Är otroligt imponerad av de snickare jag sett som måttar ut en linje på gipsskivan enbart med måttstocken. Själv har jag mätt ut markeringar med måttbandet och sedan försökt att dra en hyffsad rak linje med hjälp av en hyffsat rak bräda.

Så idag köpte jag denna tingest: ett tumstocksanhåll 161000-jpg.jpg

Kan jag inte göra som proffsen får jag fuska lite. 39 kr ska förhoppningsvis göra jobbet lite snabbare i framtiden.

Finns på Jula

En sån har jag också. dom är kanonbra.
Problemet är att jag oftast är för lat för att ta fram min utan jag håller emot med fingret istället...... :)

Jag är antagligen gammalmodig, men jag använder tummarna. :rolleyes:
Oftast har jag båda två med mig. :D

Jag litar inte på mina tummar. Men vem vet, kanske visar det sig att jag börjar göra som proffsen rätt vad det är.

Talmeter, och ritsa direkt med? :)

Tumnageln. Den slits inte lika hårt som tumspetsens hud.

Finger precision tycker jag funkar utmärkt. Gips ska ju ändå förses med lite spackel senare. För att såga upp andra typer av skivmaterial kan jag tänka mig en sån.

Paul-Staffanstorp
raveper skrev:
Finger precision tycker jag funkar utmärkt. Gips ska ju ändå förses med lite spackel senare. För att såga upp andra typer av skivmaterial kan jag tänka mig en sån.
Skall man markera upp på t.ex spån eller osb så kanske det kan vara användbart så man slipper spån i fingrarna...

Paul-Staffanstorp
v-g skrev:
Finns ju även något som kallas strykmått ;)
Ok...
Men du får gärna använda det om du ska rita en bit in på en skiva typ halvmeter eller nåt... :rolleyes:;)

Denna pryl är väl hittad på avdelningen för onödiga prylar.

Vik ihop tumstocken (så den ser ut som en 4:a) så sparar ni skinnet.

Protte

prototypen skrev:
Denna pryl är väl hittad på avdelningen för onödiga prylar.

Vik ihop tumstocken (så den ser ut som en 4:a) så sparar ni skinnet.

Protte
Hm, nu när du säger det på det där viset så... :D

Fördelen med denna onödiga pryl är de att den håller 90° ganska bra.d^_^b

90 grader, 60 cm tumstock håller sig inte rak i lederna heller. På kortare bitar (fram till första leden) så ser man väldigt bra om man håller tumstocken i 90 mot "anhållet" då man får se båda vinklarna mot anhållet.

Aldrig att jag skulle springa och leta en plastmokajupp om jag skulle skära en gips.

För övrigt har jag övergivit tumstocken efter många år och använder "bara" 5 meters måttband.

Protte

Paul-Staffanstorp
En typiskt onödig Julapryl... :D

Inte ens för den största amatören är det svårt att med hjälp av fingrarna hålla tumstocken mot kanten på gipsskivan och bara följa med på skivan med penna eller gipskniv.

Men visst... aldrig fel med tips för vissa kanske tycker och tror det underlättar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.