Paul-Staffanstorp skrev:
Sant... enda nackdelen är oftast att man måste köpa en ganska stor rulle kantlist som man sen aldrig har nytta av fler ggr... ;)
Köp en 75m rulle, sen gör du som gubb-fan skulle gjort i vårt hus, tapetsera ett helt rum med resten :)

Och hittar naturligtvis, efter ett intensivt och långt letande en producent som har Hornbach som distributör.
Jag får helt enkelt låtsas att jag har köpt en bänkskiva från dem.

Oj, här går det undan.

Daniel78: Jag har (som många andra) följt ditt arbete. Jag är på gränsen mellan djupt förtvivlad för din situation och djupt avundsjuk.

Niklas_x skrev:
Daniel78: Jag har (som många andra) följt ditt arbete. Jag är på gränsen mellan djupt förtvivlad för din situation och djupt avundsjuk.
Avundsjuk har jag aldrig hört någon säga att dom varit förut ;)
Hur står det till med ordförståelsen egentligen? :)

• Gilla
Skommarn
  • Laddar…
Niklas_x skrev:
Och hittar naturligtvis, efter ett intensivt och långt letande en producent som har Hornbach som distributör.
Jag får helt enkelt låtsas att jag har köpt en bänkskiva från dem.
Så bra :), de flesta bygghandlare/järnaffärer borde kunna skaka fram några meter annars, och eftersom du inte ska ha så mycket så kanske det kvittar vad meter-priset blir :)

Avundsjuk, lite på samma sätt som på de som gör lumpen. Jävla massa historier, fruktansvärt under tiden, men samtidigt väldigt givande efteråt. (I ditt fall efter att ha gjort saker rätt.)

Men som sagt - andra halvan är mer ångestfylld...

Niklas_x skrev:
Avundsjuk, lite på samma sätt som på de som gör lumpen. Jävla massa historier, fruktansvärt under tiden, men samtidigt väldigt givande efteråt. (I ditt fall efter att ha gjort saker rätt.)

Men som sagt - andra halvan är mer ångestfylld...
Hehe, okej, tror jag förstår, men du är fortfarande den första som sagt att han varit avundsjuk ;)

Visst är det givande när man äntligen kan flytta in möblerna i ett "nytt" rum, men samtidigt extremt frustrerande att det tar så lång tid.. allt tar 10 gånger längre tid än vad det hade gjort att bygga helt nytt..

Nu håller jag på att röja upp det sista efter garaget jag rev i somras, knackar upp betongplattorna och försöker gräva bort grus och sten, som såklart är blandat med 150kg naturstenar, tegelsten, glas, eternit, kakel, och självklart skrot: galgar, förpackningar, kablar, plastpåsar etc etc.

Jag räknar med att det kommer ta 150-200 timmar och minst 50 turer till miljöstationen att få bort allt :(

Hade gubbfan bara lagt ut bärlager istället för bråte under betongen (och brytt sig om att armera den 40m2 stora betongplattan, och blanda betongen rätt), så hade det bara varit att börja bygga nytt garage..

Uppföljning, om någon skulle råka vara intresserad.

1. Före
2. På med grön ejtejp - ser inte att den kommer användas till något annat ändå, för att kanske skydda kabeln en liten aning iaf...
3. Fyllt upp med fog.
(3½, glömde ta kort: tryckte i två tillsågade bitar ek i fogen. Hamnade lite för högt tyvärr.)
4. Klistrat på remsan mha strykjärn.

Good enough, säger jag. Jag har större jobb att bry mig om.

• 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Skapa konto
  • 3.jpg
    Skapa konto
  • 4.jpg
    Skapa konto
Det blev ju snyggt, vad fick du tag på för remsa till slut?

Bra tips!

Det är en "vanlig" kantlist, den de hade på Hornbach. Men jag har ju klippt till den, den var väl 5 cm bred först (använde "tapetskärarlinjal").

Känner man på den fattar man ju att det är något lurt, men jag tycker knappast det är mer fusk än de där folierade aluminium-listerna. Om någon vill göra samma sak, tre tips:
- se till att det är helt jämn höjd fram till tröskeln, fyll upp med något.
- se till att ha ett överlapp till golvet på en 3mm åtminstone, den vill gärna släppa för minsta höjdskillnad.
- lägg gärna en sträng ljus, träfärgad fog där det går upp (det som blir det nya hörnet mot tröskeln, så att den blir lite uppmjukad). Löjligt svårt att få till nu i efterhand så jag släppte det.

Nu är du ju redan i mål och det ser bra ut, men jag hade gjort en ny, kanske något högre tröskel istället som täckt båda skarvarna och du hade sluppit även mässingslisten :)

Ja, men det är ju ungefär samma förslag som i #6.
Då har vi ju problemet med att ta bort tröskeln som på något sätt sitter spikad underifrån in i dörrkarmarna, om jag förstått saken rätt. Och med två golv, där åtminstone ena inte går att flytta på, och inte får skadas.

Det andra hade jag väl till nöds kunnat plocka bort, men då ser jag knappast hur jag skulle få loss tröskeln ändå.
Fein:a ner kanterna rakt och sen bryta med kofot är det enda jag kommer på. Men då tillkommer en Fein och ett antal timmars arbete.

Eller tänkte du att man skulle tillverka en ny som ligger som ett "lock" över alltihop, inkl. gamla tröskeln?
Känns inte jättesimpelt att få det i ett stycke, och inte speciellt snyggt med ett lapptäcke?
Och jag tänker att det borde bli rätt tjockt i onödan.

Eller missuppfattade jag?

Nej, du missuppfattade mig inte - det var jag som uppenbarligen läste tråden slarvigt...

Förlåt om jag bumpar en sån gammal tråd, men jag blir nyfiken om det fortfarande ser lika bra ut nu 2 år senare? :) Jag är inne på att göra nåt liknande själv hemma, mina glipor har jag haft täckta med maskeringstejp nu i ett halvår! Var kantlisten självhäftande eller vad har du använt för lim?

Vi flyttade för ett tag sen, så senaste status är väl från typ oktober, men det satt fint. Bilderna ljuger lite grann, har man en sämre vinkel är det tydligare, och som sagt: känner man med fingret är det rätt uppenbart. Men å andra sidan så har man ju redan tänkt fel tidigare när man väl har hamnat i situationen och jag vet fortfarande ingen lösning som är bättre. Alternativet att ha ett hål finns inte för mig.

De här remsorna sätter man normalt sett på utsidan av laminatbänkskivor. Det sitter ett värmeaktiverat klister på baksidan så man kör enklast med strykjärn.

Men lyssna på tipsen ovan:
- låt det inte vara kvar ett hål neråt, utan fyll med trärester eller någon billig akrylfog eller vad som helst, och se till att få det helt slätt mot den i övrigt lägsta ytan. Tänk att du i teorin skulle kunna måla fogen träfärgad och att det då inte skulle synas. Detta missade jag, vilket gör att den sjunker ner lite mitten (det ser man på bilderna), det är den mest uppenbara missen
- Försök få övergången till den högre nivån lite mjukare. Fyll alltså på med (mycket lite) plastiskt trä alt träfärgad mjukfog. Då kan du låta listen gå upp en halv till en millimeter och slippa få det så att den istället liksom smiter ner bakom som det blev för mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.