9 126 läst ·
39 svar
9k läst
39 svar
Tunn isolering eller höja taket eller sänka det?
Luftspalten ventileras av uteluften, dvs det är luftspringor nere vid takfoten och upp till kallvinden, eller om ingen kallvind finns så nockventilation, eller om det är blåsigt klimat så duger det nog med ventilation från takfot till takfot i facken.
Luftspalten får inte ventileras med inneluft, och den måste vara ventilerad.
Luftspalten får inte ventileras med inneluft, och den måste vara ventilerad.
Okej, då förstår jag. När vi ändå talar om kallvindarna vid takfötterna, "facken", undrar jag hur små dessa kan vara för att fortfarande ge tillräcklig ventialtion? Och jag antar att man kan isolera väggarna ut mot dessa också? Sedan undrar jag om man bör isolera den biten av taket som går inne i facket eller om detta ska lämnas oisolerat?
Ett lambda på 0,038 är inte särskilt bra, normal glasull ligger på 0,037. PU neråt 0,023-0,024, där snackar vi extremt bra, och då tillkommer det faktum att man där heller inte har någon konvektion och om man sprutar den heller inga springor/skarvar etc där luft kan röra sig.
En isolering med dåligt U-värde, är heller inte särskilt ekologisk, oavsett material
En isolering med dåligt U-värde, är heller inte särskilt ekologisk, oavsett material
Nej det är ju sant, men man bör nog också se till att jämföra miljönyttan man får av bättre isolering med miljöonyttan vid tillverkning, emisioner ur den färdig produkten osv. Några som tycks ha gjort detta är Varis Bokalders och Maria Block i boken Byggekologi, som jag sitter med. Enligt dem bör man av miljöhänsyn undvika cellplast EPS, XPS, glasull, Polyuretan och stenull. Hur de har gjort dessa uträkningar framgår dock inte exakt men de berättar i alla fall vilka ämnen i dessa isoleringar som är orsaken till att de bör undvikas. Men jag tycker absolut det är en fråga värd att tänka över. Sedan ska det ju kännas bra också och jag måste säga att känslan av att ha naturmaterial skulle kännas bättre för mig i alla fall tror jag .. Men är öppen för vidare diskussion 
Hittade just i samma bok något om Vacupor som har extremt bra värde (0,005) men ska tydligen vara dyrt och jag kan inte ens hitta den att köpa... Däremot något liknande här. Några erfarenheter? Känns som ett möjligt alternativ här. Jag inser dock att aluminium också är en miljöbov vid framställning. Dock är den ju ekocert...:x
Ja, Vacupor låter intressant. Men lite lustigt om de använder aluminium i en isolerskiva, det är ju en mycket god värmeledare. Åsså kan jag ju inte låta bli att undra hur länge den behåller sitt vakuum, och hur lätt det är att skada den så att den förlorar sitt vakuum. Men en otroligt bra isolerförmåga, 0,007 enligt den infon jag surfade fram.
Jag har monterat Vacupor på delar av taket där jag haft väldigt ont om plats för ispolering (pga burkar för spottar bland annat) resten av taket har jag sprutat med polyuretan.
Mycket dyrt, 3.000 kr/ kvm (inkl moms) plus frakt från Tyskland samt långa leveranstider (första gången beställde jag från deras danska återförsäljare, men de slutade sälja produkten så andra gången beställde jag direkt från den tyska tillverkaren).
Materialet är ganska ömtåligt (tror ni inte att mina idiotiska byggare, trots alla förmaningar, skar i vissa av mina skivor och några andra drog elektrikern skruvar i... vilket jag tror gjort dem kraftigt försämrade ur ett u-värdesperspektiv) och man måste beställa exakta storlekar eftersom man inte får skära i materialet. Sen fogar man med byggskum (det finns isocyanatfritt sådant).
SPU har också en produkt som är vakumskivor och därmed har superbra U-värde, men marknaden är liten och när jag ville köpa kunde de inte leverera (de har standardstorlekar på sina skivor, tanken är man man sen använder vanliga spu-skivor att skarva med).
Mycket dyrt, 3.000 kr/ kvm (inkl moms) plus frakt från Tyskland samt långa leveranstider (första gången beställde jag från deras danska återförsäljare, men de slutade sälja produkten så andra gången beställde jag direkt från den tyska tillverkaren).
Materialet är ganska ömtåligt (tror ni inte att mina idiotiska byggare, trots alla förmaningar, skar i vissa av mina skivor och några andra drog elektrikern skruvar i... vilket jag tror gjort dem kraftigt försämrade ur ett u-värdesperspektiv) och man måste beställa exakta storlekar eftersom man inte får skära i materialet. Sen fogar man med byggskum (det finns isocyanatfritt sådant).
SPU har också en produkt som är vakumskivor och därmed har superbra U-värde, men marknaden är liten och när jag ville köpa kunde de inte leverera (de har standardstorlekar på sina skivor, tanken är man man sen använder vanliga spu-skivor att skarva med).
Glömde ju lägga in länken, lite för trött i går 
http://www.wiedland.se/produkt/2018-R--ThermoReflekt-Polynum-Ultra
Men det är nog inte den produkten, den har ju dåligt u värde, bara 0,28! Men i produktblade babblar de något om att de går efter R-värde istället vilket är 3,55 m2•°C/W. Någon som har koll eller kanske till och med använder produkten?
ja, 3000 kr/kvm är utanför min budget
http://www.wiedland.se/produkt/2018-R--ThermoReflekt-Polynum-Ultra
Men det är nog inte den produkten, den har ju dåligt u värde, bara 0,28! Men i produktblade babblar de något om att de går efter R-värde istället vilket är 3,55 m2•°C/W. Någon som har koll eller kanske till och med använder produkten?
ja, 3000 kr/kvm är utanför min budget
Kan ju lägga till att jag inte köpte en massa kvm utan bara småbitar för att hantera köldbryggor (bl.a. behövde jag lösa problemet med att tidigare ägare burit av med en järnbalk som låg typ 5 cm från råsponten - så det var tidigare en rejäl köldbrygga och det fanns inte takhöjd nog för att lägga ordentligt med isolering under järnbalken).pelrik skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Angående spåntak så är ett tjärat spåntak fullgott som undertak i timmerhus. Hindrar inte heller ventilationen nämnvärt och kan både ta upp och avge fukt vid behov.
Dock måste man se till att inspektera det med jämna mellanrum.
Dock måste man se till att inspektera det med jämna mellanrum.
Hur kom vi in på spåntak? Det har väl inget med isolering att göra?Marcussjogren skrev:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg