4 211 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Tumstocksanhåll
Sida 1 av 2
Är otroligt imponerad av de snickare jag sett som måttar ut en linje på gipsskivan enbart med måttstocken. Själv har jag mätt ut markeringar med måttbandet och sedan försökt att dra en hyffsad rak linje med hjälp av en hyffsat rak bräda.
Så idag köpte jag denna tingest: ett tumstocksanhåll
Kan jag inte göra som proffsen får jag fuska lite. 39 kr ska förhoppningsvis göra jobbet lite snabbare i framtiden.
Finns på Jula
Så idag köpte jag denna tingest: ett tumstocksanhåll
Kan jag inte göra som proffsen får jag fuska lite. 39 kr ska förhoppningsvis göra jobbet lite snabbare i framtiden.
Finns på Jula
Jag litar inte på mina tummar. Men vem vet, kanske visar det sig att jag börjar göra som proffsen rätt vad det är.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 178 inlägg
Tumnageln. Den slits inte lika hårt som tumspetsens hud.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Denna pryl är väl hittad på avdelningen för onödiga prylar.
Vik ihop tumstocken (så den ser ut som en 4:a) så sparar ni skinnet.
Protte
Vik ihop tumstocken (så den ser ut som en 4:a) så sparar ni skinnet.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
90 grader, 60 cm tumstock håller sig inte rak i lederna heller. På kortare bitar (fram till första leden) så ser man väldigt bra om man håller tumstocken i 90 mot "anhållet" då man får se båda vinklarna mot anhållet.
Aldrig att jag skulle springa och leta en plastmokajupp om jag skulle skära en gips.
För övrigt har jag övergivit tumstocken efter många år och använder "bara" 5 meters måttband.
Protte
Aldrig att jag skulle springa och leta en plastmokajupp om jag skulle skära en gips.
För övrigt har jag övergivit tumstocken efter många år och använder "bara" 5 meters måttband.
Protte
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
En typiskt onödig Julapryl... 
Inte ens för den största amatören är det svårt att med hjälp av fingrarna hålla tumstocken mot kanten på gipsskivan och bara följa med på skivan med penna eller gipskniv.
Men visst... aldrig fel med tips för vissa kanske tycker och tror det underlättar.
Inte ens för den största amatören är det svårt att med hjälp av fingrarna hålla tumstocken mot kanten på gipsskivan och bara följa med på skivan med penna eller gipskniv.
Men visst... aldrig fel med tips för vissa kanske tycker och tror det underlättar.