169 läst ·
8 svar
169 läst
8 svar
Tunn isolering ovanpå oisolerad betongplatta källare alternativ
Hej, håller på att bygga/renovera badrum i källaren (hus från 40-talet med oisolerad betongplatta). Har kommit till den "svåra" delen kring hur vi ska göra med golvvärme. Vill såklart ha detta men vi gjorde valet att inte bila upp hela plattan för att isolera då det blev ett för stort jobb. Vill hålla denna renovering så enkelt det går.
Min svåger som är hantverkare och jag litar på tycker jag ska slänga på golvvärme för man vill ju ha _nåt_ även om det såklart blir massa värmeförluster. Här håller jag med. Sen har jag gjort research kring olika typer av utanpåliggande isoleringar, problemet är att de hantverkare jag har kontakt med har inte riktigt erfarenhet av dessa isoleringar och min svåger säger att nåt sånt utanpåliggande med tiden skulle kunna lossna eventuellt, och det vill man ju inte vara med om!
Sen har jag researchat massa ytterligare isoleringar, elektrikern sa även han parat med ibeco och hittat nåt bra. Nu nyligen har jag fått nys om nåt som heter Schlüter-DITRA-HEAT/DUO enligt chatgpt som ska vara säkert på oisolerad betongplatta och iaf hjälpa till att minska värmeförlusterna kanske 20 % vilket är bättre än ingenting samt ej ska kunna lossna med tiden. Skulle va helt nöjd med detta!
Jag behöver ingen perfekt lösning, men jag vill ha nåt som isolerar lite grann iaf i brist på att isolera plattan (vilket inte är ett alternativ). Är denna schluter lösning eller annan lösning nån här känner till ok? Vill såklart att den håller över tid och inte släpper! För då har jag en till renovering på halsen...
edit: senaste budet verkar va att ebeco har nåt som kallas "cable board" samt "thermoflex värmematta) som ska funka direkt på betongplattan. allt som hjälper mot att isolera är tacksamt, men vill bara försäkra mig att det inte lossnar med tiden.
Min svåger som är hantverkare och jag litar på tycker jag ska slänga på golvvärme för man vill ju ha _nåt_ även om det såklart blir massa värmeförluster. Här håller jag med. Sen har jag gjort research kring olika typer av utanpåliggande isoleringar, problemet är att de hantverkare jag har kontakt med har inte riktigt erfarenhet av dessa isoleringar och min svåger säger att nåt sånt utanpåliggande med tiden skulle kunna lossna eventuellt, och det vill man ju inte vara med om!
Sen har jag researchat massa ytterligare isoleringar, elektrikern sa även han parat med ibeco och hittat nåt bra. Nu nyligen har jag fått nys om nåt som heter Schlüter-DITRA-HEAT/DUO enligt chatgpt som ska vara säkert på oisolerad betongplatta och iaf hjälpa till att minska värmeförlusterna kanske 20 % vilket är bättre än ingenting samt ej ska kunna lossna med tiden. Skulle va helt nöjd med detta!
Jag behöver ingen perfekt lösning, men jag vill ha nåt som isolerar lite grann iaf i brist på att isolera plattan (vilket inte är ett alternativ). Är denna schluter lösning eller annan lösning nån här känner till ok? Vill såklart att den håller över tid och inte släpper! För då har jag en till renovering på halsen...
edit: senaste budet verkar va att ebeco har nåt som kallas "cable board" samt "thermoflex värmematta) som ska funka direkt på betongplattan. allt som hjälper mot att isolera är tacksamt, men vill bara försäkra mig att det inte lossnar med tiden.
Redigerat:
Gör en comfortvärme som bara gör golvet varmt och en radiator som värmer rummet.
På detta sätt minskar du värmeförluster och risken att trycka ner värme under plattan.
På detta sätt minskar du värmeförluster och risken att trycka ner värme under plattan.
Absolut,Mats-S skrev:
231 cm takhöjd. För min del kan några centimeter försvinna utan problem, men alla typer av isoleringar jag hittat/läst om verkar vara väldigt tunna så inte tänkt att detta är en issue. Typ 5 cm tolkar jag förvinner med alla lager, men skulle det va 10 cm känns det helt ok. Finns det nåt superbra alternativ där ytterligare nån cm skulle försvinna går säkert det bra.
Min största issue är inte att det ska vara nån superisolering, utan att ha_nån_ isolering som jag över tid inte behöver oroa mig över skulle lossna och sabba hela golvet.
Behövde googla comfortvärme och tolkar som att det är golvvärme med lägre effekt? Vars syfte är typ att värma fötterna/golvet. Detta låter faktiskt väldigt smart och typ det vi vill uppnå. En radiator finns i rummet sen tidigare som vi hade tänkt fortsätta använda (samt två handdukstorkar ska installeras men de antar jag bara ger minimal värme?).N Nissegandhi skrev:
Men går inte denna comfortvärme också rakt ner i jorden?
Svar ja, men betydligt mindre värmeförluster ner i jorden, än om du kör all värme via golvvärmen. Iden här är ju att du har vanliga element som samarbetar med golvvärmen, så att golvet känns bra samtidigt som huvud-elementen gör det stora jobbet att värma rummet.F floodhorse skrev:
Om man ska ha full golvvärme bör man ha 20-30cm isolering under plattan annars kan värmen som går ner under plattan trycka upp fukt i väggarna och intilliggande rum. Om du redan har en radiator är det perfekt att bara välja comfortvärme till golvet. En handdukstork kan också fungera som en värmekälla.
Comfortvärme låter som ett bra alternativ. Jag förstår dock inte helt skillnaden mot det man kallar "golvvärme". Bara mindre effekt? Är det samma värmeslingor man lägger, bara färre/glesare? För det jag vill uppnå är ju att typ fötterna slipper bli iskalla på kallt källargolv. Värmen i själva rummet löser sig med radiatorn.N Nissegandhi skrev:Om man ska ha full golvvärme bör man ha 20-30cm isolering under plattan annars kan värmen som går ner under plattan trycka upp fukt i väggarna och intilliggande rum. Om du redan har en radiator är det perfekt att bara välja comfortvärme till golvet. En handdukstork kan också fungera som en värmekälla.
Låter som man ändå behöver nån typ av isolering antar jag? Och då landar jag fortfarande på min ursprungsfråga vad det borde va. Nåt som isolerar så gott det går (men behöver inte va supereffektivt) men det får inte finnas risk att det lossar med tiden med allt vad oisolerad betongplatta med ev fuktvandring innebär...
Det finns olika färdiga lösningar för comfortvärme, har själv inte full koll på vad som finns.
Har bara koll på tekniken och riskerna.
Har bara koll på tekniken och riskerna.
Klicka här för att svara