7 252 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Tumstock med invändig gradering
Hej!!
Jag har länge funderat på att köpa en tumstock med invändig gradering. Men har inte lyckats att hitta en butik som säljer dessa. Jag har varit på Woody o Optimera, för att nämna några butiker. Har ni några tips?? Helst en Internet butik med postorder.
För er som undrar om jag har alla celler hemma, så får ni en länk, http://www.hultafors.se/Document/ViewDoc.asp?TreeID=2853
MVH
Jag har länge funderat på att köpa en tumstock med invändig gradering. Men har inte lyckats att hitta en butik som säljer dessa. Jag har varit på Woody o Optimera, för att nämna några butiker. Har ni några tips?? Helst en Internet butik med postorder.
För er som undrar om jag har alla celler hemma, så får ni en länk, http://www.hultafors.se/Document/ViewDoc.asp?TreeID=2853
MVH
Roligt att Fasting65 blivit Talmeter-fantast... För visst ÄR det ett bra verktyg. Det tog mig många år att förstå hur bra det var. Det första mätverktyg jag köpte råkade bli en Talmeter. Jag trodde sedan länge att alla måttband fungerade likadant och att "alla" använde Talmeter. Det var först när jag kom i kontakt med måttband av andra fabrikat och snickare som envisades att uslas med sina tumstockar, som jag insåg vilket bra köp jag gjort.
Tackar för länktipsen!
Jag inser att jag har använt en som brukade ligga i farsans verktygslåda, utan att ha en aning om vilket smart redskap det är. Jag ska beställa en!
Är det lika bra att ta en 3 metersmodell, eller finns det någon nackdel med en längre bortsett från att priset blir något högre?
/Johan
Jag inser att jag har använt en som brukade ligga i farsans verktygslåda, utan att ha en aning om vilket smart redskap det är. Jag ska beställa en!
Är det lika bra att ta en 3 metersmodell, eller finns det någon nackdel med en längre bortsett från att priset blir något högre?
/Johan
Har en själv och det allra, allra bästa med den tycker jag (som ju då som bekant inte är någon stor snickare och eg. inte vet om det passar sig att ha några synpunkter på verktyg överhuvudtaget :-/Fasting65 skrev:
MVH//Christina.
Nej, jag blir faktiskt inte klokare av länken :-[
På en vanlig tumstock är skalan på utsidan så att säga, så att du ser att skalan börjar på 0 på båda sidorna när den är ihopfälld.
På en som har invändig gradering måste du fälla ut tumstocken för att se var den börjar mäta pga att att skalan sitter just på insidan.
Den invändig graderingen är bra när man behöver kunna lägga ner tumstocken plant på underlaget.
På en som har invändig gradering måste du fälla ut tumstocken för att se var den börjar mäta pga att att skalan sitter just på insidan.
Den invändig graderingen är bra när man behöver kunna lägga ner tumstocken plant på underlaget.
Det finns bara ett riktigt mät verktyg ,och det är talmetern. Det är något som alla hantverkare använder. INte alla vet vad det är men nu när hultafors har köpt upp ta ljungberg (de som hade patentet på talmetern) så kanske den kommer ut i butikerna bättre, den är förhållandevis dyr. Men väl värt varenda krona!
En klar nackdel i vissa samanhang med TAL metern är att dne är av ledande material vilket gör att den är portad på de arbetsplatser som har viss närhet till högspänning. Typ arbete vid/i närheten av elektrifierad järnväg.
Klicka här för att svara