2 043 läst ·
33 svar
2k läst
33 svar
Tungstartad Stil MS 170
Sida 1 av 3
Efter ett lång uppehåll var min Stil mycket tung att dra igång. Tillfälligt tänkte jag. Sedan den gått några minuter var den som vanligt. En snärt med repet och den går igång.
Man nu, en dag senare, är den lika tung igen.
Kan det vara något med kedjebromsen??
Man nu, en dag senare, är den lika tung igen.
Kan det vara något med kedjebromsen??
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
10% etanol och aceton och hundra andra grejer de späder ut den med.N Niq skrev:
Bilbensin är färskvara och ska förbrukas inom ett par månader. Våra trädgårdsmaskiner står ofta still mycket längre än så.
Då kommer acetonet att bilda avlagringar i bränslesystemet, allt i plast förstörs över tid. Brukar sluta med ett förgasarbyte. Detta är speciellt prroblem i nya maskiner där förgasaren är väldigt snålt ställt för att uppfylla utsläppskrav.
Därför ska alla trädgårdsmaskiner köras med alkylatbensin, som är 100% bension, och inhenting annat. bränslet tänder bättre, åldras inte, kan lagras.
95 oktan kostar väl knappt hälften av tex Biltemas alkylat? Om det är värt att blanda själv beror väl på om maskinen går bra på det hemblandade och och vad man har för alternativ 'timlön', jag tycker allt att en sparad hundring för 5 min jobb är rätt mycket.P Per i Hamrånge skrev:
Medlem
· Stockholm
· 826 inlägg
Alla gör som dom vill med sina maskiner.F fribygg skrev:
Jag försöker ge TS ett billigt och enkelt sätt att kolla sin maskin utan att behöva lämna in den på service.
Bränsle och oljekvalitet har betydelse. Om man ändå tänker byta till alkylat, kör på Aspen. Biltema, Jula osv är sämre bränsle (men fortfarande 100% ren bensin)
Själv kör jag upp ca 5L 2T (ca 35kr/l) med motorsågen per år. Kostar 85kr mer än om jag köpt bilbensin och blandat i olja själv. Då är jag säker på att ev driftproblem inte beror på bränslet eller oljan. Känns trygt. Dessutom kan detta bränsle ligga kvar i maskinen från säsång till säsång.
Om man däremot jobbar professionellt i skogen och bränner 10L om dagen är ju en helt annan sak.
Just det, det beror alltså på hur mycket bränsle man använder, inte som du skrev "inte värt besväret"P Per i Hamrånge skrev:Alla gör som dom vill med sina maskiner.
Jag försöker ge TS ett billigt och enkelt sätt att kolla sin maskin utan att behöva lämna in den på service.
Bränsle och oljekvalitet har betydelse. Om man ändå tänker byta till alkylat, kör på Aspen. Biltema, Jula osv är sämre bränsle (men fortfarande 100% ren bensin)
Själv kör jag upp ca 5L 2T (ca 35kr/l) med motorsågen per år. Kostar 85kr mer än om jag köpt bilbensin och blandat i olja själv. Då är jag säker på att ev driftproblem inte beror på bränslet eller oljan. Känns trygt. Dessutom kan detta bränsle ligga kvar i maskinen från säsång till säsång.
Om man däremot jobbar professionellt i skogen och bränner 10L om dagen är ju en helt annan sak.
Den fd forummedlemmen " Maskintok" trimmade och justerade tvåtakts maskiner för att gå på E85, ett väsentligt billigare bränsle än alkylat, han använde flera hundratals liter årligen i sin verksamhet och bedömde att det var värt besväret.