:
Bytte inkommande för ett par år sedan. Men då va inga väggar inblandade.
Tror ni det går att trä ett 110 rör genom befintligt betongrör?
Isåfall behöver jag ju bara kapa/bila/gräva i början och slutet.
Och sen en annan oklarhet är ju inkommande el...
Hur djupt brukar den ligga? Finns det risk för att man snittar den med betongsågen?
Isåfall behöver jag ju bara kapa/bila/gräva i början och slutet.
Och sen en annan oklarhet är ju inkommande el...
Hur djupt brukar den ligga? Finns det risk för att man snittar den med betongsågen?
Om det är helt rakt och dimensionen på betongröret finns så kan det ju fungera, kanske kan man gräva på båda sidor och dra ut betongröret har man tur så rasar det inte så mycket..
Elen är omöjlig att säga något om men el kan man ju detektera och märka ut vart den går och på detta sätt minimera riskerna..
Elen är omöjlig att säga något om men el kan man ju detektera och märka ut vart den går och på detta sätt minimera riskerna..
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 029 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 029 inlägg
Vad skulle det finnas för anledning för inkommande el att ligga under husets källargolv? Fått för mig att det normala är att den kommer in genom väggen i källaren och inte ligger alls lika djupt som vatten och avlopp.
Finns tyvärr sådana lösningar. Vi hade det i vårt förra hus (Myresjö 1962).Magnus E K skrev:
Hela kvarteret med liknande hus hade elserviserna in under källargolvet.
Idiotiskt är bara förnamnet.
Klicka här för att svara