Hej, är på jakt efter takarmturer, helst led, som bygger lite på höjden för installation i ett snickarrum i källaren. God arbetsbelysning alltså. Förvånad över att det verkar vara så svårt att hitta. Är man hänvisad till traditionella lysrör år 2016? :confused:

Tack för svaren!

Tycker paneler fortfarande verkar dyra, och speciellt när det är mycket svårt att veta innan hur bra det blir. Läst rekommendationer om allt mellan 50 och 1000 lumen per m2 :rolleyes:

Beställde två av dessa till lilla rummet på typ 12 m2: https://ledsale.se/komplett-led-lysror-med-armatur-t8-60cm-9w.html

Men jag kan ju avbeställa. "Kapslade armaturer" för snickeri, menar du dammskyddsklassningen, (första siffran i IP-beteckningen) Typ IP5X och över? Vattenskydd borde vara mindre relevant.

Redigerat:
Vilken klassning du behöver beror lite på vilken verksamhet du ska ha i rummet, jag skulle i ett "hobbysnickeri" ha MINST IP 4x (vilket i praktiken innebär IP44) och temperaturklassade armaturer. Ska du hålla på med snickeri i lite större omfattning stiger kraven.

Tack, jag testar 2st 20-wattare (alt. 2 st 2x9w) av typen Malmbergs Cosmos i första länken.

4000K tror jag på i hobbyrum. Sen har jag ingen aning om vad skillnaden är mellan LED-M och LED-R. Inte lyckats googla fram nåt.

2 st 20w, en som allmänljus och en över arbetsbänken borde väl bli fullt tillräckligt i ett helvitt källarrum på 12m2 och bara typ 210 i takhöjd förmodar jag.

Jag hade satsat på mer belysning.
Jag har en Zobra Z44 48w (ca 4500lm) led armatur i klk på 4m2.
Hade definitivt satsat på en sån i taket samt en över arbetsbänk. Jag har märkt att det sällan blir för mycket belysning i ett rum där man ska arbeta i. Så länge den hålls avbländad.

R_Strandberg skrev:
Jag hade satsat på mer belysning.
Jag har en Zobra Z44 48w (ca 4500lm) led armatur i klk på 4m2.
Hade definitivt satsat på en sån i taket samt en över arbetsbänk. Jag har märkt att det sällan blir för mycket belysning i ett rum där man ska arbeta i. Så länge den hålls avbländad.
Jag hann beställa två Malmbergs Cosmos 20W, opalglas. Precis som du antyder i mailet blev det för klen belysning, så jag får troligen returnera. Zobra Z44 låter intressant, men var får man tag på dem, verkar bara säljas till företag och kommuner?

Det stämmer nog att de enbart säljs till företag. Malmbergs har en motsvarighet har jag för mig som är ca 1200mm lång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.