Jag har ett antal bambus där framför allt Bergbambun nu lider av dödsångest. Denna bambu har täckt insynen från gatan året om och har varit oerhört läcker. Jag har varit flitig med bevattningen och fyllt på med gräsklipp/egna fällda blad de senaste torra österlensomrarna. Den blir bara deppigare och deppigare.

Har upplevt blommande och döende bambu i min förra trädgård men då var det tydligt då den satte frö. Min nuvarande har inte satt frö.

Att sätta ny planta på samma plats går inte då rotsystemet är som betong och kräver isåfall grävmaskin.

Funderingen är alltså - har den upplevt 40-årskrisen och dör utan blomning? Vad tror exempelvis @kashieda ?

Spännande fråga 😀

Just bambu har jag inte så mycket erfarenhet av, men jag kan tänka mig att den blir "trött" om den står på samma plats även om den för gödning och vatten.

Ett riktigt tätt rotsystem kan, tänker jag, kväva sig själv; den slår liksom knut på sig för att hitta någonstans att leva.

Det är väl hittills inte så många skadedjur som går på bambun hos oss, men den skulle kunna få något svampangrepp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.