2 043 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
Tungstartad Stil MS 170
Får jag gissa så är gamla motorer och äldre konstruktioner mindre känsliga gällande bränsletyp.
Nyare har optimerats för att minska utsläpp, osv.
Så fungerar vanlig bensin är det ju inga problem, men strular det kan alkylat vara värt att prova.
Kör allt på alkylat och får inga besvär, men kör som mest 3-4 tankar under ett pass med sågarna.
Nyare har optimerats för att minska utsläpp, osv.
Så fungerar vanlig bensin är det ju inga problem, men strular det kan alkylat vara värt att prova.
Kör allt på alkylat och får inga besvär, men kör som mest 3-4 tankar under ett pass med sågarna.
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Det är främst nya och moderna 2T OCH 4T motorer som mår bäst av alkylat bensin.P peter_73 skrev:Jag hör till skaran som också får huvudverk av alkylatbensin i röjsågen, vet inte varför. Stihl FS460. Har en reservmotorsåg, gammal HQV, som står stilla månadsvis med bensin i tanken, startar alltid. Samma med en gammal 4-takt jordfräs som går ett par gångar om året, den står med bensin i tanken året om och startar alltid. Samma med Klippo gräsklippern. Dom små motorerne är ju framtagna för att gå på bensin men kan gå på alkylat också, och gör så på alla marknader där dom inte känner till eller har råd med alkylat. Det är inte alkykatmotorer som kan gå på bensin. Det finns ju många fördelar med alkylat så klart också, men att karegoriskt säga att bensinmotorer inte bör tankas med bensin håller jag inte med om.
På min 30 år gamla Klippo spelar det i stort sett ingen roll.
Jag vill fortfarande pusha just för Aspens 2T, bästa tänkbara olja i den.
Provade en motorsåg i går med Biltemas 2T alkylat. Motorn rök som satan. Hällde ut, och bytte till Aspen 2T. Ingen rök i avgaserna.
Med det sagt är alltså inte allt alkylat samma, eller lika bra. Kanske oljan som som ger huvudvärken? Speciellt om det ryker.
Bara en tanke.
Ja, det är lurigt det där med huvudvärken. Nu är röjsåg ju speciellt i och med att man har avgasen rätt högt upp, och i tät skog så ventileras den kanske inte bort fort heller. Minns inte vilken 2T-alkylat det var jag testade.P Per i Hamrånge skrev:
Jag gjorde en (väldigt) snabb googling och hittade detta på wiki.P Per i Hamrånge skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/E10_(bränsle)
Verkar som att det syftar på etanolhalten och inte tillsatser generellt.
Finns även en sida om E5 som var ganska intressant.
Även denna sida har intressant information kring förändringarna i tillsatser i form av biodrivmedel. Bl.a. den stora minskningen i diesel som sänkte priset med 4kr/l.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reduktionsplikten
Det är wiki så ta det för vad det är dock.
Klicka här för att svara