På ett byggvaruhus blev jag avrådd att välja de stora klinkerplattor (30x60) som vi funderar på till vår köksrenovering eftersom vi har tänkt att sätta dem på vår putsvägg. Verkar det rimligt? Hur dålig behöver putsen vara för att det inte ska orka hålla? Putsen är visserligen från 30-talet och ganska porös, men vikten per ytenhet blir ju ändå inte gigantisk. Visst skivorna är tunga, men ändå...?

Om det är kalkputs är risken stor att det inte kommer fungera. Med vanlig puts fungerar det normalt, om det inte har vittrat och haft sig. Omöjligt att bedöma i ditt fall. Men generellt, det är inte tyngden av plattorna som är problem, utan de spänningar som uppstår mellan materialen. Normalt vill man ha en dragstyrka på minst 0,5 MPa, det vill säga att underlaget ska klara en draglast på två ton på samma yta som upptas av en 20x20-platta. Storleken på plattorna har ingen betydelse, och tyngden per ytenhet har alltså ganska liten betydelse.

Undvik att fråga folk på byggvaruhusen om saker, de vet ingenting.

Tack för svar jon_h, men jag fattar nog inte riktigt det här med draglasten och spänningarna. Förklara gärna lite mer ingående. På något sätt känns det ju lite konstigt att plattans tyngd inte spelar in.

Hur vet man förresten om det är kalkputs? Är orsaken att kalkputs inte funkar att den är för spröd eller att materialsammansättningen reagerar konstigt på fästmassan? Eller något annat?

På putsväggen satt det glasmosaik tidigare och när vi tog ner den (den verkade sitta rätt så bra...) följde några mm puts med, det har jag jämnat ut med husfix. Bakom sitter resten av den gamla putsen kvar, och innanför det tegelväggen. Det är på denna yta, dvs mellan bänkskiva och väggskåp, vi ska kakla, plus en yta med tidigare "oförstörd puts" vid utrymmet för fläkten. Putsen i övrigt är hel och utan synliga defekter. När man tex borrar i den eller på något annat sätt gör hål så är den dock rätt porös i kanterna.

Nu har vi nog hittat en kakelbaserad platta som är lite tunnare och mindre i stället och som vi gillar lika mycket, så det kanske blir den. Men det är klart, om det inte är tyngden som är problemet utan något annat så vill man ju ändå reda ut begreppen...

Plattans tyngd spelar in, men hållfastheten bör vara oerhört mycket högre än vad som krävs bara för att bära plattan. Krympspänningarna som kan uppstå mellan de olika materialen kan bli väldigt höga. Därför är kraven normalt satta till 0,5 Mpa. Alltså, en 20x20-platta kanske väger några hekto eller ett halvkilo, medan underlaget ska klara en draglast på två ton på den ytan. Alltså spelar inte plattans vikt så stor roll. Om underlaget inte ens orkar bära en tung platta så kommer det inte klara de krympspänningar som kommer uppstå även med lätta plattor.

Jag skulle gissa att det inte blir några bekymmer för er att plattsätta den ytan.

Tackar igen. Skönt när expertisen svarar... :-)
Håller med om att byggvaruhusens kompetens ofta lämnar mycket övrigt att önska, men jag har funnit att om man pratar med folk på 3-4 ställen, tar medelvärdet av deras svar, samt väger in sitt eget sunda förnuft så kommer man ofta ganska långt. Om man dessutom dyker ner ett par timmar i detta fantastiska forum så är man oftast i hamn...

Vad kommer spänningarna av?

Spänningarna kommer dels av fästmassans krympning när den härdar, men i huvudsak av temperatur- och fukförändringar över tiden.

Tackar!
nu är i alla fall kakel inhandlat, så snart går vi loss på kaklandet...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.